Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
artikkelit
The Division 2

The Division 2, endgame

Kaupunkisota Washingtonissa kiinnostaa myös tarinan päättymisen jälkeen.

Jätin varsin mittavaksi paisuneessa The Division 2 -arviossani päätarinan jälkeisen niin sanotun endgame-pelaamisen tarkoituksella varsin vähälle huomiolle. Minulla oli jo silloin tunne, että saatan palata niin sanotusti astialle myöhemmin. Tuo aika on nyt.

The Division 2:n maksimitaso on 30, eikä pelin viimeistä tarinatehtävää pääse edes suorittamaan, ellei ole saavuttanut tätä kriittistä pistettä omassa hahmonkehityksessään. Kun sitten viimeinen välivideo on katsottu, käynnistyy endgame-pelaaminen välittömästi. Washington D.C.:n alueelle levittäytyy uusi voimakas ryhmittymä Black Tusk, joka ottaa enemmän tai vähemmän koko alueen haltuun. Pelaajan on ensin suoritettava muutama uusiksi tuunattu päätehtävä, joiden jälkeen avautuu niin sanottu Stronghold-tehtävä, joita on kartalla yhden käden sormiin mahtuva määrä. Endgamen alueet ovat jo vanhoja tuttuja, mutta muutoksia on tehty vihollisten määrään ja laatuun, puhumattakaan putoavan roinan määrästä ja laadusta.

Homman juju on siinä, ettei kriittistä Stronghold-tehtävää pääse suorittamaan ennen kuin niin sanottu gear score on noussut vaadittavalle tasolle. Noin käytännössä siis on jatkettava pelaamista, jotta voitetuilta vihollisilta putoaa riittävän hyvää roinaa päälle pantavaksi. Kun sitten tarvittava gear score on saavutettu, on aika joko koota oma kaveriporukka tai etsiä verkosta satunnaista seuraa avuksi Stronghold-tehtävän suorittamiseksi. Kun sitten valinnainen Stronghold on suoritettu, siirretään pelaaja automaattisesti seuraavalle World Tierille. Noin käytännössä tämä tarkoittaa vain vihollisten tason koventumista, ja toki vielä paremman roinan maahan putoilemista. Seuraavan Stronghold-tehtävän tekeminen edellyttää jälleen tietyn gear scoren saavuttamista, joten jo kerran tehty kierros alkaa näin alusta. Tällä hetkellä World Tier -tasoja on kaikkiaan 5, ja gear scoren maksimitaso on 500.

Endgame-pelaaminen on siis rakenteeltaan hyvin mekaanista ja suoraviivaista. Tämä ei kuitenkaan haittaa niitä, jotka ovat parempien varusteiden keräämiseen ja The Division 2:n ydinpelattavuuteen ihastuneet. Huonona puolena voi mainita kaavamaisuuden ohella myös sen, että ennen korkeinta World Tier 5 -tasoa ei kannata juuri aikaansa uhrata erilaisten varustesettien keräämiseen, saati sitten yksittäisten varusteiden ja aseiden tuunaamiseen. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että huippuun saakka tuunaamaansa asetta tai varustetta saa käytettyä ehkä puolen tunnin ajan, ja sitten onkin taas aika laittaa uutta ja parempaa päälle.

The Division 2The Division 2The Division 2The Division 2

Arviossa lyhyesti mainitsemani erikoistumiset osoittavat voimansa endgamessa. Kaikissa kolmessa erikoistumisessa on omat kykypuunsa, jotka ohjaavat pelihahmon ase- ja varustevalikoimaa tiettyyn suuntaan. Pakollista noudattaminen ei tietenkään ole, mutta eniten kyvyistään saa irti uskomalla, mitä peli koettaa kertoa. Esimerkiksi Demolitionist-kykyjen avaaminen antaa lisäpontta räjähdyksiin, Turret-kykyyn ja asetyyppeihin LMG ja SMG. Lisäksi aivan tietynlaista revolverityyppiä käyttämällä saa Demolitionist ylimääräistä etua. Vastaava logiikka pätee myös erikoistumisiin Sharpshooter ja Survivalist. Onneksi erikoistumisten välillä voi vaihtaa aina halutessaan, ja valikoissa voi tallentaa erilaisia loudouteja eli siis varuste- ja asekokonaisuuksia omasta mielihalusta ja peliseurasta riippuen.

Endgamessa pelikavereiden apu on erittäin keskeistä, sillä vihollisten määrä, laatu ja aggressiivisuus on vedetty niin sanotusti tappiin. Onneksi seuranhakutoiminnolla löytyvät pelikaverit ovat kokeneita kettuja siinä missä pelaaja itsekin, joten yleensä yhteistyö sujuu moitteetta kommunikoinnin puutteesta huolimatta. Kuitenkin The Division 2 on edelleen parhaimmillaan tutussa kaveriporukassa, joskaan ei pakollista.

Endgamessa sekä Dark Zone (PvPvE) että Conflict (PvP) toimivat edelleen. Perinteinen moninpeli eli Conflict tasoittaa ymmärrettävistä syistä kaikkien pelaajien tason samalle viivalle, jota peli kutsuu Normalized Stats -tilaksi. Dark Zonella tämä pätee vain osittain. Kartan länsi- ja itäpäissä olevilla DZ-alueilla kaikkien ihmispelaajien tasot on "normalisoitu", mutta sama ei päde eteläisellä Dark Zone -alueella. Näin ollen juuri mainitulla kolmannella DZ-alueella pääsee katsomaan, kenen varuste- ja asekokonaisuus eli "build" on se kaikkein kovin.

Luvattua kahdeksan pelaajan raid-tehtävää ei vielä ole linjoilla, mutta sekin on tietysti tulossa. Tällöin The Division 2:n klaanitoiminnot osoittanevat voimansa, sillä kahdeksan pelaajan joukon kokoaminen on jo hieman isompi urakka verrattuna neljän kaverin peliporukkaan.

Endgame on kaiken kaikkiaan The Division 2:n se osa-alue, joka kehittynee koko ajan vielä pitkään. Jo nyt kuitenkin meno on tehty niin hyvin, että The Division 2 innostaa jatkamaan pääpelin läpäisyn jälkeenkin. Edellytyksenä on tietenkin se, että alati parantuvan roinan metsästys ja ydinpelattavuus kiinnostavat tarpeeksi.

The Division 2The Division 2The Division 2The Division 2

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Näin liikkuu The Division 2: Episode 2

Näin liikkuu The Division 2: Episode 2

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Division 2:n Episode 2 on saatu linjoille, ja laajenuksen arvion voi lukea täältä. Episode 2:n iso juttu on pelaajien päästäminen Pentagoniin rymyämään. Muitakin...



Ladataan seuraavaa sisältöä