Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
artikkelit

Pelisuunnittelijan peruskirja (kirja)

Perusasioiden tuolla puolen

Jaakko Kemppaisen Pelisuunnittelijan peruskirja tarjoaa tuhdin paketin luettavaa ja ajateltavaa pelisuunnittelusta ja peleistä kiinnostuneelle. Kyse ei ole kuitenkaan mistään perusjutuista, kuten kirjan nimi antaa ymmärtää, vaan Kemppainen selvästi olettaa, että lukijalla on ymmärrystä vähintäänkin pelialasta ja sen toimintakulttuureista sekä pelien tekemisestä.

Pelisuunnittelijan peruskirjan luvut ovat Kemppaisen rustaamia "kirjeitä", joissa kirjoittaja perehtyy varsin tajunnanvirtamaisella sykkeellä kunkin luvun teemaan. Kirjoittajan elokuvaharrastuksen, opettajataustan ja menneiden peliprojektien perkaaminen tuovat teksteihin mukavan määrän henkilökohtaisuutta. Oman luovuuden ruokkimiseen liittyvät kikat, pelisuunnittelun arvokysymykset ja esimerkiksi pelitestaukseen liittyvät kommervenkit ovat erittäin mielenkiintoista luettavaa. Jokaisen "kirjeen" lopussa häämöttää lyhyt sanallinen tehtävänanto, jonka myötä lukija voi hahmotella ja avata itsekseen omaa peli-ideaansa luvun keskeisten teemojen pohjalta.

Parhaimmillaan Kemppainen ui varsin syvissä vesissä pohtiessaan sitä, miksi ja miten pelit voivat puhutella pelaajaansa. Näinä hetkinä Pelisuunnittelijan peruskirja vie toisinaan ajatukset Juho Kuorikosken Pelitaiteen manifestiin, joka tarjoaa katsauksen peleihin ja niiden mekaniikkoihin ja teemoihin taidehistoriallisesta vinkkelistä. Kemppainen pohdiskelee oikeastaan enemmän tai vähemmän samoja juttuja tekijänäkökulmasta unohtamatta pelialan reunaehtoja ja realiteetteja.

Pelisuunnittelijan peruskirja on taitoltaan vähän kinkkinen tapaus. Juho Juntusen lupsakka, puujalkavitseistä ammentava kuvitus ajaa asiansa, mutta tekstin asettelu valtavine riviväleineen saa teoksen muistuttamaan karuimmillaan lähinnä tulostettua Word-tiedostoa. Esteettiset ratkaisut eivät vaikuta tokikaan luettavuuteen, mutta ensivaikutelma ei ole ehkä ruusuisin mahdollinen.

Pelisuunnittelijan peruskirja erottuu kaikessa henkilökohtaisuudessaan ja sisällöllisessä runsaudessaan muusta videopelejä käsittelevästä tietokirjallisuudesta. Esimerkiksi videopelien tekemisestä kiinnostuneiden ja alaa harkitsevien kannattaa ehdottomasti etsiytyä Kemppaisen "kirjeromaanin" äärelle.

Kemppainen Jaakko, Pelisuunnittelijan peruskirja, 168 sivua, Aviador Kustannus 2019

Pelisuunnittelijan peruskirja (kirja)
Pelisuunnittelijan peruskirja (kirja)Pelisuunnittelijan peruskirja (kirja)


Ladataan seuraavaa sisältöä