Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Call of Duty: Modern Warfare Remastered

Call of Duty: Modern Warfare Remasteredin tarinatilan tunnelmia

Oli se upea silloin joskus 2007.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Oi niitä aikoja. Toisen maailmansodan putkessa juostavat ensimmäisen persoonan räiskinnät olivat tuntuneet väsähtäneiltä jo useamman vuoden ajan. Sitten tuli Call of Duty 4: Modern Warfare ja räjäytti pankin monellakin tavalla. Ensinnäkin se siirsi räiskintäpelien painopisteen menneisyydestä moderniin aikaan vuosikymmeneksi. Toiseksi se vei lineaarisen ja toimintapainotteisen tarinankerronnan tasolle, jota on sittemmin toistettu kymmenissä muissa peleissä. Kolmanneksi se määritteli pohjan, jolle oikeastaan kaikki moninpeliräiskinnät ovat sen jälkeen rakentaneet. Ja neljänneksi Modern Warfare määritteli eräänlaisen standardin räiskintäpelien ohjaukselle, jota vielä nykyäänkin usein noudatetaan.

Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Kuinka messevältä uusioversio Modern Warfare Remastered tuntuu melkein kymmenen vuotta alkuperäisen julkaisunsa jälkeen? Vastaus on lyhyesti se, että melko hyvin. Ajan kulumisen huomaa ennen kaikkea vihollisten tekoälyssä ja siinä, että MW:n luomaa pohjaa on sittemmin toistettu aivan liikaa muissa peleissä.

Lähi-idässä kuohuu, ja länsimaalaiset amerikkalaiset etunenässä ja britit perässä rientävät aseet laulaen paikalle. Sitten paukkuu pitkin maailmaa, kun etsitään terroristeja. Tarina ei loistanut omaperäisyydessä vuonna 2007, eikä aika ole ainakaan sitä lisännyt. Toisaalta silloin joskus omaperäiseksi riitti se, ettei ensimmäisen persoonan räiskintä sijoittunut toiseen maailmansotaan.

Nykyajan avoimen maailman hiekkalaatikoihin, ja pelaajan omia valintoja painottavien pelien kulta-aikana Modern Warfare tuntuu häiritsevän ahtaalta. Joka ainoa kenttä on tiukka putki, ja joka ainoa pelaajan tekemä asia on tiukasti ennalta määrätty. Samaan aikaan tällainen mahdollistaa tiukasti sujuvan ja ohjatun rytmityksen, ja siinä totisesti onnistutaan. Pelihahmon ohjaus on juuri niin sujuvaa ja intuitiivista kuin muistaa. Osiltaan tämä johtuu siitä, että Modern Warfare määritteli ohjauksen standardin, jota noudatetaan paljolti vieläkin.

Call of Duty: Modern Warfare Remastered
Call of Duty: Modern Warfare Remastered