Miksi päätitte lisätä karman konsolien ja taskukonsolien Sims-peleihin?
The Sims -pelejä yhdistää se, että kaikissa niissä tapahtuu runsaasti todella hauskoja asioita, mutta yleensä pelaaja ei voi vaikuttaa niihin. Ajattelimme, että voisi olla hauskaa antaa pelaajalle jonkinlaista hallintaa tapahtumiin. Konsoleilla ja kannettavilla pelikoneilla monet pelaajat viihtyvät lyhyempien pelisessioiden parissa, ja Karma-voimat päästävät pelaajan hupailun ytimeen merkittävästi aiempaa nopeammin.
Teemme siitä kuitenkin strategisen osan peliä, eli pelaajat eivät edelleenkään voi täysin manipuloida tapahtumian kulkua haluamallaan tavalla. Pelaajien on lisäksi ansaittava monet voimista - tehtäviä suorittamalla haalitaan Karma-pisteitä, joilla näitä jippoja voi ostaa.
Miksi eri konsoliversioissa on erilaiset voimat?
Halusimme, että konsoleiden omistajilla olisi kullakin uniikki, juuri hänen laitteelleen suunniteltu kokemus. Suurin osa Karma-voimista ovat samanlaisia alustasta riippumatta, mutta kullakin konsolilla on omia erityisiä kikkojaan.
Miten Karman käyttö eroaa simien persoonallisuuksien oikuista?
Karma-voimat toimivat riippumatta hahmojen persoonallisuuksista, mikä tarkoittaa sitä, että mikä tahansa sim voi käyttää kykyä luonteenpiirteistään huolimatta. Mutta simien luonteet saavat ne reagoimaan Karma-voimiin eri tavoilla. Esimerkiksi sottainen sim voi olla pettynyt, kun "Bless the Mess" -karmavoimaa käytetään, siinä missä siisteysintoillija olisi törkyvuoren katoamisesta vain riemuissaan. Pyromaanit puolestaan tykkäävät "Fire Storm" -voimasta.
Miten Karma-kykyjä avataan käyttöön, ja onko niiden käyttökertoja mitenkään rajattu?
Jotkin voimista ovat heti alusta asti pelaajan käytettävissä, mutta osa pitää avata suorittamalla tiettyjä haasteita tai simien omia elämäntavoitteita. Jokainen Karma-voiman käyttökerta maksaa tietyn pistemäärän, joten niitä ei voi aktivoida surutta miten monta kertaa lystää.
Miten ajattelitte estää tuhovimmaisimpia pelaajia pistämästä koko tienoota sileäksi vaikkapa tulivoimilla?
No, tämähän on The Sims - pelaajat saavat pelata ihan miten haluavat! Tosin Karma-voimien käyttö maksaa pisteitä, joten ihan holtittomasti luvattomia nuotioita ei rasavilleinkään pelaaja saa sytytettyä. Fiksu pelaaja sijoittaa kuitenkin palohälyttimiin, jotta palokunta tietää tulla hädän hetkellä paikalle!
Mitä muita negatiivisia puolia karmalla on, raunioituneen naapuruston lisäksi, siis?
Pelissä on Karma-voimia, joilla sadistinen pelaaja saa simeihin vipinää. Cosmic Curse kiduttaa simiä suoraan, siinä missä Epic Fail tekee simin päivästä ikimuistoisen huonon. Quake Maker jyristää maankuorta ikävästi ja Fire Storm sytyttää julman voimallisia tulipaloja.
Jos karmaa käyttää liian usein, etenkin Hour of Reckoningin hetkellä, saattaa saada aikaiseksi juuri päinvastaisen tuloksen, eräänlaisena pienenä näpäytyksenä karmisen tasapainon liiallisesta järkyttämisestä.
Korvaako Karma-mekaniikka aiemmat elämäntavoitteet, vai toimivatko ne nätisti käsi kädessä?
Ei korvaa, eli simien suuret unelmat ovat edelleen iso osa peliä. Taidokkaat pelaajat osaavat hyödyntää Karma-voimia strategisesti ja auttaa simejään saavuttamaan elämäntavoitteensa.
Moni kyvyistä vaikuttaisi vievän pelistä kaiken haasteen. Mitä aiotte tehdä estääksenne tätä tapahtumasta?
Koska karmapisteet rajoittavat Karma-voimien käyttämistä, pelaajat eivät voi väärinkäyttää kykyjään tolkuttomasti. Idea on, että pelaaja palkitaan Karma-voimilla eli rajallisella määrällä vaikutusvaltaa pelin tapahtumiin, ja niiden käyttöhetki on pelaajan käsissä. Ja koska kyseessä on The Sims -peli, siinä ei varsinaisesti edes voi voittaa tai hävitä. Sehän on pelisarjan yksi hienoimpia piirteitä. Me annamme pelaajien itse kertoa omat tarinansa ja luoda tapahtumille puitteet ja pelisäännöt.
Mikä on oma suosikkivoimasi?
No, itse en IKINÄ tahallani vahingoittaisi yhtäkään simiäni, mutta minusta on silti hauskaa pudottaa välillä Fire Stormilla tulta ja tappuraa naapurin niskaan.
The Sims 3 ja uudet karmavoimat ryllistävät pelikonsoleille 26. lokakuuta.