Suomi
Gamereactor
artikkelit
Final Fantasy VII: Remake

Final Fantasy VII: Remake - miten julkaisu sujui, ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan

Square Enix määrittelee uudelleen sen, mitä remake-peleiltä on lupa odottaa tulevaisuudessa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Final Fantasy VII: Remake oli kehityksessä yli viisi vuotta, ja peli julkaistiin lopulta PS4:lle noin kaksi kuukautta sitten. Fanit ehtivät siis odotella hyvän tovin uusintaversiota pelistä, joka julkaistiin alun perin vuonna 1997. Vaikka alkuperäinen teos on juhlittu ja tunnettu, otti uusintaversio paljon enemmän aikaa ja vaivaa kuin mitä pelkkä graafisen ylöspanon päivittäminen olisi vaatinut. Tähän on syynsä, sillä Final Fantasy VII: Remake tekee enemmän kuin mitä perinteisesti on totuttu ajattelemaan niin sanotulta remake-peliltä.

Gamereactor puhui asiasta Square Enixin kanssa Game Onin yhteydessä. Tuottaja Yoshinori Kitase ja ohjaaja Naoki Hamaguchi kertoivat, mikä se alkuperäinen tavoite oli.

Naoki Hamaguchi: "Lähtökohta Final Fantasy VII: Remakessa oli kunnioittaa niitä tekijöitä, joihin ihmiset alkuperäisessä pelissä ihastuivat. Samaan aikaan oli myös tavoitteena tehdä moderni viihdetuote. Halusimme luoda kokemuksen, joka tuntuisi nostalgiselta, mutta joka olisi samaan aikaan myös uusi ja tuore."

Final Fantasy VII: RemakeFinal Fantasy VII: Remake

Tavoitteen saavuttaminen edellytti runsaasti työtä. Hamaguchi inspiroitui Kaunotar ja hirviö -elokuvan uusiksi tehdystä versiosta vuodelta 2017, jonka ohjasi Bill Condon. Yhtymäkohtia Final Fantasy VII: Remaken tuotantoon on useita.

Naoki Hamaguchi: "Kun tulin mukaan projektiin pohdin aluksi sitä, millaisiin asioihin pitäisi keskittyä uusintaversiota tehdessä. Kaunotar ja hirviö -elokuvan uusintaversiossa toimi hyödyllisenä vertailukohtana se, millaisia asioita tulee tehdä uusiksi, ja missä taas kunnioittaa vankasti alkuperäisteosta. Tulevaisuus tuonee tullessaan lisää uusintaversioita niin elokuvista kuin peleistä ja olen iloinen, jos Final Fantasy VII: Remake nähdään vaikutusvaltaisena esimerkkiteoksena."

Näin suuren mittakaavan projektit innoittuvat varmasti monenlaisista eri asioita. Halusin tietää, millaiset nykymaailman tapahtumat vaikuttivat pelimaailman luomiseen. Avainsana tuntui olevan haastateltaville "avoin maailma".

Naoki Hamaguchi: "Henkilökohtaisesti en koe, että sen enempää tarinavetoinen kuin avoimen maailman pelikään olisi sinänsä ylivertainen. Pelisuunnittelua tulisi lähestyä niin, että ensin miettii haluamansa tarinan, ja sitten valitsee lajityypin, jolla tuo tarina parhaiten kerrotaan. Tästä näkökulmasta alkuperäisen Final Fantasy VII:n tarina aina Midgarista pakenemiseen saakka on hyvin tarinavetoinen ja lineaarinen, joten tämän osuuden muuttaminen avoimen maailman peliksi saattaisi viedä pelaajalta tilanteen edellyttämän jännityksen. Siksi olin varma, että juuri tämä osuus tarinaa kannattaa kertoa lineaarisemmalla tavalla."

Final Fantasy VII: RemakeFinal Fantasy VII: Remake

Tällainen valittu suunnittelufilosofia ei kuitenkaan välttämättä merkitse paljoakaan tulevien pelien osalta.

Naoki Hamaguchi: "Koko ajan lineaarisessa tarinankerronnassa pysyttäytyminen ei välttämättä ole se paras valinta kertoa niitä asioita, joita tapahtuu Midgarista paon jälkeen. Pelaajat näkevät kyllä tulevaisuudessa, millaiseksi peli muotoutuu."

Tästä myös tuottaja Yoshinori Kitase on samaa mieltä. Hän esimerkiksi olisi ollut avoin suuremmillekin muutoksille, joiden avulla uusintaversio olisi erottunut vieläkin enemmän alkuperäisestä.

Yoshinori Kitase: "Omana ajatuksenani oli varsin dramaattinen muutos, mutta ohjaajat Tetsuya Nomura ja Naoki Hamaguchi halusivat säilyttää joitakin rakastettuja osia niin ennallaan kuin mahdollista. Lopulta kehitystiimi päätti keskittyä kunnioittamaan alkuperäisteosta lisäten kuitenkin mukaan uusia elementtejä. Näin varmistettiin herkkä tasapaino kahden näkemyksen välillä."

Final Fantasy VII: RemakeFinal Fantasy VII: Remake

Nyt nähdyssä uusintaversion ensimmäisessä osassa suurin osa muutoksista sai hyvän vastaanoton niin faneilta kuin lehdistöltäkin. Koronaviruksen jylläys aiheutti omat ongelmansa tuotantoon, mutta Square Enix onnistui luotsaamaan tiimin maaliin saakka.

Yoshinori Kitase: "Toivottavasti Final Fantasy VII: Remake onnistui tarjoamaan rajoituksen kanssa kotona kykkiville ihmisille iloa ja lievitystä stressiin."

Naoki Hamaguchi : "Minusta viihteen syvin olemus on tarjota ihmisille toiveita ja unelmia, jotka motivoivat tulevaisuutta varten. Final Fantasy VII: Remaken saattaminen pelaajien käsiin on ollut itselleni merkittävä tapahtuma pelinkehittäjänä.

Final Fantasy VII: RemakeFinal Fantasy VII: RemakeFinal Fantasy VII: Remake

Square Enix ei ole kertonut, koska Final Fantasy VII: Remaken seuraavat osat julkaistaan. Tuotanto on kuitenkin jo alkanut, ja pelinkehittäjät ovat luvanneet kuunnella saamaansa palautetta. Toivottavasti odotus ei ole pitkä, sillä fanikunta on jo valmis saamaan jatkoa.

Naoki Hamaguchi: "Olemme saaneet paljon kommentteja, ja se on lisännyt itseluottamustamme tekemiemme kaikkien pienten muutoksien suhteen. Teemme innoissamme jo sitä jatkoa, ja senkin on tietysti tarkoitus vastata fanien odotuksia. Voimme kuitenkin oppia paljon, joten nöyrää asennetta ei sovi unohtaa."

Kiitämme niin Square Enixiä kuin Final Fantasy VII: Remaken työryhmää heidän ajastaan.

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.