Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
artikkelit
Skate 2

Skate 2 - kun skeittipunkki soi ja opinnot viivästyivät

Kymmenen vuotta sitten ilmestynyt Skate 2 jätti jälkeensä aukon, jota ei vieläkään ole paikattu

Kesä joskus 1990-luvun alkupuolella. Auringonpaiste kuin Kaliforniassa konsanaan, tai ainakin se kylmän talven jälkeen jälleen tuntui siltä. Koko kevään sitä kinusin ja lopulta sen sain - ensimmäinen rullalautani. Mitään en osannut, vaikka parhaani yritin, mutta siitä huolimatta pyörillä kulkevasta lankunkappaleesta tuli kaveri vuosiksi eteenpäin. Kavereilla katsotut skeittausvideot, kauppojen rullalautalehdet ja tietenkin aikakauden alternative-musiikki jättivät lähtemättömän jälkensä nuoren miehenalun maailmaan.

Vuosien kuluessa vähätkin taidot karisivat pois, vaikka joka kesä laudan päällä viihdyinkin. Niinpä siirryin pikkuhiljaa oikeasta lautailusta digitaalisen skeittauksen maailmaan. Viimeistään Tony Hawk's Pro Skater 2 teki itselleni sen lopullisen siirron laudan päältä peliohjaimen varteen. Yliampuvasta luonteestaan huolimatta kyseinen peli tiesi mistä skeittauskulttuurissa lautailun ohella on kysymys: musiikista, vaatteista, vauhdista ja asenteesta.

Kuten seitsemän vuotta sitten Tony Hawk -pelejä käsittelevässä historiikissa kirjoittelin, historia ei ollut haukan. EA:n Skate lähestyi nimittäin vuonna 2007 rullalautailua huomattavasti realistisemmasta näkökulmasta kulttuurisen näkökulman onnistuneesti säilyttäen. Varsinkin ensimmäinen Skate onnistui vangitsemaan alkumetreillään sen ihanan haparoivan, ensimmäistä kertaa laudan päälle astumisen tunnelman, totta kai kesäauringon paistaessa. Ensimmäinen Skate oli erittäin hyvä peli ja pelaamisen arvoinen edelleen, mutta todellinen kultakimpale oli vasta horisontissa.

Skate 2Skate 2Skate 2Skate 2
Skate 2Skate 2Skate 2Skate 2
Skate 2Skate 2Skate 2Skate 2