Suomi
Gamereactor
artikkelit
Cities in Motion

Esittelyssä Colossal Order

Uusi suomalainen pelistudio Colossal Order on saanut ensimmäisen pelinsä markkinoille. Tutustuimme hieman tarkemmin tamperelaispajan taustoihin ja tulevaisuudensuunnitelmiin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tampereelta ponnistava Colossal Order on ollut olemassa vain puolitoista vuotta, mutta sen seinien sisältä löytyy sekä osaamista että intoa. Haastattelimme yhtiön toimitusjohtajaa Mariina Hallikaista Colossalin menneisyydestä, nykyisyydestä, ja hieman tulevaisuudestakin.

Colossal Orderin perusti kesällä 2009 pieni ryhmä Universomon mobiilipuolen veteraaneja. Vaikka kavereilla oli jo pelikonsepti ja visio jonka ympärille yhtiö rakennettiin, ymmärsivät he kaupallisen osaamisen tärkeyden koodauksen ja grafiikan ohelle. Tähän tarpeeseen palkattiin Mariina, jolla oli takanaan teollisuustalouden opintoja. Ratkaisu lähteä mukaan syntyi nopeasti ja kivuttomasti, koska peliala tarjosi tälle uusia mielenkiintoisia haasteita.

Nykyään pääkoodaajan virkaa toimittava Antti Lehto oli kehitellyt demoskenessä pelimoottoria joukkoliikennesimulaattoriin, joka ajan myötä sai nimen Cities in Motion. Kyseessä oli jaettu pitkäaikainen unelma tehdä jotain uutta genreen johon ei hetkeen ollut ilmestynyt uusia, merkittäviä pelejä. Mobiilikehittely oli myös osaltaan jättänyt tarpeen tehdä pidempää projektia PC:lle.

Mariina myöntää, että tällaiset simulaattorit ovat pienen pelaajakunnan harrastus, mutta uskoo yleisöä kyllä löytyvän. Hän myös muistuttaa itse viihtyvänsä pelin parissa, vaikkei intohimoinen pelaaja olekaan.

Tämä on mainos:

Ajatuksen taakse ei silti ollut alussa helppoa löytää rahallista tukea. Yhtiön perustajilla oli jonkin verran omaa pääomaa josta ponnistaa, mutta suurista sijoittajista oli turha haaveilla. Suomessa on Hallikaisen mukaan onneksi hyvin avoin ilmapiiri pelinkehittelijöiden välillä, ja neuvoja saatiin monilta eri suunnilta, kuten esimerkiksi Remedyltä ja Frozenbyteltä.

Colossal Orderin perustamista ja Cities in Motionin kehittelyä varten päädyttiin hakemaan rahaa Ely-keskuksesta ja Tekesistä. Myös AVEKin DigiDemo-rahoituksesta saatiin apua. Summat eivät olleet valtaisia, mutta niiden voimin yhtiö pääsi riittävään alkuun luodakseen markkinoitavan demon, jota Mariina pitää perusehtona julkaisijan hankkimiseksi. Matkan varrelta mukaan tarttui myös muutamia piensijoittajia.

Hallikaisen mielestä tällaiset olemassa olevat tukijärjestelmät ovat äärettömän hienoja, ja hän muistuttaakin alkavia pelinkehittelijöitä tutustumaan niihin hyvin. Kehittely ei ole halpaa hommaa, ja jos pääomaa ei tarjota esimerkiksi suvun piiristä, ovat julkiset tuet kirjaimellisesti rahanarvoisia tilaisuuksia.

Julkaisija Cities in Motionille löytyi lahden takaa. Suurista strategiapeleistään tunnettuun Paradox Interactiveen luotiin yhteydet Game Connectionissa Lyonissa vuoden 2009 joulukuussa, jossa Colossal tapasi 20 eri julkaisijan edustajia. Lopullinen kisa käytiin neljän yhtiön välillä, joista Paradox nousi lopulta pakan päälle parhaalla tarjouksella. Sopimukset allekirjoitettiin seuraavana kesänä, ja lähtölaskenta kohti julkaisua käynnistyi.

Tämä on mainos:

Yhteistyö Paradoxin kanssa on Hallikaisen mukaan ollut saumatonta. Koska julkaisijalla on laajasta valikoimastaan huolimatta pieni työryhmä, on toimivien liikesuhteiden muodostaminen ollut helppoa. Paradox on antanut Colossal Orderille runsaasti tilaa, eikä ole esittänyt muita kuin aikatauluja koskevia vaatimuksia. Osasyynä tähän on luonnollisesti Mariinan vaatima yhteisjulkaisusopimus, jossa Colossal Order säilyttää Cities in Motionin omana luovana pääomanaan jota Paradoxilla on lisenssi jaella maailmanlaajuisesti.

Hallikainen kehuu Paradoxin myös tarjoavan "perheensä jäsenille" monia etuisuuksia, joista vähimpänä eivät ole yhteiset kokoontumiset. Näissä jakelijan yhteydessä toimivat yhtiöt pääsevät kohtaamaan, ja eri portaiden henkilöstö pääsee keskustelemaan vastakappaleittensa kanssa. Mariina pitää tapaamisia hyvin valistavina ja on saanut tyytyväisenä todeta, että Colossalin varhaiset, selkeät linjanvedot ovat auttaneet heitä välttämään joitakin ongelmia joista muut ovat kärsineet. Hän pitää erityisesti aikataulutusta suurena kompastuskivenä tuoreille kehittelijöille.

Colossal Orderin tulevaisuudessa on nähtävissä ainakin lisäsisältöä Cities in Motioniin, ja jos peli on menestys, jatko-osa joka tutkiskelee niitä kunnianhimoisempia tavoitteita jotka jäivät vielä täyttämättä. Vaikka yhtiö ja peli ovatkin synonyymi tässä vaiheessa, on suunnitelmissa hyvin monenlaisia eri pelejä, Mariina paljastaa. Ainoa mihin Colossal ei ole sekaantumassa vähään aikaan ovat mobiilipelit, joista tiimi sai aikanaan tarpeekseen.

Yhtiön työvoima sijaitsee tällä hetkellä lähes kokonaan Tampereelle, ja Hallikainen haluaakin pitää osaavan ydinryhmän Suomessa, mutta uskoo että esimerkiksi grafiikan puolella tullaan tulevaisuudessa siirtymään osittaiseen alihankintaan. Colossalilla on silmänsä Itä-Euroopan grafiikkapajoissa, joissa tunnetusti tehdään hyvätasoista jälkeä edulliseen hintaan.

Cities in Motion näyttää tällä hetkellä varteenotettavalta lisäykseltä simulaattorien maailmaan, ja jäämmekin kiinnostuneina seuraamaan miten Colossal Orderin tarina jatkuu.

Lue lisää Cities in Motionista erikoishaastattelusta ja arviosta!

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Cities in MotionScore

Cities in Motion

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Tamperelaisen Colossal Orderin esikoinen on vielä reunoiltaan karhea, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.

0
Cities in Motion -haastattelu

Cities in Motion -haastattelu

ARTIKKELI. Kirjoittaja Mika Sorvari

Mika jututti Colossal Orderia hiljattain julkaistusta Cities in Motion -joukkoliikennesimulaattorista. Pelin yhtenä erikoisuutena on esimerkiksi kotoisa Helsinki.

0
Esittelyssä Colossal Order

Esittelyssä Colossal Order

ARTIKKELI. Kirjoittaja Mika Sorvari

Uusi suomalainen pelistudio on saanut ensimmäisen pelinsä markkinoille. Tutustuimme hieman tarkemmin tamperelaispajan taustoihin ja tulevaisuudensuunnitelmiin.



Ladataan seuraavaa sisältöä