Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit

Vuoden pelit 2017, sijat 20.-16.

Gamereactor listaa vuoden 2017 parhaat pelit.

  • Teksti: Gamereactor

Näin vuoden lopuksi on taas tullut aika tarkastella kuluneen 12 kuukauden parhaita pelejä. Kalenterivuosi toi muassaan niin paljon hyvää pelattavaa, ettei niitä kannattanut mahduttaa vain yhteen artikkeliin. Tulossa on kaikkiaan neljä artikkelia neljänä peräkkäisenä päivänä, ja tavoitteena on luoda kattava katsaus niihin peleihin, jotka ainakin kannattaa vuodesta 2017 muistaa.

Gamereactorin toimituksen vuoden 2017 parhaat pelit ovat seuraavat.

20. Sonic Mania, Switch, PS4, Xbox One, PC

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Kun Sonic Team ei vuosien yrittämisestä huolimatta saa sinistä siiliä entiseen lentoonsa, tekevät sen lopulta fanit. Segan siipiensä alle ottama sekalainen seurakunta erilaisia fanikehittäjiä sai aikaan erinomaisen tasoloikinnan, joka kaiken lisäksi haastaa laadukkuudessaan ansiokkaasti jopa legendaarisen alkuperäispelikolmikon. Sonic Mania on huikean hauska ja nostalginen matka monen pelurin nuoruuteen, mutta tarjoaa myös Sonic-ummikoille kerrassaan loistavan matkan sinne, missä sininen siili loistaa kirkkaimmin. - Tero Kerttula

19. Metroid: Samus Returns, 3DS

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Metroidille saatiin tänä vuonna pitkästä aikaa kunnollinen edustaja. Metroid: Samus Returns on idealtaan uusintaversio jo 1990-luvun alussa ilmestyneelle Game Boy -pelille, mutta siitä kehittyi lopulta huippupeli, joka seisoo helposti omilla jaloillaan. 3DS pistetään Samus Returnsissa tehoiltaan äärimmilleen, vaikka kyseessä onkin 2D-seikkailu. Ulkoasu ja äänimaailma ovat loistavia tukien upeasti yksinäisen seikkailun tunnetta. Vaikeustaso on kohdallaan, hahmonkehitys palkitsevaa ja jopa uudelleenpelattavuutta piisaa. Tästä ei metroidvania-seikkailu paljoa parane. Ainoa mitä jäi toivomaan on se, että seikkailua voisi jatkaa saumattomasti myös kotikonsolilla. - Arttu Rajala

18. Farpoint, PS4

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Erittäin laadukkaan Aim-ohjaimen yhteydessä julkaistu Farpoint ei ollut pelkkä tusinatuote näyttämään uuden VR-ohjaimen mahdollisuuksia. Peli on huolella toteutettu seikkailu vieraalle planeetalle, jossa ammuttavaa riittää. Upeat grafiikat ottavat kaiken irti PSVR-laitteesta piirtäen realistista muukalaisplaneettaa eliöineen pelaajalle. Aim-ohjain pääsee täyteen potentiaaliinsa pelin vyöryttäessä parhaimmillaan jättiläismäisiä hirviöitä pelaajan tähtäimeen tehden tunnelmasta kutkuttavan ja pelaamisesta hauskaa. Kun kyseessä on autenttinen virtuaalimatka Starship Troopers -elokuvan tunnelmiin, ei VR-peli juuri siitä parane! - Ossi Mykkänen

17. Total War: Warhammer II, PC

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Tuttujen ihmisten ja örkkien maailman sijaan taistelutanner siirtyi eksoottisempiin ympäristöihin liskomiehineen, haltioineen ja skaveneineen. Pitkä kampanja minkä tahansa rodun komentajana tarjoaa rutkasti tekemistä niin maailmankartalla kuin sarjan tavaramerkkitaisteluissakin. Erikoisemmat yksiköt rikkovat ykkösestä opittuja kaavoja ilahduttavasti etenkin ilmaisessa lisäosassa, jossa kaikki rodut ottavat yhteen. - Matti Isotalo

16. XCOM 2: War of the Chosen, PS4, Xbox One, PC, Mac, Linux

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Erinomainen XCOM2-vuoroaikastrategia syvenee entisestään War of the Chosen -lisärillä. Mukaan saadaan kolme uutta liittoumaa ja näiden uudet kolme hahmoluokkaa: Reaper, Skirmisher ja Templar. Reaper on varjoissa viihtyvä sissi, Skirmisher lähitaisteluun ja liikkumiseen erikoistuva soturi ja Templar PSI-voimiin luottava lähitaistelija. Kaikki kolme uutta hahmoluokkaa täydentävät hyvin olemassa olevia ilman, että ne rikkovat pelin tasapainoa.

Liittoumat tuovat tullessaan politikointia, joiden avulla saa kuluvaksi kuukaudeksi erilaisia bonuksia sekä liittoumakohtaisia aikaan sidonnaisia tehtäviä, joita ei komenneta itse: niiden suorittaminen sitoo sotilaita tietyksi ajaksi.

Muina merkittävinä lisäyksinä peliin tuodaan muun muassa XCOM sekä sotilaiden henkilökohtaiset taitopisteet, joiden avulla sotilaiden taitoja pääsee muokkaamaan entisestään. Jokainen hahmo tuntuu yksilöltä, sillä hahmoluokka ei tee hahmoista identtisiä satunnaisesti tarjolla olevien taitojen myötä.

XCOM-joukkojen tähtäimiin pääsevät sankarialienit, jotka seuraavat Shadow of Mordor ja Shadow of War -peleistä tuttua Nemesis-järjestelmää. Sankarialienit kehittyvät pelin edetessä ja eroavat merkittävästi toisistaan. "Voi h**vetti, nytkö sen piti taas tulla!" -henkisiä kohtaamisia sattui 40-tuntisen läpipeluun aikana vaikka kuinka monta.

Pelin alkupuolisko on merkittävästi aikaisempaa vaikeampi, joten kokeneen XCOM2-pelaajankaan ei kannata lähteä Iron Manilla liikenteeseen. Sinua on varoitettu. - Kalle Hahl