Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Call of Duty: WWII

Toinen maailmansota on paras aikakausi verkkosotapelin näyttämöksi

Ja minä kerron nyt, miksi.

  • Teksti: Niko Riekkovaara

Toinen maailmansota oli toistaiseksi se viimeinen konflikti, jossa sodittiin selkeillä rintamilla. Jokainen armeija kantoi tunnistettavia univormuja. Jalkaväen aseistus oli helposti luokiteltavissa: pistoolit, konepistoolit, haulikot, konekiväärit, puoliautomaattikiväärit ja kertatulta ampuvat pulttilukkokiväärit. Panssarivaunut olivat raskaita aseita jalkaväkeen verrattuna. Ilmavoimat olivat jaettavissa esimerkiksi kuljetus-, hävittäjä- ja pommikoneisiin.

Yksinpelissä ongelmaksi muodostuu poliittisesti korrektin vihollisen nimeäminen. Ehkä tämän vuoksi kylmän sodan aikaan sijoittuvat Call of Duty Black Ops -pelit saavuttivat aikanaan suuren menestyksen. Lisäksi on muistettava, etteivät Yhdysvallat ole nykyaikana enää automaattisesti se konfliktin hyvä osapuoli pelaavan kansan mielissä. Toisin sanoen maailmanpolitiikka vaikuttaa videopeleihin riippumatta siitä, haluaako sitä vai ei. Tästäkin syystä toinen maailmansota on turvallinen näyttämö sotapelille, koska historia muistaa konfliktista selkeästi määritellyn hyvän ja pahan.

Räiskintäpelien verkkotantereilla aseiden keskinäinen tasapaino on hyvin tärkeää, ja myös riittävää vaihtelua tarvitaan pelattavuuden pitämiseksi monipuolisena. Pistoolit sopivat kakkosaseeksi, jotka eivät yleensä vaikuta merkittävästi asetasapainoon. Poikkeuksen tähän sääntöön tekee alkuperäisen Halo: Combat Evolvedin pistooli. Konepistoolit ja haulikot soveltuvat lähietäisyydelle lyhyen kantamansa ansiosta. Puoliautomaattikiväärit sopivat vastaavasti keskipitkille etäisyyksille, ja hitaasti ladattavilla pulttilukkokivääreillä ammutaan tarkasti kauas. Konekiväärit ovat raskaita käyttää, erittäin tulivoimaisia ja hitaita ladata. Toiseen maailmansotaan sijoittuvan räiskintäpelin asetasapino noudattaa usein kivi-paperi-sakset-logiikkaa. Jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, ja asevalinnan määrittää käsillä oleva tilanne.

Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII

Nykyajan sota on selvästi erilaista aseiden osalta. Rynnäkkökivääri erilaisine lisävarusteineen on korvannut konepistoolin, puoliautomaattikiväärin ja jossain määrin myös pulttilukkokiväärin. Videopelissä tästä seuraa se, että rynnäkkökivääri on oikea valinta noin 80% taistelutilanteista. Pienikokoisissa kartoissa ei pitkän kantaman tarkkuuskivääriä tarvita lainkaan. Modernien pelien aiempaa suurikokoisemmat kartat ovat onneksi hieman palauttaneet myös pulttilukkokiväärin kunniaa.

Aseistuksen keinotekoinen muokkaaminen pelitasapainon ylläpitämiseksi johtaa siihen, että nykyaikaan sijoittuvissa peleissä aseistus yritetään saada ominaisuuksiltaan vastaamaan toista maailmansotaa. Harmillisen usein tämä johtaa siihen, että pelissä on yksi ylivoimainen tussari suhteessa kaikkiin muihin melkein tilanteessa kuin tilanteessa. Yleensä tämä tarkoittaa valituilla lisävarusteilla tuunattua rynnäkkökivääriä.

Nykyaikaisessa sodankäynnissä on harvoin selkeitä rintamalinjoja. Lisäksi toinen osapuoli on yleensä tunnistettavissa univormusta, mutta toinen ei. Näin ollen vastakkain eivät enää ole kaksi suunnilleen tasaväkistä armeijaa, vaan toinen hallitsee päiväsaikaan ja toinen yöaikaan. Afganistan on näennäisesti ulkovaltojen vahvasti tukeman hallituksen joukkojen hallussa, mutta silti turvallisesti ei voi liikkua oikein missään. Näin ollen on rakennettu muurien ympäröimiä eräänlaisia turva-alueita: vihollisella ei ole käytössään tarvittavaa määrää tykistöä, panssareita ja ilmavoimia turva-alueiden tuhoamiseksi. Hallituksen tukemat joukot eivät pyyhkäise vihollistaan kokonaan kartalta, koska se edellyttäisi melkoisen monen YK:n ihmisoikeusjulistuksen kohdan rikkomista aiheuttaen myös tarpeettoman paljon siviiliuhreja.

Tämän inhimillisyyden ja siviiliuhrien välttämisen ajatuksen ilmaiseminen videopelissä on käytännössä mahdotonta ilman, että se tuntuu pelaajasta jollakin tavalla halvalta ja ärsyttävältä. Haluaisitko pelata sellaisia verkko-otteluja, jossa toinen osapuoli on aina täysin ylivoimainen niin halutessaan, mutta ei syystä tai toisesta voi hyödyntää ylivoimaansa? Näin ollen niin sanottuun oikeaan maailmaan sijoittuvissa verkkoräiskinnöissä on parasta, että moninpeli noudattaa toisen maailmansodan pyssyttelyjen luomia lainalaisuuksia. Gears of War ja Quake Champions ovat sitten asia erikseen.

Kaiken kaikkiaan toivotan marraskuussa julkaistavan toiseen maailmansotaan sijoittuvan Call of Dutyn avosylin tervetulleeksi.

Kirjoittaja on videopelaamisesta kiinnostunut kolmen lapsen isä.

Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII