LIVE

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Mainosta
logo hd live | Frostpunk Console Edition
Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
artikkelit

Crusader Kings (lautapeli)

Keskiaikaista juonittelua ja naimakauppoja

Crusader Kings 2 on eräs pitkäaikaisimmista suosikeistani tietokonepeleistä puhuttaessa. Pelin arvion löydät halutessasi täältä. Mikäli peli ei ole entuudestaan tuttu, on sen idea lyhykäisyydessään seuraavanlainen. Pelaaja aloittaa uransa yhtenä hallitsijana ja tarkoituksena on pitää suku vallankahvassa mahdollisimman pitkään. Tämä on pelin jatkumisen kannalta ainoa pakollinen tavoite, ja usein itselle kannattaa keksiä muitakin intressejä, kuten nyt vaikkapa Skandinavian ja Suomen yhdistämisen yhden rautaisen nyrkin alle. Peli tarjoaa käytännössä täysin vapaan hiekkalaatikon, jossa voi kokeilla mitä hulluimpia asioita. Ja nyt tämä koko komeus on käännetty lautapeliksi, joten selkään puukottamista, naimakaupoilla kieroiluja ja ristiretkiä voi kokea kaveriporukan kanssa saman pöydän ääressä.

Lautapeli kiteyttää esikuvansa idean kevyen korttimekaniikan ympärille. Naimisiinmenoa lukuun ottamatta kaikki toiminnot hoidetaan korteilla. Niiden avulla voi verottaa kansaa, rakentaa linnoja, keksiä uusia teknologioita, värvätä neuvonantajia, juonia salamurhia tai väärentää sotimista oikeuttavia dokumentteja, käydä sotia sekä osallistua ristiretkille. Oikeastaan kaikki tärkeimmät päätökset on onnistuttu sisällyttämään näihin kortteihin, enkä huomannut kaipaavani enää lisää vaihtoehtoja.

Pelin kulku etenee kolmessa eri tasossa. Kampanja on jaettu aina kolmeen aikakauteen, joista jokainen sisältää 3 kierrosta. Jokainen kierros on jaettu vielä kahteen vuoroon. Peli päättyy joko kolmen aikakauden jälkeen tai kun viimeinen ristiretki on sodittu. Monimutkaiselta kuulostava järjestelmä ei ole kovin vaikea omaksua, ja se lähinnä määrittelee sen, milloin nostetaan ja pelataan kortteja, koska saa mennä naimisiin ja milloin hallitsijoille tulee uusia harmaita hiuksia vanhenemisen myötä.

Aikakauden alussa nostetaan aina 8 korttia. On täysin pelaajan vastuulla päättää, millaisia kortteja hän haluaa pelata. Ehkäpä tällä kertaa keskityn enemmän juonitteluun ja valtakuntani kehittämiseen, ja vasta seuraavilla korteilla yritän sotimista. Muiden kannattaa pitää mielessä se mitä muut ovat nostaneet, koska sen avulla voi varautua hieman tulevaan. Esimerkiksi jos kilpailijat nostavat paljon juonitteluja, voi olla melkein varma, että joko omat vesat lähtevät ennenaikaisesti taivaallisen kuoron riveihin, tai joku löytää jostain arkistosta täysin laillisen dokumentin omistusoikeudesta juuri sinun kuningaskuntaasi, mikä antaa hyvä syyn sodan julistukseen.

Korttien noston jälkeen pelataan kolme kierrosta. Jokaisen alussa hierotaan naimakauppoja ja sen jälkeen valitaan kaksi korttia pelattavaksi. Korttien valinta tehdään yhtä aikaa ja samalla täytyy valita korttien pelaamisen järjestys. Sitten perataan kahden vuoron aikana yksitellen läpi se mitä korteista paljastuu. Toisten toimien ennakoiminen on suotavaa, ja etenkin omien korttien pelaaminen oikeassa järjestyksessä on tärkeää. Muiden pelaajien toimet sekoittavat väkisinkin omia suunnitelmia, joten tietynlainen kaoottisuus kuuluu osaksi pelikokemusta.

Tässä vaiheessa kuulostaa aika normaalilta menolta, mutta koko pelin nerokkain oivallus löytyy näistä korteista. Niissä kaikissa on aina jokin tapahtuma, jotka pääsääntöisesti ovat joko huonoja kortin pelanneelle henkilölle tai ne hyödyttävät muita. Esimerkiksi uusien perheenjäsenten putkahtaminen maailmaan hoidetaan korttien avulla, ja lähes poikkeuksetta se on jokin toinen dynastia, jolle lapsi syntyy. Tai ehkäpä heidän lapsensa saikin poikkeuksellisen hyvän koulutuksen ja siitä hyvästä hän kehittää uuden positiivisen luonteenpiirteen. Systeemi on nerokas ja nämä tapahtumat muistuttavat tietokonepelin kaoottisista juonenkäänteistä. Pelaajilla ei ole minkäänlaista valtaa siihen, millainen epäonni tai onnenkantamoinen sattuu osumaan omaan kuningaskuntaan, tosin sopivasti korttinsa pelaamalla voi vaikuttaa muiden onneen. Esimerkiksi naapurikuningas ei voi saada lasta, jos hänellä ei ole puolisoa. Korttien pelaamisessa täytyy siis ottaa huomioon yhtä aikaa se, mitä haluaa itse saavuttaa, ja mitä muut hyötyvät korttien sisältämistä tapahtumista.

Korttien avulla siis valitaan toiminnot, joita halutaan tehdä. Hyökkäysten, juonitteluiden, ristiretkien ja jopa naimakauppojen onnistumiset hoidetaan sitten yksinkertaisella mekaniikalla. Jokaisella pelaajalla on pussi, johon he keräävät erilaisia luonteenpiirteitä kuvaavia pelimerkkejä. Osa näistä on positiivisia, kuten vaikkapa rohkea tai ystävällinen, osa taas on negatiivisia, kuten julma tai laiska. Lähes aina kun haluaa tehdä jotain, täytyy vetää pussista pelimerkki ja toivoa, että sieltä nousee positiivinen läpyskä. Lisänostoja voi ostaa rahalla, tosin muut voivat neutraloida näitä nostoja heittämällä enemmän kultaa tiskiin. Joissakin tapauksissa negatiiviset piirteet ovat kuitenkin onnistumisia. Esimerkiksi julma luonne lasketaan sotimisessa ja ristiretkissä onnistumiseksi.

Luonteenpiirteiden vetämiseen perustuvassa mekaniikassa on kaksi erittäin hyvää piirrettä. Ensiksikin se on helppoa selittää uusille pelaajille. Toiseksi se kuvastaa hyvin oman suvun vahvuuksia. Naimakaupat nousevat erittäin tärkeiksi, jos haluaa kehittää omaa sukuaan tiettyyn suuntaan. Mikäli haluat sotia, kannattaa ehkä naida enimmäkseen julmia henkilöitä, koska se luonteenpiirre on hyödyllinen verenvuodatusta ajatellen.

Kaiken politikoinnin, sotimisen ja ristiretkien tarkoituksena on kerryttää pisteitä, joilla peli voitetaan. Pisteitä ropisee pääasiassa kuningaskunnan hallitsemista alueista, ja bonuspisteitä on jaossa erilaisista saavutuksista. Näitä saa esimerkiksi tekemällä eniten ristiretkiä, rakentamalla paljon linnoja, tai keksimällä uusia keksintöjä. Piste-erot eivät ole kovin suuria pelaajien kesken, minkä myötä voitto saattaa olla kiinni yhden sotaretken onnistumisesta. Sotimisella voi keikauttaa pisteitä huomattavasti, tosin tämä on usein tarpeellistakin. Heti kun joku alkaa hamuta lisää maita ja mantuja itselleen, täytyy muiden reagoida, tai muuten voitto karkaa helposti yhdelle pelaajalle.

Peli on parhaimmillaan 4-5 pelaajalla, tosin jopa yksinpeli onnistuu. Pienemmillä pelaajamäärillä mukaan voi tuoda tekoälyn ohjastamat hallitsijat. Jokaiselle voi valita erilaisen luonteentyypin, kuten vaikkapa sotaisa, valtakunnan kehittäjä tai ristiretkeläinen, joka ohjaa hallitsijan toimien suuntaa. Systeemi ei ole täysin aukoton, mutta maalaisjärkeä käyttämällä se kyllä toimii.

Vaihtelua pelisessioihin saa erilaisista historiallisista suvuista. Jokaisella on aina erilaiset lähtökohdat hallitsijan luonteenpiirteiden ja kehitettyjen teknologioiden suhteen. Sen myötä suvut tuntuvat aina hieman erilaisilta ainakin aluksi, tosin pelin edetessä eroavaisuudet tuppaavat tasoittumaan.

Muutoin mainiosta pelistä löytyy kuitenkin pari valittamisen aihetta. Ensinnäkin miniatyyrit on valmistettu hyvin pehmeästä muovista, jonka myötä osa ritarien peitsistä oli jo pakettia avattaessa vääntynyt osoittamaan suoraan omaan otsaan. Toki pehmeys takaa sen, etteivät ohuet osat ainakaan katkeile kovin usein. Toisena valituksena ovat sääntökirjaan jääneet muutamat epäselvyydet ja painovirheet. Onneksi tarkennukset löytyvät netistä helposti esimerkiksi Boardgamegeekin sivuilta.

Peliin on saatavilla lisäosa Councilors & Inventions, joka tuo peliin hieman uusia lisäsääntöjä neuvonantajien ja keksintöjen käyttöön. Pääasiassa muutokset ovat pieniä, kuten nyt vaikkapa yhden ylimääräisen noston antaminen tietyissä tapauksissa. En lähtisi kokeilemaan lisäosaa ennen kuin perusmekaniikat tulevat selkärangasta, sillä pienet muutokset sekoittavat kuitenkin hieman pelin dynamiikkaa.

Kokonaisuutena Crusader Kings on hyvä paketti. Se ei ole tarkka mallinnus tietokonepelistä, mutta onnistuu pusertamaan yllättävän paljon emopelin tunnelmaa pienempään ja yksinkertaistetumpaan muotoon. Siinä missä yhteen peliin Crusader Kings 2:ssa saa helposti upotettua kymmeniä tunteja, vääntää yhden lautapelisession noin reiluun kolmeen tuntiin. Nämä muutamat tunnit onnistuvat kuitenkin luomaan samanlaisia tarinoita kuin esikuvassaan. Ei mitenkään huono saavutus, ja kyllä tätä voi kyllä suositella kaikille, jotka pitävät joko alkuperäisestä tietokonepelistä tai yleensä strategiapeleistä.

Leevin lautaileva arvosana on 8/10.

Ladataan seuraavaa sisältöä