Suomi
Gamereactor
artikkelit
Far Cry 3

Far Cry 3:n ohjaaja haastattelussa

Gamereactor tapasi Patrik Methén, joka toimii Ubisoftilla Far Cry 3:n ohjaajana. Millä mallilla syyskuussa julkaistava toimintapeli on ja miten se parantaa edeltäjästään, siitä lisää ohessa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Oliko Far Cry 2:ssa osa-alueita, joihin ette olleet tyytyväisiä ja joita aiotte parantaa Far Cry 3:ssa?

- Far Cry 2 oli mainio peli ja yritämme säilyttää sen parhaat puolet samalla, kun ehostamme muutamia tärkeitä osa-alueita. Olemme keskittyneet tehtävävalikoiman monipuolistamiseen, pelaajien tekojen vaikutuksiin pelimaailmassa, erilaisiin vihollistyyppeihin sekä moninaisiin asioihin, joita avoimessa maailmassa voi tehdä. Esimerkiksi tehtävävalikoimassa liikutaan toimintaan nojaavista tehtävistä taktisempiin koitoksiin, joissa pelaajan on suojeltava jotakuta täyttääkseen tehtävän. Mukana on jopa aivan uudenlaisia ja eksoottisia tehtäviä, jotka varmasti yllättävät. Vihollisten osalta pelaaja puolestaan kohtaa valtavan monipuolisesti erilaisia yksiköitä, joilla kaikilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Ollakseen menestyksekäs pelaajan on suhteutettava lähestymistapansa vihollistyypin mukaan.

Kuinka yhdistätte avoimen maailman ja suoraviivaisemman tehtäväpohjaisen kokemuksen?

- Yhdellä sanalla sanoen: lisäarvolla. Saaren tutkiminen on hauskaa itsessään, mutta kaikki mitä pelaaja tekee tai löytää avoimessa maailmassa tuo pelaajalle lisäarvoa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pelaajasta tulee vahvempi, nopeampi ja tehokkaampi. Kun Jason viettää enemmän aikaa saarella, hän oppii kuinka selviytyä ja sopeutua ympäristöön. Matkalla opitaan uusia kykyjä, jotka auttavat häntä taistelemaan vangitsijoita vastaan ja pelastamaan ystävänsä. Halutessaan pelaaja voi vain seurata kampanjan tarinaa ja kokea hienon seikkailun. Odotamme ihmisten kuitenkin nauttivan saarella harhailusta, muinaisten mysteerien paljastamisesta, vaarallisten tilanteiden kohtaamisesta, paikallisten auttamisesta, villieläinten metsästämisestä ja eksoottisten kasvien keräilystä, koska kaikki näistä toiminnoista palkitsevat tavalla tai toisella.

Tämä on mainos:
Far Cry 3

Tekoäly on tietenkin tärkeä osa räiskintäpeliä. Onko tällä saralla päästy eteenpäin?

- Avoin maailma on yksi seikka, joka erottaa Far Cryn muista räiskinnöistä. Tiimin tavoitteena on ollut projektin alusta asti luoda AAA-tason räiskintäkokemus ja sijoittaa se saarelle, joka houkuttelee seikkailemaan.

Tämä tarkoittaa sitä, että meidän päämääränämme on kehittää yhtä hienostunut tekoäly kuin suosituissa suoraviivaisemmissa räiskinnöissä ja varmistaa samalla, että tekoäly kykenee kohtaamaan kaikki mahdolliset tilanteet avoimen maailman ympäristössä, ja vieläpä systeemisellä tavalla.

Tämä on mainos:

Tekoälyn käyttäytymistä ei ole ennalta käsikirjoitettu, ja siksi se kykenee reagoimaan ja sopeutumaan tilanteisiin saatavilla olevan informaation perusteella. Tekoäly osaa käyttää ajoneuvoja, reagoida harhautuksiin, laukaista hälytyksiä, purkaa pelaajan asettamia pommeja, etsiä pelaajaa, suojata aluetta, vetäytyä puolustusasemiin, taistella muita NPC-hahmoja ja aggressiivisia eläimiä vastaan ja niin edelleen.

Onko pelissä hardcore-tilaa, jossa käytössä on vain yksi elämä ja tallennus pyyhkiytyy pelaajan kuollessa?

- Ettet nyt tarkoittaisi Insane-moodia? [naurua]

Far Cry 3

Millaisia aseita on tarjolla ja ovatko ne muokattavia?

- Meillä on laaja asevalikoima, ja kaikkia aseita voi muokata eri lisävarustein. Yksi kiintopisteistämme on varmistaa, että eri aseilla on omat hyötynsä ja haittansa, jotta pelaaja käyttäisi koko arsenaaliaan. Haluamme pelaajan hyödyntävän eri aseita erilaisissa tilanteissa. Mukana on myös muutamia "eksoottisia" aseita, jotka ovat huikeita pelata, koska niillä on mahdollista tehdä joitakin ilkeitä temppuja vihollisille. En voi sanoa paljoa enempää, mutta kannattaa pysyä kuulolla.

Mistä asiasta Far Cry 3:ssa olette tällä hetkellä ylpeimpiä?

- Rehellisesti sanottuna ei ole mitään tiettyä asiaa, mihin olisimme tyytyväisimpiä. Tyytyväisyys kumpuaa siitä, että näkee valtavan määrän ominaisuuksia muodostavan kokonaisuuden, jollaista ei ole ennen nähty. Upea saari useine ympäristöineen, syvä ja rikas kampanja, mielipuolinen kirjo hahmoja, vapaus seikkailla maailmassa ja löytää tusinoittain tekemistä, ajettavat ajoneuvot, metsästettävät eläimet, löydettävät aarteet, tyydytys siitä että tulee vahvemmaksi, nopeammaksi ja tappavammaksi pelissä edetessään - kaikki tämä saman AAA-fiiliksen kera, mitä yleensä kokee vain suoraviivaisissa räiskinnöissä. Se on ollut valtava haaste ja juuri siitä FC3:ssa on kyse.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä, milloin aiotte siirtää toiminnan tropiikista Norjan vuonoille?

- Far Cry -sarjan laajentuessa kuka tietää, mihin tässä vielä päädytään. Röllejä vastaan (tai niiden kanssa!) taistelu voisi olla mahtavaa!

Far Cry 3
Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Far Cry 3Score

Far Cry 3

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Hyvät, pahat, rumat ja sekopäät kohtaavat Ubisoftin uudessa jättiräiskinnässä, joka siirtää Far Cryn takaisin viidakkoon.



Ladataan seuraavaa sisältöä