Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
artikkelit
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: The League of Explorers - The Hall of Explorers (4. siipi)

Valtikka saatiin valmiiksi, mutta suurrosvo Rafaam varastikin sen silmiemme edestä.

The League of Explorersin viimeisen siiven seikkailu alkaa, kun pääpahis Rafaam animoi Seikkailijoiden salista löytyneen dinosauruksen luurangon. Skelesaurus Hexin hero power antaa molemmille satunnaisen kortin, jonka voi pelata ilmaiseksi. Taistelu onkin varsin satunnaista, sillä allekirjoittanut kohtasi ensimmäisellä vuorolla Varian Wrynnin, joka nosti pakasta samantien Ragnaroksen. Mikäs siinä sitten. Hexiä vastaan ei pahemmin voi varautua, mutta pari ylimääräistä jäniksenkäpälää ja tekoälyn aivopierua toki auttavat.

Mutta seuraava vastus onkin ehkä karmein vastus, jota olen Hearthstonessa kohdannut, ja muistan kuitenkin vielä vanhan Undertakerin. Steel Sentinelin hero power vähentää jokaisen tehdyn vahingon määrän yhteen, eli parhaimmassa tapauksessa tähän rautaritariin täytyy hyökätä 30 kertaa. Ja uskokaa pois, parhainta tapausta ei tule tapahtumaan. Pirulaisen pakasta kun löytyy lähes jokainen pelin panssaria tai terveyttä antava kortti, eikä se pelkää käyttää niitä. Vaikeaa vastusta se ei tarjoa, sillä erittäin hidas Priest-pakkanikin päihitti sen, mutta puolessavälissä taistelua toivoin, että voisin automatisoida hyökkäysprosessin. Valitettavasti bottailu johtaa banneihin. Jos yhtään haluaa nopeuttaa prosessia, pelaa Zoo-Warlockia. Esimerkiksi Imp-losionin tarjoamat impit antavat monta halpaa hyökkäystä.

Rafaamin taistelu on koko neljäviikkoisen seikkailun kohokohta. Jos taistelua ei ole vielä pelannut, suosittelen hyppäämään seuraavan kohdan yli, sillä koko kamppailu on parasta itse koettuna. Ota paras pakkasi mukaan, tulet tarvitsemaan sitä.

Taistelu Rafaamia vastaan yllättää täysin jo heti alussa, sillä suurrosvo on todellakin nimensä veroinen. Tarkkasilmäiset huomaavat ensimmäisillä sekunneilla, että Rafaamin pakkapaikka on tyhjä. Rafaam todellakin pitää pakastaan, ja ottaa sen saman tien omakseen. Seikkailijamme kuitenkin lainaavat sinulle pakkaansa, jonka vanhuudesta he kuitenkin varoittavat, sillä sitä ei ole muutettu sitten viime vuoden turnauksen. Wispiä ja Goldshire Footmaniä katsoessa alkaa pohtia, mikä helvetin turnaus on mahtanut olla kyseessä. Samaan aikaan Rafaam kommentoi pakkaasi, antaen lisähuomioita esimerkiksi täyskultaisesta pakasta tai power creepin uhriksi jääneestä Magma Ragerista. Jos pakkasi on liian huono, niin Rafaamin hero powerina toimii tyypillinen Unstable Portal, jonka voimat kaikki tietävätkin jo. Loppujen lopuksi hävitessään Rafaam syyttää häviöstä pakkaansa, sillä tosipelaaja ei koskaan pelaa väärin. (Myönnetään, ehkä pakkani ei ollut kaikista paras.)

Viimeisessä kohtaamisessa Rafaam suojautuu immuunina valtikan taakse ladatessaan sen voimia. Kolmen vuoron välein valtikka luo pomon aikaisemmasta kamppailusta Rafaamin puolelle, mutta samalla pelaaja saa vuoron, jolloin Rafaam ei ole immuuni. Samalla seikkailijamme myös etsivät mahdollisia artifakteja, joiden avulla Rafaamin voi päihittää. Hero powerisi vaihtuukin ilmaiseksi pyynnöksi, jolla saa yhden 0 manaa maksavan artifaktin. Nämä varsin tehokkaat artifaktit tekevät tästä loppuhuipennuksesta oikean valoshow'n, kun valikoimista löytyy niin käskyläisten kolminkertaista Discoveria kuin koko käden muuttamista Unstable Portaleiksi. Kun artifaktit loppuvat, saa käteen pelkästään Boom Botteja. Oma seikkailuni päättyi varsin näyttävästi, kun Rafaamin luoma Lady Naz'jar muutti Hoggerini Coldarra Drakeksi, jonka myötä sain samalla vuorolla käteni täyteen Boom Botteja ja myös loitsun, jonka avulla pystyin ne tuhoamaan.

Hall of Explorers antoi League of Explorersille todella näyttävän päätöksen, joka Steel Sentineliä lukuun ottamatta piti allekirjoittaneen koko ajan tuolinsa reunalla. Rafaam oli niin toiminnoiltaan kuin ääninäyttelyltään täydellinen arkkivihollinen, mikä saa toivomaan, että hänestä kuultaisiin vielä.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Fossilized Devilsaur: Kun Devilsaur kuolee ja se kaivetaan ylös, jostain syystä se on paljon vahvempi. Tämä kahdeksan manan 8/8 on kuitenkin neutraali versio Druidin Ironbark Protectorista, jota ei areenan ulkopuolella ole nähty. Erikoista siinä on kuitenkin se, että se on ensimmäinen neutraali kortti, joka hyötyy Beast-korteista, joka tarkoittaa sitä, että teoriassa Bloodfen Raptor ja River Crocolisk eivät ole turhia kortteja seitsemällä hahmoluokalla yhdeksästä. Mutta haaveiluksihan se jää, sillä erittäin tilanteellinen Fossilized Devilsaur ei tule muuttamaan metaa.

Raven Idol: Tälle kortille on niin paljon vertailukohtia: Hunterin Tracking antaa myös yhdellä manalla kolme vaihtoehtoa, Priestin Mind Vision antaa myös yhdellä manalla jotain, joka ei kuulu pakkaasi, ja Magen Unstable Portal antaa myös jotain todella satunnaista. Normaalissa tilanteessa saattaisit kysyä: "Miksi haluaisin kortin, jolla saan satunnaisen kortin, jos voisin vain ottaa pakkaani jonkun oikean kortin?" Mutta Raven Idol on Discover-mekaniikan suurin vaikuttaja: loitsun valitseminen voi olla todella hyvä ratkaisu, kun vastustajaa yritetään kiriä, kun taas käskyläisen valitseminen voi olla todella hyvää etulyöntiasemassa. Tietenkään korteista ei saa Unstable Portalin tavoin alennusta, mutta se valinnanvara on sen yhden ylimääräisen manan arvoinen. Lisäksi sillä voi esimerkiksi Violet Teacherin avulla luoda halvan käskyläisen.

Cursed Blade: Hyi, hyi, hyi, hyi, hyi. Ensilukemalta saattaa vaikuttaa, että tämä ase nostaa vain omista hyökkäyksistäsi otettua vahinkoa, mutta todellisuudessa KAIKKI vahinko kaksinkertaistuu. Jos vihollinen heittää naamaasi Fireballin, se on kaksitoista vahinkoa. Jos vihollisen Chillwind Yeti lyö sinua, se on kahdeksan vahinkoa. Terveyspisteet hupenevat ennen kuin ehdit kissaa sanoa. Tämän kortin ainoa tarkoitus on erittäin aggressiivisessa Warriorissa, jossa kaikki lyönnit isketään vastustajan naamaan. Lisämainintana mainittakoon, että Blingtron voi nyt entistä paremmin voittaa tai hävitä pelin tämän aseen avulla.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Museum Curator: Priestin yksi suurimmista ongelmista on pitkään ollut kakkosvuoro. Ensimmäisellä vuorolla joko pelattiin tai ei pelattu Northshire Cleric, ja toisella vuorolla yleensä parannettiin joko pelattua Northshire Clericiä tai vaihtoehtoisesti vastustajan sankaria. Lohikäärme-Priest muutti tätä Wyrmrest Agentillä, mutta samalla se myös aika lailla rajoitti Priestin lohikäärmeisiin aggroa vastaan. Museum Curator ei piirteillään loista, mutta Deathrattle-korttien joukosta löytyy monia äärimmäisen tehokkaita. Eniten mukana tullaan näkemään Priestin oma Dark Cultist luokkakorttipainotuksen vuoksi, jonka myötä kolmosvuoro on tarpeen mukaan pelastettu. Hyvin usein myös törmää legendaarisiin käskyläisiin, kuten Sylvanas Windrunneriin tai Sneed's Old Shredderiin. Kuten lähestulkoon kaikki muutkin Discover-kortit, on Museum Curator yksi seikkailun vahvimmista korteista.

Curse of Rafaam: Rafaamin kirous tuo takaisin mekaniikan, joka nähtiin Blackrock Mountainin taistelussa Chromaggusta vastaan. Brood Affliction -kortit olivat jotain, mitä toivoin jo siihen aikaan peliini. Nyt toiveitani on kuultu, ja täytyy myöntää, että tykkään. Nopeatempoisissa Zoo-pakoissa tämä kortti ei ole juurikaan erityinen, sillä korttia ei ehdi pelaamaan muilta nopeilta korteita, mutta Handlockissa se voisi olla varsin hieno toisen vuoron kortti, jos olet valmis uhraamaan pari terveyspistettä Twilight Drakeltäsi. Koska kortti aktivoituu heti vuoron alussa, se takaa vähintään kaksi vahinkopistettä, ennen kuin vihollisesi ehtii reagoimaan siihen parannuksillaan tai kortin poispelaamisella. Lisäksi se toimii hyvin Ice Blockia vastaan, sillä se ei voi aktivoitua Magen omalla vuorolla. Koska kirouksen poisottaminen maksaa myös 2 manaa, tulee nettohinnaksi yhteensä nolla, sillä molemmat joutuvat tuhlaamaan saman verran manaa. Nyt jos vain sitä voisi tehostaa loitsuvahinkolisillä...

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Wobbling Runts: Monesti tätä verrattiin Hunterin Savannah Highmaneen, eikä vertaus ole aivan kuralla: 2/2 käskyläiset tekevät huolen, että tuhottu käskyläinen ei kuole turhaan. Wobbling Runts kuitenkin antaa niin heikon piirrearvon, että A. sitä on vaikea tuhota, ja B. vihollisen ei tarvitse tuhota sitä, sillä se ei tee mitään. Kaksi hyökkäyspistettä omaava kääpiötorni saattaa hieman vain kutitella jotain körilästä, jolloin vastustajan ei tarvitse sitä pelätä, ja kun konkkaronkka kaatuu, on vastustaja siihen valmistautunut aluevahingolla. Onneksi sentään estetiikkaan on panostettu, sillä jokainen kaatuneesta kääpiötornista henkiinjäävä kääpiö on saanut oman kuvansa ja äänensä.

Desert Camel: Symmetrinen vaikutus, jonka tasapainoisuuteen voi vaikuttaa itse. Siinä on jo valmiiksi ainekset upealle synergialle. Yhden manan käskyläissä ei paljoa valinnanvaraa kuitenkaan ole: mikään kätyri ei voita tai häviä peliä Doomsayerin tai Mana Wraithin tavoin. Parhain on tottakai Injured Kvaldir, jonka Battlecry ei aktivoidu, ja saa siten 2/4 piirteet. Myös Webspinnerin nostaminen voi olla eduksi, sillä petoja ei voi koskaan olla liikaa. Monissa vihollisen pakoissa ei välttämättä ole yhden manan käskyläisiä lainkaan, joten vaikutus voi usein ollakin yksipuoleinen. Heikkoutena tietenkin on se, että saatat nostaa kaikki yhden manan käskyläiset heti pelin alussa, joka myöskin on toivottua. Desert Camel siten paikkaa mahdollisesti heikkoa alkupeliä. Todella näyttävä, vaikka ei siltä vaikutakaan.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Eerie Statue: Eh. Ancient Watcherin isoveli ei pikkuveljensä tavoin hetkauta. Jos vihollisella on yksikin käskyläinen, et voi hyökätä tällä. Jos sinulla on yksikin ylimääräinen käskyläinen, et voi hyökätä tällä. Loppujen lopuksi Wailing Soul -Druid kyllä hyötyy tästä, koska hiljennettynä se on järkälemäinen uhka. Kyllä tälle kortille löytyy jotain käyttöjä, mutta älä haaveile sillä hyökkäämisestä.

Tomb Pillager: Missä Cutpurse epäonnistui, Tomb Pillager onnistuu. Cutpursella oli kaksi heikkoutta: mahdollisuus kuolla ilman hyökkäystä ja pakollinen hyökkääminen sankariin. Tomb Pillager eliminoi molemmat ongelmat, antaen yhden kolikon pakosti kuollessaan. Tyhmähän se on, joka tuhlaa hiljennyksensä tähän. Rogue todella usein käyttää kolikoita Combojen aktivoimiseen: Rogue on ainoa hahmoluokka, jonka voittoprosentti on suurempi kolikon kanssa aloittaessa. Kolikot myös ovat tuoneet Miracle Rogueta takaisin, sillä nyt kuudennella vuorolla voi saada Gadgetzan Auctioneerin, kolikon ja Concealin pelattua. Todella hyvä kortti Roguelle, jolla on aikaisemmin ollut vain yksi toimiva pakkatyyppi (Oil Rogue).

Animated Armor: Painajaiseni palaa, sillä Steel Sentinelin vaikutuksen saa nyt normaaliin peliin. Valitettavasti Animated Armoria on hyvin hankala suojata Magena, sillä 4 terveyttä tekee siitä varsin heikon aika lailla kaikkea vastaan. Aggroa se ei tule hidastamaan paljoa, tosin jos esimerkiksi Hunterilla ei ole loitsuja, joutuu se uhraamaan pari käskyläistä siihen. Valitettavasti tämä kortti ei sovi Magelle lainkaan. Mutta muilla luokilla tämä olisikin ylivoimainen, joten valinta on selkeä.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Hearthstone: Rise of Shadows DLCScore

Hearthstone: Rise of Shadows DLC

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Lohikäärmeen vuosi käynnistyi Hearthstonessa uuden lisärin voimin. On aika vilkaista, minkälainen käsi Blizzardin korttipelin faneille on jaettu tällä kertaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä