Suomi
Gamereactor
artikkelit

Nämä kolme peliä saavat [email protected] tulevaisuuden näyttämään hyvältä

Edge of Eternity, Twelve Minutes ja The Ascent näyttävät kaikki lupaavilta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Vuodesta 2013 lähtien [email protected] on tarjonnut tuhansille pelinkehittäjille mahdollisuuden toteuttaa villeimmät unelmansa. Ohjelma on auttanut saattamaan kuuluisuuteen muun muassa sellaiset pelit kuin Cuphead, Outlast ja The Escapists. Gamereactor sai hiljan kutsun tutustua lähemmin kolmeen [email protected] hyötyneeseen peliin Edge of Eternity, Twelve Minutes ja The Ascent.

Edge of Eternity

Jo aiemmin Steamin Early Access -tilassa maailmalle saatettu Edge of Eternity on syvä kumarrus japanilaisten roolipelien suuntaan, jonka ytimessä on ruutuihin jaettu taistelumekaniikka. Pelattavina ovat sisarukset Daryon ja Selene, joiden tehtävänä on pelastaa sairas äiti ja muukin ihmiskunta tappavalta taudilta nimeltä Corrosion.

Pelinkehityksen on tehnyt pieni ranskalainen studio. Tuottaja ja pelisuunnittelija Guillaume Veer kertoi pelin erottuvan lajityypin muista edustajista alkuperänsä ansiosta. He halusivat emuloida japanilaista tapaa kertoa tarinoita, mutta heillä on tietenkin edelleen ranskalainen tapa kokea ja ajatella asioista. Ja itse peli toki heijastelee tätä.

Peli on ollut Steamin Early Access -tilassa joulukuusta 2018 saakka, ja teos on kokenut melkoisen muutoksen noista ajoista. Peliin on tasaisesti julkaistu lisää uusia chapter-jaksoja, ja kehittäjät ovat kuunnelleet pelaajien palautetta tehden muutoksia. Veerin mukaan muutoksia on tehty pelaajien palautteen perusteella niin pelattavuuteen, taistelumekaniikkaan, kameran käyttäytymiseen, putoavaan "loottiin" kuin tavaroiden nikkarointiinkin. Teos on oikeastaan rakennettu valmiiksi yhdessä pelaajayhteisön kanssa.

Veerin mukaan pelin innoittajina on toiminut iso joukko JRPG-pelejä. Ei siis jokin yksittäinen peli, vaan lajityyppi yleensä. Se innoittajapeli riippuu siitä, keneltä tiimissä asiaa kysyy. Jotkut vastaavat Final Fantasy, toiset Lost Odyssey, ja kolmannet Xenosaga. Lisäksi innoittajana on mainittava Shadow Hearts, koska Edge of Eternityssa on mukana saavutusjärjestelmä taisteluiden osalta, joka on innoittunut sellaisenaan pelistä Shadow Hearts 2.

Edge of Eternity julkaistaan lopullisesti PC:lle 8. kesäkuuta. Xbox Onelle ja Xbox Series X:lle (ja S:lle) peli saadaan jossain vaiheessa vuotta 2021. Saataville teos tulee heti julkaisussaan myös Xbox Game Passiin.

The Ascent

Menossa olevaa cyberpunk-trendiä hyödyntää The Ascent, joka on kaverin kanssa pelattava kahden tatin pyssyttely. Teos sijoittuu saumattomaan avoimeen maailmaan. Tarina seuraa The Ascent Groupin mystistä romahtamista, joka isona yhtiönä omistaa pelaajan ja kaiken muunkin ympärillä olevan. Se tuttu jokapäiväinen elämä on ohi, ja nyt on pakko tarttua aseisiin uuden uhkan eliminoimiseksi.

Esityksen aikana kävi selväksi, että peli erottaa itsensä muista kaverin kanssa pelattavista kahden tatin pyssyttelyistä siten, että mukana on taktisia elementtejä. Luova ohjaaja Arcade Berg mainitsi, että pelaajat voivat säätää aseensa tulituksen korkeutta (joko ylös tai alas), ja valinnalla on merkitystä ammuksien tehossa pahiksiin osuessaan. Korkealle ampuminen näyttää pökerryttävän vihuja, joten siten pystyy hidastamaan isojen joukkojen liikettä. Alemmas ampuminen on tärkeää silloin, kun kohde on liian lyhyt perinteiselle korkeudelle ammuttaessa. Pelissä on myös suojia hyödyntävä järjestelmä. Avointa maailmaa tutkiessa löytää turvallisia paikkoja, joiden taakse voi mennä parempaan suojaan.

The Ascent tarjoaa myös varsin monipuolisia tuunailumahdollisuuksia sellaisille pelaajille, jotka haluavat näperrellä. Oman hahmon voi varustaa useilla augmentoinneilla ja moduuleilla, jotka antavat kukin omia aktiivisia ja passiivisia kykyjään. Yksi nähty mahdollisti useiden räjähtävien mekaanisten hämähäkkien liikkeelle laskemisen, ja toinen päästi käyttämään tuhoisaa lasersädettä. The Ascent päästää myös muokkaamaan pelaajan ulkonäköä vierailemalla Grafterin luona. Sitten pystyy vaihtamaan hiustyyliä, ihonväriä ja tatuointeja. Ainakaan toistaiseksi näille muutoksille ei näyttäisi olevan omia mikromaksujaan.

Luova ohjaaja Tor Frick paljasti lisää pelin kyberpunkkisista innoituksista. Inspiraatiota on haettu monista elokuvista, kirjoista ja sarjakuvista. Cyberpunkin perinteisiin haluttiin myös hieman sitä omaa säväystä, joten pelissä on enemmän tieteissävytteistä tunnelmaa kuin lajityypissä yleensä.

The Ascent julkaistaan vuonna 2021 PC:lle, Xbox Onelle ja Xbox Series X:lle (ja S:lle). Edge of Eternityn malliin peli saapuu heti julkaisussaan myös Xbox Game Passiin.

Twelve Minutes

Kolmikosta eniten huomiota herätti Twelve Minutes. Kyseessä on tummasävyisempi versio elokuvasta Päiväni murmelina, jossa päähenkilö on jumissa 12 minuutin syklissä. Jokaisen syklin päätteeksi päähenkilö tulee tunkeilijan murhaamaksi. Jokaisella kierroksella opittua lisätietoa tulee hyödyntää siten, että lopulta pystyy saattamaan syklin positiiviseen lopputulokseen.

Esittelyn aikana kehittäjä Luis Antonio kertoi pelin innoittajia, ja joitakin tehtyjä suunnitteluvalintoja. Pelin ylhäältä alas oleva näkökulma valittiin siksi, ettei tekijöillä ollut riittävästi kokemusta tekemästään työstä. Antonio aloitti alun perin taiteilijana muun muassa Rockstarilla ja Ubisoftilla. Näin olen pelinkehityksen alussa mukaan ei laitettu kolmatta ulottuvuutta, ja lopulta se osoittautui kokonaan tarpeettomaksi.

Peli ei näytä henkilöhahmojensa kasvoja tai ilmeitä, ja tämänkin selitys on hieman samanlainen kuin näkökulmankin kanssa. Antonion mukaan päätös tehtiin aikaisessa vaiheessa. Ei ollut kiinnostusta ryhtyä selvittämään kasvoanimaation hienouksia. Koko projekti näyttääkin muodostuneen sellaiseksi kuin se on juuri rajoituksiensa vuoksi. Tällaista ei käytännössä koskaan näe niin sanotuissa AAA-tason peleissä isoine budjetteineen ja kehittäjäjoukkoineen.

Pelissä on mukana raskaan sarjaan Hollywood-kykyjä. X-Men-elokuvista muistettava James McAvoy on pahiksen roolissa, ja Star Warsin Daisy Ridley esittää hänen vaimoaan. Antonion mukaan nimekkäiden näyttelijöiden rekrytoiminen ei olisi ollut mahdollista ilman Xboxin apua. Alun perin tarkoitus oli laittaa peliin ainoastaan puhekuplat ilman ääninäyttelyä.

Edelleen Antonion mukaan peli on tällä hetkellä bugien korjaamisen ja lokalisoinnin työvaiheissa. On siis vain ajan kysymys, koska varsinainen julkaisupäivä ilmoitetaan. Kuitenkin vuosi on vankasti 2021 niin Xbox Onelle kuin Xbox Series X:lle (ja S:lle).



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.