Suomi
Gamereactor
artikkelit

On aika päästää Google Stadia tuskistaan

Google Stadia lanseerattiin vuonna 2019, ja sen piti olla pelien suoratoistamisen vallankumous. Toisin kävi, mutta miksi?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Melkein kaksi ja puoli vuotta on kulunut Google Stadian lanseerauksesta. Potentiaalia oli vaikka muille jakaa, sillä Google valjasti parhaan teknologiansa videopelien suoratoistamiseen. Teho oli melkein samaa luokkaa kuin Playstation 5:llä ja Xbox Series X:llä. Lisäksi Google rekrytoi suuren joukon eturivin pelinkehittäjiä tekemään niitä pelejä. Niin ja itse peliohjain oli hyvin tehty, ja hypetyskin onnistui.

Pelialaa vähemmän seuraavat olivat kyllä tietoisia Stadiasta, ja Googlen resurssit huomioiden ainesta olisi kyllä ollut todelliselle pelialan vallankumoukselle. Jos suoratoistetut pelit toimisivat yhtä hyvin kuin paikallisella raudalla pelatut, ei enää olsi tarvetta erillisille PC- ja konsolilaitteille. Mutta kaikesta huolimatta alusta asti taivaanrannassa oli myös huonoja enteitä.

On aika päästää Google Stadia tuskistaan

Googlen maine omien palveluidensa ylläpitäjänä on huono. Heillä kun on tapana kokeilla jotain, ja sitten ajaa se alas vauhdilla, ellei homma lähde heti käyntiin odotetusti. Ja eikun seuraavan idean kimppuun. Kuka tahansa alkuperäisen Xboxin, Playstation Vitan tai Nintendo Wii U:n ostaja voi edelleen pelata niin digitaalisesti kuin fyysisestikin hankkimiaan pelejä. Samaa ei kuitenkaan voi sanoa Googlen Stadiasta sitten joskus.

Tämä on mainos:

Google halusi myydä täysihintaisia pelejä, eikä suinkaan luottaa kuukausimaksulliseen palveluun, jollainen muun muassa Xbox Game Pass on. Jos kuitenkin ostaa 60 dollaria maksavan pelin Stadialle, menettää sen lopullisesti heti, kun Google päättää ajaa Stadian alas. Tämä oli pelottava näkökohta, ja hyvinkin todellinen uhka. Lisäksi erillinen kuukausimaksu edelleen vaadittiin, mikäli halusi pelata pelejä korkeammalla resoluutiolla ja lisäominaisuuksilla. On silti sanottava, että kuukausimaksun mukana annettiin joka kuukausi valikoima pelattavaa, joka oli ainakin samalla tasolla Microsoftin Xbox Live Goldin ja Sonyn Playstation Plussan kanssa.

Googlen kokemattomuus videopelialalla kävi ilmeiseksi, mitä lähemmäksi lanseeraus tuli. Palvelu oli harvinaisen yksinkertainen, ja monet odotetut ominaisuudet loistivat poissaolollaan. Stadialla pystyi pelaamaan pelejä, mutta siinä kaikki.

On aika päästää Google Stadia tuskistaan

Tässä vaiheessa on sanottava, että Stadia toimii erittäin hyvin. Jopa niin hyvin, että sen kokeilemista voi suositella. Ajan saatossa markkinoille on tullut muitakin Stadian kaltaisia palveluita vaihtelevalla menestyksellä, ja varsinkin Xbox Cloud Gaming on onnistunut kasvattamaan suosiotaan. On silti selvää, että teknologian puolesta Google Stadia on se paras.

Tämä on mainos:

Parempi teknologia ei kuitenkaan merkitse enää automaattisesti parempia myyntejä. Silloin joskus Nintendo 64 oli selvästi parempi teknisesti kuin Playstation, mutta ei pärjännyt myynneissä alkuunkaan. Vastaavasti alkuperäinen Xbox oli teknisesti omaa luokkaansa Playstation 2 -konsoliin verrattuna, mutta ei myynneissä yltänyt lähellekään. Hyviin myynteihin vaaditaan paljon hyviä pelejä ja ymmärrys siitä, mitä asiakaskunta haluaa.

On aika päästää Google Stadia tuskistaan

Google ei tällaisia asioita ymmärtänyt. Lanseerauksessa tarjolla oli joitakin yksinoikeuspelejä, mutta ne olivat pääasiassa pienen budjetin teoksia. Lisäksi vain vuotta myöhemmin Google lopetti kaiken oman pelituotannon kokonaan. Moinen ei tietenkään tarkoita pelien puutetta, sillä joka kuukausi lisätään mukaan uutta. Tarjonta ei kuitenkaan ole samalla tasolla kuin Microsoftin ja Sonyn vastaava. Suuren budjetin ulkopuolisten kehittäjien pelejä on mukana, mutta se on varsin harvinaista. Erillistä konsolia ei tarvitse ostaa, mutta pelejä puuttuu niin paljon, että Stadian hankkimista on hyvin hankala suositella. Jos pelejä haluaa itselleen suoratoistaa, kannattaa ehkä hankkia Xbox Game Pass Ultimaten tilaus.

Kuvio muuttuu entistä pahemmaksi, sillä viihdearvo on paljon pienempi Stadialla verrattuna muihin alustoihin. Tärkeät päivitykset saapuvat paljon myöhemmin, ja pahalla onnella eivät saavu lainkaan. Näin ollen Stadialla pelatessaan ei saa sitä parasta pelikokemusta, sillä pelit eivät yleensä toimi niin hyvin kuin muilla alustoilla.

On aika päästää Google Stadia tuskistaanOn aika päästää Google Stadia tuskistaan

Aluksi Google lupaili Stadian suoriutumisen parantuvan niin, että grafiikka parantuu. Lopulta oli kuitenkin mahdotonta kieltää sitä, että Stadia pyörittää pelejä kehnommin kuin mihin Playstation 5 ja Xbox Series X (ja S) pystyvät. Lisäksi Xbox Cloud Gaming päivittyi hiljan siten, että kaikki toimivat Xbox Series X:n tasolla.

Tilanne on nyt se, etten voi kuvitellakaan maksavani kunnon hintaa Stadian pelistä, joka sitten katoaa bittiavaruuteen sillä hetkellä, kun Google päättää ajaa palvelunsa alas. Strategia tuntui alusta asti epäonnistuneelta, ja muun muassa Amazon otti opikseen omassa pelien Luna-palvelussaan. Lunassa maksetaan kuukausimaksua, jolloin pääsee käsiksi mittavaan pelivalikoimaan. Toisin sanoen pelejä ei ostella yksi kerrallaan isolla hinnalla tietämättä, saako ostamansa pelin oikeasti pitää. Luna tuntuu paremmin hintansa arvoiselta Netflixin malliin, joskin myös Lunan ongelmana on pelivalikoima. Amazon näyttää haluavan ratkaista asian omien suuren budjetin peleillään.

On aika päästää Google Stadia tuskistaanOn aika päästää Google Stadia tuskistaan

En usko, että Google pystyy Stadiaa enää pelastamaan. Vaikka kaikki viat korjattaisiin, ominaisuudet mukaan lisättäisiin ja pohjalla hyrräävä teknologia on jo valmiiksi erittäin hyvää, ei Stadialla ole tulevaisuutta. Uusien pelien lisääminen yhdessä kuukausimaksullisen palvelun kanssa ei enää auta. Ja mikäli Google päättäisi lanseerata Stadian uudelleen jollain muulla nimellä, ihmiset varmasti huomaisivat tämän helposti.

On siis aika päästää Google Stadia tuskistaan. Kuten sanottua, teknologia on hyvää ja se kannattaisi jonnekin myydä, mutta Googlen päivät pelialalla ovat ohitse. Eipä se sitä paitsi juuri uutta kokonaisuuteen edes tuonut, vaikka kilpailu sinänsä on kuluttajan kannalta aina hyvä asia. Google on osoittanut, ettei se ymmärrä pelaajia tai pelinkehittäjiä. Ja juuri siksi Stadia ei koskaan lähtenyt liikkeelle. Ei edes silloin, kun sitä on ilmaiseksi ihmisille jaettu.

HQ


Ladataan seuraavaa sisältöä