Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
artikkelit
Marvel's Avengers

Marvel's Avengers: viisi syytä innostua War Table -esittelystä

Joitakin huolia on silti edelleen ilmassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Square Enixin Marvel's Avengers julkistettiin E3-messuilla kesällä 2019. Gamereactor pääsi katsomaan niin sanotun War Table -esittelyn ennakkoon, ja jututtamaan Crystal Dynamicsin pomo Scot Amosia, pelin luovaa ohjaajaa ja käsikirjoittajaa Shaun Escaygia, taistelumekaniikan suunnittelijaa Vince Napolia ja johtavaa suunnittelijaa Philippe Therienia. Nyt meillä kaikilla on viisi syytä odottaa Marvel's Avengersia.

Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

Dynaaminen ja syvällinen taistelumekaniikka
Marvel's Avengersissa ei onneksi ole vuoropohjaista taistelumekaniikkaa, mutta tekijät puhuvat kyllä vaadittavista hyökkäyksien latausajoista eli "cooldowneista", ja välillä taistelu tuo mieleen oikea-aikaista nappien painelua vaativat niin sanotut "quick time eventit" (QTE). War Table -esittelyssä kävi selväksi, että kohdattavat pahikset reagoivat Thorin jokaiseen vasaranheilautukseen, salamaniskuihin ja varsin elokuvallisiin lopetusliikkeisiin. Monipuolisuutta lisää se, että valittavana on joukko erilaisia hahmoja, joista kullakin on erilaiset kyvyt käytössään.

Vince Napoli: "Hyvän taistelumekaniikan rakentaminen alkaa siitä hahmosta. Käytöksen tulee ilmentää sitä, millainen kyseinen henkilöhahmo on. Tällä tavalla loimme tilanteen, jossa uudella hahmolla pelaaminen tuntuu siltä kuin pelaisi kokonaan erilaista peliä. Esimerkiksi Black Widow'lla on hiiviskelyä, pitkän matkan tappelua ja nopeita kohteeseen tarttuvia hyökkäyksiä. Muilla hahmoilla ei vastaavaa ole. Hulkilla pelatessa taas ympäristö itse muuttuu aseeksi. Iron Manilla pelataan lentäen ja ilmasta ammuskellen."

Edellä mainitun lisäksi myös hahmonkehityspuut varmistavat sen, että hahmon voi muovata omaan pelityyliinsä sopivaksi. Näyttääkin siltä, että Marvel's Avengers tarjoilee niin laatua, vaihtelua kuin määrääkin taisteluiden osalta.

Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

Vetoava loot-mekaniikka
Pelissä ei ehkä pääse pukemaan Iron Mania täysin omanlaisekseen, mutta eri varusteista saa paljon vaihtelua eri ominaisuuksiin ja tilastoihin. Värit vaihtelevat, erilaisia ominaisuuksia riittää ja kokonaisuutena vaikutelmaksi jää, että valinnanvaraa on runsaasti.

Pelkkään satunnaiseen tavaraan ei ole pakko tyytyä, sillä omaksi suosikiksi muodostuneita varusteita pystyy päivittämään. Huomionarvoista on varustetyyppi Artefacts. Nämä pohjaavat Marvel-maailmaan, joissa saa auki muita tehokkaampia erikoiskykyjä, ominaisuuksia ja niin edelleen.

Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

Pelaajan viihtyvyys otetaan huomioon
Kvartetin kanssa puhuessani kävi ilmi useitakin mukavia tietoja.


  • Scot Amos varmisti, että pelaajat voivat vaihtaa varusteitaan kesken tehtävän. Näin ollen tilanteeseen sopimattomilla varusteilla ei tarvitse pelata loppuun saakka.
  • Tehty edistys kirjataan koko ajan palvelimille, kun pelaa yhteistyötä painottavaa Warzone Missionsia. Tätä pystyy pelaamaan myös yksin yhdessä tekoälykavereiden kanssa. Jatkuva tallennus takaa sen, ettei pelaaja menetä kokemuspisteitä tai saatuja tavaroita verkkoyhteyden katketessa.
  • Warzone Missions on ajateltu pelattavaksi kolmen kaverin kanssa, mutta jos linjoilla on vain yksi kaveri, ottaa tekoäly ohjat kahdesta muusta pelihahmosta.

Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

Kehittyvä tarina
Shaun Escayg on käsikirjoittanut Marvel's Avengersin tarinan, ja hänen aiempia näyttöjään ovat muun muassa työskentely Blur Studiolla, The Last of Usin johtava animaattori ja Uncharted: The Lost Legacyn käsikirjoittajana ja ohjaajana toimiminen. Lisäksi peli ei pääty lopputeksteihin, vaan senkin jälkeen on sisältöä koettavana. Luvattuna on julkaisun jälkeen uutta tarinaa, uusia henkilöhahmoja, uusia tehtäviä, lisää tavaraa kerättäväksi ja niin edelleen. Tarinan pääpahiksena nähdään George Tarleton eli MODOK. Yleensä en jaksa tarinan läpäisyn jatkaa niin sanottua live service -peliä, mutta Marvel's Avengers saattaa tehdä tässä poikkeuksen.

Salaisuudet
Kehittäjät ovat piilottaneet niin peliin kuin sen markkinointimateriaaliinkin lukuisia salaisuuksia pelaajien löydettäväksi. Jopa tammikuussa 2017 maailmalle laskettu lyhyt pätkä sisälsi niin sanotun easter egg -yllärin, jota kansa ei ole vielä huomannut.

Philippe Therien paljasti, että tiettyihin Warzone-kenttiin on piilotettu SHIELD-laatikoita, ja ne on löydettävä mittarin avulla. Sisällä on koordinaatteja, joita seuraamalla pääsee holvisaarille ("vault islands"). Sitä Therien ei halunnut kertoa, mitä holvisaarella lopulta on.

Vince Napoli: "[War Table -esittelyssä] näkyi Hulkbuster. Kyseessä on hyvin käyttökelpoinen vehje, ja sitä voi käyttää missä tahansa kentässä ja koska tahansa. Tietenkin se täytyy ensin avata käyttöönsä pelissä."

Scot Amos paljasti tehtävätyypin, joka kuulosti kovin niin sanotulta raid-tehtävältä. Lisää luvattiin paljastaa "pian".

Scot Amos: "Myöhäisessä vaiheessa peliä avautuu sellainen alue kuin Hives. Nämä paikat ovat tarkoitetut hardcore-tason pelaajille kavereiden kanssa."

Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

Huolia on edelleen ilmassa
Suurin huolenaiheeni on pahisten vaihtelevuus, tai oikeastaan sen puute. Nähdyissä pätkissä tuli vastaan hyvin paljon toistensa kaltaisia robotteja, joten pelaajalla ei välttämättä ole tarvetta muuttaa omaa pelityyliään kovinkaan usein.

Kiinnostavaa on myös nähdä, miten peli tasapainotetaan. Tavallinen toimintamalli on ollut vähentää suosituksi kasvaneiden keinojen tehoa, eli siis "nerffaamalla" niitä. Supersankaripelissä toivoisi suunnan olevan päinvastoin, eli kaikkia kykyjä vahvistettaisiin ("buffattaisiin") yhden kyvyn heikontamisen sijasta.

Viimeinen huoleni koskee sitä, että samassa peliporukassa ei voi olla kahta samanlaista supersankaria yhtä aikaa. Suurin osa pelaajista löytää sen yhden tai kaksi suosikkiaan, jotka sitten kehittää tappiin. Ongelmia syntyy, jos peliseurueessa on yksi, jonka valinta on järkkymätön. Yksin pelaaminen on tietenkin vaihtoehto, mutta tekoälykavereiden kanssa pelaaminen ei koskaan vedä vertoja oikean ihmisen panokselle.

Syyskuussa sitten nähdään, miten lopulta kävi.

Marvel's AvengersMarvel's AvengersMarvel's Avengers

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä