Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
artikkelit
Titanfall 2

Kun Titaani kaatui

Miksi Titanfall 2:n julkaisu epäonnistui?

Electronic Artsilla joku varmasti katuu sitä, että Titanfall 2 julkaistiin viime syksynä keskellä kuuminta ammuskeluaikaa Call of Dutyn ja Battlefieldin kanssa. Titanfallin kaltaisen mahtipelin pitäisi myydä rekkalasteittain, eikä suinkaan päätyä alekoriin vain jokunen viikko julkaisunsa jälkeen.

Vuosi 2016 oli hieno vuosi ensimmäisen persoonan pyssyttelyjen ystäville. Titanfallin jatko-osan ohella Call of Duty tykitti tuttuun malliin, Battlefield siirtyi ensimmäisen maailmansodan maisemiin, Doom pieksi demoneja helvetissä, Killing Floor 2 houkutteli pelaamaan kavereiden kanssa ja indie-kentältä yllätti Superhot. Jopa hiiviskelytyyli sai osana Dishonored 2:ssa ja Deus Ex: Mankind Dividedissa. Tähän päälle tulee tietenkin laskea myös uudelleenjulkaisut, kuten esimerkiksi Bioshock Collection. Valinnanvaraa siis todellakin riitti.

Respawn Entertainment on osaava studio, ja heidän pelinsä Titanfall 2 oli mahtava. Kaiken siis olisi pitänyt olla kunnossa. Mikä meni vikaan? Ironista on se, että tämän studion tuote kuvaannollisesti murskaantui sen pedon alle, jota he itse olivat luomassa. Kyse on tietenkin Call of Dutysta, jonka Respawnin perustajajäsenet nostivat uudelle tasolle Call of Duty 4: Modern Warfare -pelillä.

Toisaalta Electronic Arts lähti kilpailemaan itsensä kanssa julkaisemalla oman lippulaiva-ammuskelunsa Battlefieldin samaan aikaan Titanfall 2:n kanssa. Alkuperäisen pelin saavuttama maltillinen suosio Xbox Onella ja PC.llä oli jo osoittanut, että Respawnin sarja voi saavuttaa menestystä, kunhan julkaisu ajoitetaan oikein.

Respawnilla oli kova työ saada pelinsä valmiiksi annettuun aikamääreeseen mennessä. Nyt jälkiviisaasti voidaan todeta, että heidän olisi kannattanut hioa Titanfall 2:hta vielä puolen vuoden päivät julkaisten peli vasta keväällä 2017. Lisäaika olisi mahdollistanut myös esimerkiksi ylimääräisten kenttien ja aseiden lisäämisen kokonaisuuteen. Lopputulos myyntien suhteen olisi saattanut olla aivan toinen.

Titanfall 2

Julkaisua edeltävänä aikana Gamereactorilla oli mahdollisuus jututtaa yksinpelin suunnittelijaa Mackey McCandlishia. Hän kertoi suunnitelmia olleen paljonkin, kuten keskittyminen johonkin tiettyyn titaaniin ja new game+ -tilan lisääminen. Aika kuitenkin riitti hädin tuskin lopputekstien hiomiseen asti. Jälkiviisaasti voidaan nyt todeta, että Titanfall 2:n yksinpeli olisi todennäköisesti ollut vielä nykyistäkin parempi, jos Respawnille olisi annettu enemmän aikaa. Muutama lisäkuukausi olisi voinut antaa pelille sen lopullisen silauksen, jolla se olisi voinut pärjätä kahden jättiläisen julkaisun jälkeisessä puristuksessa.

Yksi lisänaula Titanfallin arkkuun oli myös Modern Warfare Remastered, joka tuli samassa paketissa Call of Duty: Infinite Warfaren kanssa. Hintaa tällä parilla oli sen verran paljon, että kiinnostuneiden oli lähes pakollista valita joko CoD-parin ja Titanfallin välillä. Kaikkien kolmen pelin tuntuma on kuitenkin melko samanlainen, joten taloustietoiset pelaajat valitsivat vain CoDin jättäen Titanfallin hyllyyn.

Lopuksi on muistettava sekin, että ehkäpä PC- ja Xbox-pelaajat valitsivat mieluummin pelin, jolla on varmasti suurempi yhteisö ilta illan jälkeen linjoilla verrattuna ei-niin-vahvasti itsensä vakiinnuttaneeseen Titanfalliin. PS4-joukko puolestaan saattoi seurata esimerkkiä, koska he eivät päässeet käsiksi alkuperäiseen Titanfalliin lainkaan.

Takkuavat myynnit julkaisussa eivät tietenkään välttämättä merkitse maailmanloppua. Respawn pysyy toiminnassa epäonnistuneen Titanfall 2:n jälkeenkin. Studion laadun tuntien heiltä on tulossa pelejä myös tulevaisuudessa. Tietynlainen nokkimisjärjestyksen muutos Respawnin asemassa vertaistensa joukossa saattaa kuitenkin tapahtua. Tulevaisuudesta ei kukaan tiedä: Titanfall 2 -studiolla on kuitenkin tarvittava tietotaito kivuta vaikka Call of Dutyn ohitse jos vain pelintekemisen ulkopuoliset asiat loksahtavat kohdalleen.

Titanfall 2Titanfall 2
Titanfall 2
Titanfall 2Titanfall 2

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
View comments

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Titanfall 2Score

Titanfall 2

ARVIO. Kirjoittaja Mike Holmes

Testissä Respawn Entertainmentin odotettu jatko-osa.

Electronic Arts hankki Titanfall-studion

Electronic Arts hankki Titanfall-studion

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Respawn Entertainment on ollut yhteistyössä Electronic Artsin kanssa perustamisestaan lähtien vuodesta 2010. Tulevaisuudessa Respawn aikoo tehdä uuden Star Wars -pelin ja...

Ladataan seuraavaa sisältöä