Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Titanfall 2

Kun Titaani kaatui

Miksi Titanfall 2:n julkaisu epäonnistui?

  • Teksti: Mike Holmes (Käännös: Markus Hirsilä)

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Electronic Artsilla joku varmasti katuu sitä, että Titanfall 2 julkaistiin viime syksynä keskellä kuuminta ammuskeluaikaa Call of Dutyn ja Battlefieldin kanssa. Titanfallin kaltaisen mahtipelin pitäisi myydä rekkalasteittain, eikä suinkaan päätyä alekoriin vain jokunen viikko julkaisunsa jälkeen.

Vuosi 2016 oli hieno vuosi ensimmäisen persoonan pyssyttelyjen ystäville. Titanfallin jatko-osan ohella Call of Duty tykitti tuttuun malliin, Battlefield siirtyi ensimmäisen maailmansodan maisemiin, Doom pieksi demoneja helvetissä, Killing Floor 2 houkutteli pelaamaan kavereiden kanssa ja indie-kentältä yllätti Superhot. Jopa hiiviskelytyyli sai osana Dishonored 2:ssa ja Deus Ex: Mankind Dividedissa. Tähän päälle tulee tietenkin laskea myös uudelleenjulkaisut, kuten esimerkiksi Bioshock Collection. Valinnanvaraa siis todellakin riitti.

Respawn Entertainment on osaava studio, ja heidän pelinsä Titanfall 2 oli mahtava. Kaiken siis olisi pitänyt olla kunnossa. Mikä meni vikaan? Ironista on se, että tämän studion tuote kuvaannollisesti murskaantui sen pedon alle, jota he itse olivat luomassa. Kyse on tietenkin Call of Dutysta, jonka Respawnin perustajajäsenet nostivat uudelle tasolle Call of Duty 4: Modern Warfare -pelillä.

Toisaalta Electronic Arts lähti kilpailemaan itsensä kanssa julkaisemalla oman lippulaiva-ammuskelunsa Battlefieldin samaan aikaan Titanfall 2:n kanssa. Alkuperäisen pelin saavuttama maltillinen suosio Xbox Onella ja PC.llä oli jo osoittanut, että Respawnin sarja voi saavuttaa menestystä, kunhan julkaisu ajoitetaan oikein.

Respawnilla oli kova työ saada pelinsä valmiiksi annettuun aikamääreeseen mennessä. Nyt jälkiviisaasti voidaan todeta, että heidän olisi kannattanut hioa Titanfall 2:hta vielä puolen vuoden päivät julkaisten peli vasta keväällä 2017. Lisäaika olisi mahdollistanut myös esimerkiksi ylimääräisten kenttien ja aseiden lisäämisen kokonaisuuteen. Lopputulos myyntien suhteen olisi saattanut olla aivan toinen.

Titanfall 2
Titanfall 2Titanfall 2
Titanfall 2
Titanfall 2Titanfall 2