Suomi
Gamereactor
artikkelit
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: One Night in Karazhan - 2. siipi

Karazhanin juhlien pelastaminen jatkuu oopperasalissa. Lavamanageri Barnes vetää pelaajan mukaansa kolmeen näytelmään. Medivhin pelastaminen saa luvan odottaa: "the show must go on".

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensimmäinen näytelmä on traaginen tarina nuoresta rakkaudesta. Julianne täytyy päihittää, mutta Romulo tekee hänestä haavoittumattoman. Siksi pelaajan täytyy ensin hoidella Romulo, jonka jälkeen Julianne voi ottaa vahinkoa. Lisäksi Julianne herättää Romulon jälleen henkiin aina menettäessään hänet. Taistelu muistuttaa hyvinkin World of Warcraftin taistelua, missä molemmat täytyi tappaa samalla kertaa, sillä muuten toinen herättäisi toisen henkiin.

Iso paha susi on aivan yhtä karmaiseva kuin muistan lapsuudestani. Jokainen omistamasi käskyläinen on yhden manan 1/1, joten taistelu pitääkin voittaa korttien erikoisvaikutuksilla. Battlecryt, jotka tekevät kortista voimakkaamman (esim. Frostwolf Warlord) ovat omalla tavallaan hyödyllisiä, ja mahdolliset lisäkäskyläiset eivät minikokoon alistu, jolloin esim. Cairne Bloodhoof luo kuollessaan 4/5 Bainen. Helpoin voitto tapahtuu kuitenkin Onyxialla, jonka seitsemään käskyläiseen Sepellä ei ole mitään vastausta.

Ozin ilkeä velhotar luo illalle finaalin. Tässä pelaajan täytyy puolustaa kymmenen terveyspistettä omaavaa Dorothyä, sillä noita-akka tappaa pelaajan automaattisesti Dorothyn kuollessa. Dorothy kuitenkin antaa oikealla puolella oleville käskyläisille tauntit ja vasemmalla puolella oleville charget. Niin kauan, kun pelaajalla on yksi taunt pöydässä, ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Ellet pelaa Heroic-versiota, jossa 8. vuoron jälkeen jokainen noita-akan kortti on Twisting Nether.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
Tämä on mainos:

Pompous Thespian: Kahden manan 3/2 taunt. Selvä voimannosto Frostwolf Gruntista, mutta Standard-formaatin myötä asiasta on turha valittaa, sillä parin vuoden päästä sitä ei enää näy. Suurempi ongelma on se, että tämä kortti tulee PvE-seikkailussa perinteisen korttilaajennuksen sijaan. Yli 130 kortin laajennuksessa on ymmärrettävää, että mukana olisi varsin tekstittömiä täytekortteja, mutta mielestäni seikkailun 45 kortissa ei pitäisi turhaa filleriä olla. Enchanted Raven sentään tarjosi jotain hyödyllistä peto-Druidille, mutta tämä kortti on luotu aivan turhaan. Jos edes olisi ollut 2/3, niin sitä olisi voinut jossain pakassa pelaakin.
Noh, areenassa kahden manan 3/2 kelpaa aina, olipa taunttia tai ei.

Onyx Bishop: Toinen Priestin käskyläinen, joka ei pelasta Priestin alkupeliä. Yhteisö reagoikin tähän varsin jyrkästi, sillä Resurrectiä ei pahemmin pelattu. Resurrecting pelaamattomuuteen liittyi parikin ongelmaa. 30 kortin pakassa pystyi olemaan vain kaksi Resurrectia, jolloin synergioita on vaikea muodostaa. Lisäksi Resurrect ei silti yksinään tehnyt paljoa mitään: yhdellä kortilla sai silti vain yhden satunnaisen käskyläisen, mikä teki Resurrectista varsin riskialttiin kortin, sillä et voi odottaa sieltä aina nousevan sitä Ragnarosta. Onyx Bishop takaa kuitenkin aina yhdellä kortilla kaksi käskyläistä, joista toinen on 3/4-piirteillään ihan keskinkertainen. Vaikka Onyx Bishop herättäisi toisen Onyx Bishopin henkiin, on kyseessä silti kuitenkin kaksi 3/4-käskyläistä yhdellä kortilla ja viidellä manalla. Lisäksi se antaa pakkaasi neljä Resurrect-vaikutusta, tehden synergioista paljon todennäköisempiä. Erittäin hyvä niin tempo-ratkaisuna kuin loppupelin nostonakin.

Areenassa yhdellä kortilla kaksi käskyläistä toimii hyvin. Vaikka useimmassa tapauksessa herättäisitkin kahden manan kortin henkiin, on se silti kaksi käskyläistä viidellä manalla ja yhdellä kortilla, aivan kuten Silver Hand Knight.

Kara Kazham!: Tämän kortin vahvimmaksi puoleksi jää Gul'danin huudahdus sitä loitsiessa. Kara Kazhamia voi helposti verrata Silver Hand Knightiin ja Force of Natureen, joista kumpaakaan ei pahemmin pelata. Zoo-Warlock haluaa pelata paljon pikkukäskyläisiä, jonka myötä Forbidden Ritual on paljon parempi vaihtoehto, vaikka se luokin vähemmän kokonaistehoa. Lisäksi Forbidden Ritualia voi käyttää aina, oli manaa tai ei.

Tämä on mainos:

Areenassa Kara Kazham on kuitenkin erittäin tehokas, joskin hieman altis aluevahingolle.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Kindly Grandmother: Isoäiti, miksi sinulla on pedon merkki? Curse of Naxxramasista tutut käskyläiset, joita ei välttämättä halua tuhota, palaavat Kindly Grandmotherin muodossa. Jos joku muistaa, kuinka rasittava Haunted Creeper muinoin oli (vinkki: todella rasittava), niin Kindly Grandmother antaa sille luokkakortin vahvuuden. Ja koska kyseessä on myös beast-kortti, pystyy sillä aktivoimaan Kill Commandin, Ram Wranglerin tai Houndmasterin. Hrr, Naxxramasin kauhukuvat heräävät jälleen henkiin.

Areenassa kahden manan kortit ovat aina suosiossa, ja niin on tämäkin.

Arcane Giant: Halpojen jättiläisten trendi jatkuu jälleen. Seikkailun ainoa Epic menee kuitenkin roimasti muiden Giant-korttien edelle. Aikaisemmin Giantit olivat kortteja, joiden hinta nousee ja laskee jatkuvasti, ja jotka vaativat erityistä pelityyliä tai oman pelaamisen heikentämistä saadakseen jättiläiset halvalla kentälle. Molten Giant vaatii terveystason riskeeraamista kriittiselle tasolle, Mountain Giant vaatii, että pelaat hitaammin ja odotat pari vuoroa, kun taas Frost Giant vaatii, että tuhlaat aikaasi hero powerien käyttämiseen. Arcane Giant vaatii vain ja ainoastaa kaksitoista loitsua, että sen voi pelata ilmaiseksi. Yogg-Saronin ja esim. Cabalist's Tomen myötä loitsupakoista on tullut äärimmäisen suosittuja, jonka myötä Arcane Giantin hinnan saa helposti nollaan. Jos loitsupakoilla ei olisi esim. Yogg-Saronia ja Elise Starseekeriä (eikä sitä myöten olisi hyviä keinoja voittaa peliä), Arcane Giant voisi olla ihan asiallinen kortti. Nyt se on vain pöyristyttävä. Trendiin on jopa noussut Arcane Giant Warrior, joka Charge-loitsuilla ja Faceless Manipulatorilla tekee 30 vahinkoa suoraan. Hyi.

Areenassa loitsuja ei hyvin usein löydy, jolloin Arcane Giantin hinta voi jäädä varsin korkeaksi. 8/8 ei suinkaan silti ole huono esimerkiksi kahdeksan manan hinnalla.

Silvermoon Portal: Paladinin oma portaali tekee taas kaksi asiaa kerralla, kun se parantaa käskyläistä ja luo uuden tilalle. Tehostettu tuholainen pystyy selviämään myös hyökkäyksestään paremmin, jonka myötä tämän kortin avulla yleensä jäät pöydällä edelle roimasti. Yleensä esim. Blessing of Kingsiä ei haluttu pelata, koska jos suuresti tehostettu käskyläinen tuhotaan loitsulla, menetät useamman kortin vaikutuksen kerralla. Silvermoon Portal ei kuitenkaan laita kaikkia munia yhteen koriin. Piloted Shredderiä pelanneet kuitenkin muistavat, että Ancient Watcheria ja Doomsayeriä kukaan ei halua nähdä. Lisämainintana sanottakoon, että Djinni of Zephyrsin kanssa tämä luo kaksi käskyläistä.

Areenassa kortti on erittäin tehokas, jota melkein kannattaa ottaa joka kerta, sillä tehostettuja käskyläisiä ei niin helposti tuhota loitsuilla.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Wicked Witchdoctor: Ensivilkaisu tähän korttiin oli hyvin ala-arvoinen. Neljän manan käskyläinen, joka luo pikkukäskyläisiä loitsuista, vaikutti kehnolta. Muistin kuitenkin, että pelissähän on jo valmiiksi sellainen kortti, jolla jopa on suosiota: Violet Teacher. Perustoteemeja usein ajatellaan heikompina kuin 1/1-käskyläisiä, mutta toteemipakoissa kortti voi hyvinkin nousta hulvattomiin mittoihin. Ken tietää, ehkäpä jopa viimeinkin näemme Totemic Mightia pelattavan, kerta toteemishamaani on suosiossa. Olen kuitenkin iloinen, että Blizzard ymmärsi rajoittaa tämän perustoteemeihin, sillä kolme Totem Golemia putkeen olisi varmasti saanut veren kiehumaan.

Areenassa kortti on kuitenkin huonompi Violet Teacher, enkä välttämättä usko sen toimivan.

Moat Lurker: Kuusi manaa 3/3-käskyläisestä on varsin karmaiseva hinta. Lisäksi sen vaikutus vaikuttaa keskinkertaiselta. Miksi haluaisit tuhota vihollisen käskyläisen, jos hän saa sen kuitenkin takaisin? Moat Lurkerilla onkin kaksi käyttötarkoitusta: joko käytät sen omaan Sylvanakseen tai vastaavaan, aktivoiden sen Deathrattlen, jonka jälkeen saat kuitenkin uuden Sylvanaksen varsin pian, tai vaihtoehtoisesti tuhoat vihollisen käskyläisen, jonka jälkeen esim. käytät Silenceä tai Shadowsteppiä Moat Lurkeriin, jonka myötä vihollinen ei saa käskyläistään takaisin. Kuusi manaa tekee kuitenkin synergioista hieman hankalaa toteuttaa. Mieleen tulee vain uusi Kidnapper.

Areenassa en näe kortille käyttöä. Liian kallis, kun vaikutus ei välttämättä tee mitään.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Barnes: Voi pojat. Tästä en tiedä, mitä Blizzard oikein ajatteli. Tämä kortti voi kirjaimellisesti voittaa pelin heti alussa. Neljännen vuoron mini-Tirion antaa kuitenkin aseen, jolla Paladin hakkaa satasella. Y'Shaarj tuo silti täysikokoisen käskyläisen. Ragnaros ampuu tulipallon, Sylvanas vie vihollisen käskyläisen jne. Lisäksi N'Zoth tuo Deathrattle-käskyläisistä toisen samanlaisen täysikokoisena, eikä Resurrect/Onyx Bishopkaan pidä tätä huonona. Onnistuin itsekin tuomaan mini-Ragnaroksen jälkeen kaksi täysikokoista Ragnarosta, ja se peli oli aika lailla ohi. Toki joskus se tuo vain tavallisen 1/1-käskyläisen, tehden siitä astetta isomman Razorfen Hunterin, mutta jotain rajaa tähän satunnaisuuteen, kiitos. Kortin ympärille voi helposti luoda pakan, jossa jokainen Barnesin mahdollinen käskyläinen saa jotain aikaan.

Areenassa Barnes kuitenkin usein jää tehottomaksi. Varmasti on parempia legendoja tarjolla.

Swashburglar: Yhden manan Undercity Huckster ei lainkaan ole huono, varsinkin jos Rogue haluaa hyväksikäyttää Combojaan. Ilman Deathrattlea se ei kuitenkaan hyödy Unearthed Raptorista, mutta ei se silti huonoksi jää. Roguen vielä julkaisematon kortti tekee tästäkin kortista varsin hyödyllisen, jos haluaa painottaa korttien "varastamiseen" liittyvää pakkaa.

Areenassa kortti on aivan käypä, sillä se kuitenkin luo uuden kortin tilalle, jolloin sen voi käyttää aina, kun on ylijäämämanaa tarjolla luomaan pientä lisätehoa pöydälle.

Lue ensimmäisen The Parlor -siiven arvio täältä.

HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä