Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit

Vuoden yllättäjät 2017, sijat 5.-1.

Gamereactor listaa vuoden 2017 pelimaailman yllättäjät.

  • Teksti: Gamereactor
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Kuluneen vuoden parhaiden pelien ohella joukkoon mahtui myös runsaasti yllätyksiä. Yllättävä peli ei aina välttämättä ollut hyvä peli, mutta ehdottomasti yllättävä tavalla tai toisella. Gamereactorin toimitus listasi kolmen päivän aikana kaikkiaan 15 kuluneen vuoden yllättäjää. Ensimmäisen osan voit lukea täältä, ja toisen täältä.

Eikö oma yllättäjäsi ole listalla? Kerro se alla kommenteissa ja kerro myös, miksi juuri se on vuoden yllättävin.

5. Doom (Nintendo Switch), Switch

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Vuoden 2016 yksi kovimmista yllättäjistä ja yleensä toimintapeleistä oli id Softwaren uusi Doom. Yllätykset jatkuivat, kun Bethesda Softworks ilmoitti tuovansa pyssyttelyn Nintendon hybridikonsolille Switchille. Lopputuloksena saadaan täydellisesti Doomin toiminnan ja energisyyden tavoittava versio, jonka saa nyt myös mukaansa. Snapmap-ominaisuutta lukuun ottamatta Switchille on mahdutettu kaikki sujuvaa moninpeliä myöten. Graafisesti Switchin Doom on selvästi vaatmattomampi muihin versioihin verrattuna. Ongelmaksi voidaan myös laskea ajoittain oikuttelevat ja pätkivät äänet. Kokonaisuus on kuitenkin niin toimiva ja suositeltava, että Switchin Doom ansaitsee paikkansa vuoden yllättäjien listalla. - Markus Hirsilä

4. Cuphead, PC, Xbox One

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Cuphead ei oikeastaan voi sanoa yllättäjäksi; onhan peliä odotettu jo monta vuotta. Suurelle yleisön suosiota voidaan kuitenkin pitää positiivisena ennalta-arvaamattomana käänteenä. Vaikka monet kriitikot mainostivat Cupheadin olevan supervaikea peli, niin se onnistui silti parissa viikossa myymään yli miljoonan kopiota Xboxilla ja PC:llä. Hieno juttu, sillä StudioMDHR:n tulevaisuus lienee nyt taattu. Toivottavasti pieni studio jatkaa innovatiivisella ja omintakeisella visuaalisuuden tiellä myös tulevaisuudessa. - Arttu Rajala

3. Horizon: Zero Dawn, PS4

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Vuosikausia ensimmäisen persoonan räiskintöjä tehtailleen Guerrilla Gamesin avoimen maailman toimintaroolipeleiltä ei välttämättä paljoa odotettu, mutta jo ennakkoon nähdyt taistelut robottidinosauruksien kanssa kauniin grafiikan voimin antoivat luvan odottaa hyvää. Ja hyvää totisesti olikin tulossa. Guerrilla Gamesin teos kohosi yhdessä Nintendon Switchin Zelda: Breath of the Wildin kanssa taistelemaan vuoden kovimman pelin tittelistä. Horizon: Zero Dawnia voidaan kritisoida oikeastaan vain yhdestä asiasta: avoimen maailman hiekkalaatikkopelien vakiintuneita maneereita noudatetaan ehkä hieman liiankin kaavamaisesti. - Markus Hirsilä

2. Nintendo Switch

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Kannettavan ja perinteisen kotikonsolin yhdistävä Nintendo Switch näytti seuraavan samaa tietä edeltäjänsä Wii U:n kanssa: kiva laite, mutta ei kannata ostaa tai muutenkaan erityisemmin päätään moisella vaivata. Toisin kuitenkin kävi. Switch alkoi myydä kuin leipä, jolloin myös monet ulkopuoliset kehittäjät heräsivät tuomaan omia pelejään laitteelle. Switchille julkaistiin pitkin vuotta huippupelejä, joiden avulla tarjolla oli jokaiselle jotain: Splatoon 2 verkkopelien ystäville, Mario Kart 8 Deluxe ajopelien faneille, Arms taistelupelejä kaipaaville, tasoloikaksi Super Mario Odyssey, elämää suuremmaksi seikkailuksi the Legend of Zelda: Breath of The Wild ja ensimmäisen persoonan pyssyttelyyn Doom. Nintendon Switchin nousu yhdeksi vuoden 2017 suosikkilaitteeksi ansaitsee sille paikan vuoden toiseksi kovimpana yllättäjänä. - Markus Hirsilä

1. Star Wars Battlefront II, PC, PS4, Xbox One

Gamereactorin arvion voit lukea täältä.

Ensimmäinen uuden polven Star Wars Battlefront osoitti potentiaalinsa, mutta ei kuitenkaan onnistunut lunastamaan sille asetettuja odotuksia. Jatko-osan piti korjata kaikki, ja markkinointimateriaalin mukaan näin olikin tapahtumassa. Julkaisun jälkeen koitti kuitenkin suuri yllätys. Itse peli kärsi bugeista, luvattu yksinpelikampanja oli puolivillainen, ja ennen kaikkea moninpelin hahmonkehitys oli kokonaan sidottu satunnaista tavaraa antaviin loot-laatikoihin. Lootien ostaminen onnistui toki myös oikealla rahalla, ja juuri tähän kehittäjät tietenkin halusivat pelaajia rohkaista. Seurauksena oli ennennäkemätön kohu, ja jopa eri maiden hallitukset käynnistivät omia tutkimuksiaan siitä, voidaanko loot-laatikoihin perustuva hahmonkehitys luokitella uhkapeliksi. Tätä kirjoitettaessa kohu aiheen tiimoilta on jo hieman laantunut, mutta tilanne on silti edelleen "päällä". Yksi asia on varma: Star Wars Battlefront II ei onnistunut lunastamaan sille asetettuja odotuksia, mutta päätyi koko vuoden suurimmaksi yllättäjäksi. - Markus Hirsilä