Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Assassin's Creed Origins

Assassin's Creed: mitä seuraavaksi?

Bengt Lemne miettii, mihin Ubisoftin lippulaivasarja suuntaa seuraavaksi.

  • Teksti: Bengt Lemne (Käännös: Markus Hirsilä)

Assassin's Creed Origins aloitti monellakin tavalla Ubisoftin tunnetun sarjan uudestaan. Toki peli tiedostaa menneisyytensä ja jatkaa sarjaa osana jatkumoa, mutta sekä modernina toimintapelinä että pelimekaniikan puolesta kyseessä on selkeä muutos vanhaan verrattuna. Tämä tietenkin herättää kiintoisia aatoksia siitä, mihin suuntaan sarja mahdollisesti seuraavaksi suuntaa. Onko esimerkiksi odotettavissa vuosittainen AC-peli, vaiko kenties ainoastaan joka toinen vuosi?

Aikakausi?

Toistaiseksi Assassin's Creed on käsitellyt monia historiallisesti tärkeitä aikakausia. Nämä ovat olleet kolmannen ristiretken aika 1191 jKr., Italian Renessanssi 1476-1511, Yhdysvaltain itsenäisyystaistelu 1776 ja suunnilleen samaan aikaan sijoittuvat merirosvoseikkailut. Sittemmin siirryttiin Ranskan vallankumoukseen 1789 ja 1800-luvun lopun (ja 1900-luvun alun) Lontooseen. Chronicles-sarja käsitteli Kiinaa 1526, Intiaa 1841 ja Venäjää 1918. Viime vuoden Assassin's Creed -elokuva sijoittui vuoden 1492 Espanjaan.

Pääsarja on siis edennyt varsin kronologisesti aina uusimpaan Originsiin asti, joka siirtyi roimasti ajassa taaksepäin nollaten tapahtumat ja kellot. Suora jatko-osa on ehkä se helpoin vaihtoehto, tai sitten Ubisoft voisi jatkaa 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Lontooseen sijoittuneen Syndicaten tarinaa. Ensimmäistä maailmansotaakin pelissä jo sivuttiin, joten luonnollinen jatko voisi olla maailmanlaajuinen lama 1930-luvun alussa ja sitä seurannut toinen maailmansota. Todennäköisesti näin ei kuitenkaan tapahdu, sillä pelilliseltä kannalta aikakausi tuskin tarjoaisi sen kaikkein kiinnostavimman näyttämön assassiinitoiminnalle.

Fanien toiveissa on jo pitkään ollut kumpikin maailmansota, mutta ehkä pelattavuuden puolesta parempi ratkaisu olisi kulissien takainen temppeliherrojen ja assassiinien välienselvittely, joka johtaisi näihin maailmansotiin. Voidaankin pitää todennäköisenä, että ennen pitkää AC-peli tulee sijoittumaan joko maailmansotaan tai niitä edeltävään aikaan. Ongelmaksi varmaankin muodostuisi mielekkään tarinan kertominen ottaen huomioon näiden kahden suuren sodan globaalin luonteen. Ehkäpä tarina voisi seurata useaa päähenkilöä eri maissa? Maailmansotien jälkeisessäkin ajassa voisi olla ainesta, koska niitä seurasi kylmä sota.

Feodaaliajan Japania on paljon pyydetty, ja siinä olisi selvää järkeä. Parempi valinta olisi ehkä ollut valita Japani Chronicles-sarjan osana joko Intian tai Venäjän sijasta, mutta omana pääpelinään Nippon toimisi myös. Sotaisan 1500-luvun ohella myös viimeisen shogunaattihallinnon kaatuminen 1800-luvun puolivälissä olisi sekin mielenkiintoinen valinta Assassin's Creedille. Japanin maisemat sopisivat kuvaan hyvin vaihdellen aina kaupunkimaisemista lumisiin vuoristoihin ja tiheisiin metsiin saakka.

Assassin's Creed Chronicles: China sijoittui Ming-dynastian aikaan, josta voisi ammentaa enemmänkin tulevissa peleissä. Kublai Khanin ja Marco Polon aikaan sijoittuva AC-peli olisi kova juttu, tai vaikka myöhempi Qing. Puhumattakaan Tsingis-kaanista ja Mongolien imperiumista.

Paluu Amerikan mantereelle olisi sekin toivottavaa, koska kyseessä on Ubisoftin suurin markkina-alue. 1800-luvun puolivälin Kalifornian kultaryntäys Assassin's Creedin tyyliin olisi jees, mutta kiinnostavampaa olisi eurooppalaisten saapuminen mantereelle Keski- ja Etelä-Amerikkaan. Atsteekit, maya-alueen intiaanit ja toki inkat tarjoaisivat upeat puitteet niin maaston, rakennuksien kuin historiallisten tapahtumienkin osalta. Assassin's Creed -elokuvassa Kristoffer Kolumbuksen rooli tuli esiin rainan lopussa, joten sekin teema voisi olla tutkimisen arvoinen sarjalle.

Mahdollista on toki valita aikakausi, jolloin ei suuria muutoksia tapahtunut poliittisesti, vaan enemmänkin kulttuurisesti. Näin toki on jo tehtykin Renessanssiajan peleissä. Tai ehkä moderniin aikaan sijoittuva osa, joka ottaisi Watch Dogsin paikan?

Assassin's Creed Originsin suora jatko-osa?

Ubisoft ei välttämättä palaa uudestaan ajanlaskun alun Egyptiin, koska nyt se on jo nähty. Toisaalta viimeisimmän Bayekin ja ensimmäisen Altaïrin väliin mahtuu noin 1100 vuoden aikajakso, joista mielenkiintoisia voisivat olla Rooman tuhoon sijoittuva peli 400-luvulla. Myös muutos tasavallan ajasta keisariajan Roomaan olisi sekin hienoa Julius Caesareineen ja Augustuksineen (jolta käy käsky joka joulu vielä nykyäänkin kirkoissa). Mahtavaa voisi myös olla Bayekin tähdittämä jatko-osa sijoittuen Rooman maisemiin. Mainittava on myös gladiaattorien tähdittämä keisari Commoduksen aika, jonka valtakaudesta alkoi lopulta Rooman tuhoon johtanut kehitys.

Pelimekaniikka

Pelimekaniikan ja rakenteen puolesta on kiinnostavaa seurata, mihin suuntaan Assassin's Creed sarjana kehittyy. Origins otti rankasti mallia The Witcher 3:sta siirtyen avoimen maailman toimintaseikkailuksi hiiviskelyä painottavasta tarinavetoisesta menosta. Oletettavasti roolipelielementit tulevat syventymään jatkossa. Mitä lähemmäs nykyaikaa siirrytään, sitä vähäisemmiksi isot avoimet maisemat käyvät. Siksi puolittainen paluu varjoissa hiiviskelyyn saattaa olla edessä.

Jatko-osat ja trilogiat?

Originsia lukuun ottamatta on selvää, että Assassin's Creed II -pelistä alkanut niin sanottu Ezio-trilogia on ollut sarjan huippukohta. Näin ollen olisi loogista Ubisoftilta pyrkiä toistamaan temppu uudestaan. Ehkä Bayekia itseään huomioimatta Origins voisi toimia trilogian alkupisteenä, tai ehkä Syndicate voisi olla se kolmikon alku? Joka tapauksessa Assassin's Creed Origins oli kauan kaivattu piristysruiske uhkaavasti väljähtymässä olevalle sarjalle ja on kiintoisaa seurata, mihin Ubisoft seuraavaksi pelisarjaa kuljettaa.

Assassin's Creed Origins