Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity 3.0 -nykytilakatsaus

Disneyn peli on keräilijän taivas ja painajainen.

Facebook
TwitterReddit

Disneyn vastine Activisionin Skylandersille on melkoinen säkki yhtiön pitkäaikaisia suosikkihahmoja sekoitettuna uudempiin hankintoihin. Laajuutensa ansiosta se tarjoaa jotain niin nuoremmille satunnaispelaajille kuin vanhemmille keräilijöillekin.

Pelinä Disney Infinity 3.0: Play Without Limits on kuin lelulaatikko. Peruspaketit sisältävät jo paljon rakennuspalikoita ja tekemistä erilaisten Disney-aiheisten paikkojen ja hahmojen muodossa. Toy Box -tilassa pelaajat voivat sompailla ostamillaan hahmoilla ympäri pienehköä aulamaista aluetta, testaten hahmon perustoimintoja ja interaktioita maailman kanssa. Kun ohjausmetodi on tullut tutuksi (ja omaa Infinity-kotiaan on sisustanut noin neljän tunnin ajan), on aika siirtyä joko luomaan omia kenttiä, pelaamaan muiden pelaajien luomuksia tai johonkin pelin "pääkampanjoista". Ne seuraavat verrokkiensa tarinaa kohtuullisen uskollisesti, mutta eivät yllä esimerkiksi Lego-verrokkiensa oivaltavuuteen tai huumoriin.

Tätä tekstiä varten pelasin sekä Twilight of the Republic- että Rise Against the Empire -pelisettejä. Ensimmäinen käy läpi Clone Wars -animaatiosarjan tapahtumia ja toinen keskittyy Star Warsin ensin ilmestyneeseen trilogiaan eli osiin IV-VI. Molemmat tarjosivat muuhun peliin nähden selkeästi parhaan perinteisen pelikokemuksen niille, jotka ovat ensisijaisesti kiinnostuneet klassisesta kolmannen persoonan mäiskinnästä ja räiskinnästä rakentelun ja keräilyn sijaan. Molemmat pitää aloittaa autenttisilla kyseisen universumin Star Wars -hahmoilla. Pienen alustuksen ja sompailun jälkeen löytyy myös muita Star Wars -hahmoja avaavia Hero Tokeneita, joilla Imperiumia voi vastustaa vaikka Darth Vaderin saappaissa. Harmillisesti pelaaja ei voi ottaa täysin toisesta maailmasta repäistyä hahmoa hallintaansa näiden pelisettien aikana, joten Hulkbuster Iron Man ei voi kukistaa Kauppaliiton droideja repulsoreillaan muuten kuin pelaajien itse luomissa skenaarioissa.

Disney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without LimitsDisney Infinity 3.0: Play Without Limits

Pelin mätkintä ja räiske toimivat pääsääntöisesti hyvin, mutta eivät tarjoa etenkin vastaavia pelejä enemmän pelaaville kummoista haastetta tai vaihtelua. Suurimmalla osalla hahmosta on yksi tai kaksi iskua, pari lyöntisarjaa ja hahmon mukainen erikoisliike. Loput kokemuspisteistä sijoitetaan tylsästi korkeampiin kestopisteisiin tai muuhun tehoja kasvattavaan. Nyrkkisääntönä eri hahmoissa tuntui olevan, että mitä taistelupainotteisemmasta universumista ne tulevat, sitä monipuolisempaa mättöä niillä saattoi harrastaa. Pelin Voimalevyjen merkitystä en oikein tahtonut ymmärtää, sillä ne tarjosivat vain lisäpalikoita omaan lelulaatikkoon tai vaihtoehtoisen asun pelin sisälle. Sellaisena ne siirtyivät omissa kirjoissani tarpeettoman muovikrääsän kategoriaan, sillä toisin kuin figuurit, muovilevyjä ei tee mieli jättää näytille hyllykköön tai kaapin päälle.

Testatuista hahmoista parhaat arvosanat saivat Marvel-sarjakuvista (tai elokuvista) tutut Hulkbuster Ironman ja Ultron. Molemmilta löytyy kiitettävän monipuolinen valikoima liikkeitä. Hulkbusterin lentokyky tekee taistelutilanteista kertaheitolla uudenlaisia muuhun hahmokaartiin verrattuna. Itse fyysiset hahmot on muiden Disney Infinity 3.0 -figuureiden tapaan toteutettu laadukkaasti tuttuun pehmeähköön tyyliin.

Clone Wars -hahmot olivat itselleni hieman tuntemattomampia suuruuksia, mutta noudattivat pitkälti Star Warsin alkuperäistrilogian Luken ja Leian kaltaisten hahmojen kykyjä valosapeli-iskuineen, Voima-kykyineen ja laserpistoolin räiskeineen. Ahsoka nousi aavistuksen tavallista akrobaattisempana ilmestyksenä listan kärkeen. Uusimman Star Wars -elokuvan tähdet Rey ja Finn noudattavat samaa linjaa Clone Wars -hahmojen kanssa, paitsi että Reyn kohdalla valosapeli on korvattu taistelusauvalla.

Testatuista hahmoista heikoimman lenkin osan ottivat tulevan Pixar-animaatio Zootropoliksen Judy Hopps ja Nick Wilde. Nickillä on sentään iso jäämehupuikko heiluteltavaksi, mutta etenkin Judy jää Infinityn kaltaisessa mätkintäpelissä todella vähälle käytölle vaatimattoman liikevalikoiman takia. Ilmeisesti muut Disneyn omat hahmot kärsivät samasta kohtalosta, eli mätkintäpeliaspektista innostuneet sijoittavat rahansa paremmin ostamalla Star Wars- tai Marvel-hahmoja.

Pelin keräily- ja raha-asioita on pohdittu jo lähes kyllästymiseen asti ei pelkästään Infinity 3.0:n vaan kaikkien muidenkin videopelejä ja keräilyhahmoja yhdistävien tuotteiden kohdalla. Jos lompakko ammuu tyhjyyttään, Infinityn pariin ei välttämättä kannata hypätä. Tarkan markan ihminen ostaa ensisijaisesti uusia kampanjoita eli Pelisettejä, joiden mukana tulee pari settiin kuuluvaa hahmoa.

Jos finanssipolitiikka sen kestää, pelailun voi muuttaa keräilyksi. Puhtaasti ei-toiminnalliset figuurit ovat samalla tavoin arvokkaita kaupan hyllystä poistettuna, eikä tämän pitäisi olla suuri ihmetyksen aihe pelipuolellakaan - kysykää keltä tahansa Warhammer-, toimintafiguuri- tai pelihahmokeräilijältä. Infinityn hahmot ovat (ehkä valomiekkoja lukuunottamatta) erittäin kestäviä ja korkealaatuisesta muovista valmistettua, ja sopivat sellaisina vähän pienemmällekin väelle.

Tänä vuonna Disney päätti olla julkaisematta uutta Infinity 4.0 -painosta, joten kolmosen kanssa pärjää aiempaa pidempään. Hahmoja ja pelisettejä tulee taatusti kuin liukuhihnalta vielä pitkään niin Marvelin, Star Warsin kuin Disneyn muidenkin teemojen pohjalta toteutettuna. Peli ei ole maailman halvin harrastus aloittaa, eikä helpoin lopettaa. Siinä mielessä se on kuin mikä tahansa muukin keräilyharrastus. Tosin tässä pääsee seikkailemaan samaan rahaan Tatoiinella Luken kengissä tai Aladdinin inspiroimassa mielikuvitusmaassa Ultronina.