Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit

Ammattimaisen pelaamisen nousu ja sen vaikutus laajemmalle PC-markkinalle

Hiljenemisen merkkejä ei ole näkyvissä.

  • Teksti: Ari Koskinen

Kovimmalla mahdollisella tasolla pelaavat ammattipelaajat vaativat laitteiltaan luonnollisesti paljon. Tämä pakottaa PC-markkinaa kokonaisuudessaan ottamaan suuria askeleita eteenpäin. Ja koska harrastajat haluavat seurata sankareidensa jalanjälkiä on tiedossa, että pienemmän budjetin pelaajat ovat yhtä intohimoisia kuin ne, joilla on enemmän resursseja käytössään. Näin ollen e-urheilu eli kilpailullinen videopelaaminen tuo lisäbuustia peli-PC-markkinalle kokonaisuudessaan. Ala herättääkin suurta kiinnostusta investoijien keskuudessa sekä luo innovaatioita ja kasvattaa PC-laitteiden markkinoita. PC-koneet ja niiden brändit eivät aina itsessään ole välttämättä ykköskiinnostuksen kohde faneille, mutta silti yksittäisten suorituksen kannalta välttämättömien komponenttien brändi, merkki ja malli herättävät mielenkiintoa. Erityisiä kiinnostuksen kohteita ovat näytönohjaimet, muistit, prosessorit ja edellä mainitun jäähdytys. Lisäksi toki input-rauta, näppikset ja hiiret ovat kiinnostavia. Näiden korostaminen ja sitä myötä PC:n laatu ovat tärkeitä brändinluonnissa.

Pelaaminen on todellinen penkkiurheilulaji. Twitch yksinään kerskuu 1,7 miljoonalla pelaajalla, jotka livestriimaavat pelaamistaan. Näitä striimejä katsotaan 75 miljardia minuuttia joka päivä. Pelaaminen alkaakin olla valtavirtaa monessa suhteessa: maailmalla näkyy jo pelkästään pelaamiseen keskittyviä TV-kanavia, kuten Ginx eSports Iso-Britanniassa. Suomessa e-urheilu on mielletty vihdoin verottajankin vinkkelistä urheiluksi: nykyään tietokonepeliä päätoimisesti pelaamalla elantonsa tienaavaan voidaan soveltaa samoja verotuskäytäntöjä kuin muihinkin urheilijoihin.

Seurasi sitten ammattilaisten tai amatöörien pelaamista, on pelin saatava pelaaja ja seuraaja uppoutumaan pelin maailmaan ja tarinaan täysin. Tämä on vauhdittanut PC-pelaamisen segmenttiä valtavasti. Globaalin PC-pelilaitteiden markkinan arvoksi vuonna 2016 on arvioitu 30 miljardia dollaria, ja segmentin CAGR eli liikevaihdon keskimäärinen kasvu on arvioitu olevan 6 % vuoteen 2019 mennessä.