Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit

Ennakkokatsauksessa New Nintendo 2DS XL

Gamereactor pääsi ennakkoon käsiksi heinäkuun lopulla julkaistavaan uuteen Nintendon käsikonsolimalliin.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)

New Nintendo 2DS XL julkistettiin keväällä 2017, ja sen pitäisi olla kaikin tavoin hieman parempi versio aiempaan 3DS-malliin verrattuna. Luvassa on tehokkaammat sisuskalut ja suurempi näyttö uudenlaisen muotoilun kera. Gamereactor pääsi taannoin Lontoossa käsiksi uuteen käsikonsolimalliin nähden myös tulossa olevia pelejä.

Ulkoisesti esillä oli kaksi julkistettua mallia: musta & sininen ja valkea & oranssi. Odotetusti sormenjäljet näkyivät paljon helpommin mustan mallin pinnassa. Värit olivat molemmissa kirkkaat kuultavan pintakäsittelyn kera, joka varmasti vetoaa ennen kaikkea lapsiin. Molemmat näyttävät älykkäästi suunnitelluilta ja edustavilta.

Käsikonsoli tuntuu melko painavalta, joskaan ei liian raskaalta edes useamman tunnin käytön jälkeen. Pyöristettyjen reunojen ansiosta laitetta oli aiempaa helpompi pitää käsissä. Nappien paikat olivat helposti sormien ulottuvilta, ja niiden painaminen tuntui tyydyttävältä. Stylus-kynän paikka on kätevästi laitteen alapuolella, josta se vedetään ulos ylöspäin. Mikään nappi ei tunnu olevan tiellä virtakytkimet mukaan lukien. Paikka kuulokkeille on sijoitettu sekin onnistuneesti masiinan alaosaan. Samassa on myös Micro SD -kortin paikka (jonka avaaminen ei enää vaadi ruuvimeisseliä) ja kolo pelikaseteille.

Jostain syystä yläruutu liikkuu muutaman millimetrin verran ees taas silloin, kun konsolia pitää pystyasennossa. Erityisesti ilmiön huomaa silloin, kun konsolia hieman ravistaa. Samaa oli havaittavissa myös aiemmassa New Nintendo 3DS XL -laitteessa. Sarana on kuitenkin erittäin tukeva, joten ilman merkittävää väkivaltaa käsikonsolin puoliskoja ei erilleen saa.

Nappien sijoittelu on täsmälleen sama kuin aiemmassa New Nintendo 3DS XL -mallissa, joten sen suhteen vanhat 3DS-soturit ovat heti kuin kotonaan. Olkanäppäimistä ZL/ZR-parin käyttäminen tuntui hankalalta, mutta onneksi kehittäjillä on nyt riittävästi nappeja käytössä pelejä tehdessään.

Ensimmäinen pelattu peli oli Hey! Pikmin, joka hyödyntää loistavasti molempia ruutuja. 2DS XL:n suurempaa ruutukokoa oppii viimeistään nyt arvostamaan, sillä pelattavat kentät jakautuvat molempien ruutujen kesken. Pikminejä voi heittää eri paikkoihin kyseistä kohtaa kosketusnäytöllä napauttaen. Tämä johtaa siihen kummalliseen tilanteeseen, että joskus tuntuisi luonnollisemmalta napauttaa konsolin yläruutua heittääkseen pikminin sinne. Tätä pikkuseikkaa lukuun ottamatta näyttöjen suuri koko ja alueen jakaminen molemmille ruuduille tuntuivat onnistuneelta ratkaisulta.

Toinen kokeiltu peli oli Ever Oasis, jossa ei käytetty kosketusnäyttöä juuri lainkaan. Asetukset olivat hyvin perinteiseen 3DS-malliin: yläruutu näyttää itse roolipelin toiminnan, ja alaruudulla katsellaan erilaisia valikoita. Käyttökokemusta parantaa se, että yläruutu on isompi kuin alhaalla oleva kosketusnäyttö.

Muut testatut pelit olivat Miitopia ja Dr Kawashima's Devilish Brain Training. Miitopia on kevyt roolipeli, joka käyttää Mii-hahmoja toimien melko samalla tavalla kuin Ever Oasis. Dr Kawashima's Devilish Brain Training taas toimii hyvin samalla sapluunalla kuin aiemmatkin Brain Training -pelit.

Uudessa käsikonsolimallissa pitäisi olla aiempaa enemmän myllytehoa, mutta ainakaan nähdyn perusteella nämä suuremmat tehot eivät tulleet ilmi. Eron huomasi kuitenkin aiempaa lyhyemmissä latausajoissa, ja sujuvammassa alkuvalikon toimintojen selaamisessa. New Nintendo 2DS XL -mallissa on myös tuki amiiboille, ja omat Mii-hahmonsa voi siirtää Tomodachi Lifesta Miitopiaan.

Kaiken kaikkiaan New Nintendo 2DS XL on miellyttävä kokemus. Se ottaa hyödyn irti suuremmista näytöistä, ja pyörittää kaikkia laiteperheelle aiemmin julkaistuja pelejä ja ohjelmia. 3D-toimintoa ei enää ole, joten kaikki toimii tietenkin ainoastaan 2D:nä nimensä mukaisesti. Jos siis laitetta ei vielä ole, eikä välitä 3D-ominaisuuden puuttumisesta, on New Nintendo 2DS XL mitä oivin käsikonsolivalinta 28. heinäkuuta mukaan poimittavaksi.