Suomi
Gamereactor
arviot
Civilization V

Civilization V: Gods & Kings

Gods & Kings palauttaa uskonnot ja vakoojat Civilizationin strategiayhtälöön. Toinen näistä toimii, mutta toinen jättää toivomisen varaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hyvän parantaminen on aina vaikeaa. Civilization-sarja on hioutunut PC-pelaamisen mukana jo vuodesta 1991 asti. Tänä aikana on kokeiltu kaikenlaista, ja pikkuhiljaa kokonaisuus on muovautunut kattavaksi yhdistelmäksi kansakunnan johdattamista ja naapureiden alistamista. Tähän kaavaan lisäysten tekeminen ei ole siis helppoa. Vähän helpompaa siitä tulee, kun lisää kertaalleen poistetun takaisin. Edellinen osa, Civilization IV sisälsi sekä uskonnon että vakoilun, mutta nämä poistettiin uusimmasta viitososasta. Tilalle ei varsinaisesti tuotu mitään, joten Gods & Kingsin uudistukset olivat monille ei-niin-suuri yllätys. Hurskaus ja hiipiminen ovat nyt tulleet takaisin puunattuina, yhdessä muiden uudistusten ja kansojen kera.

Civilization V

Kansat keräävät nyt Uskoa resurssina rahan tapaan. Valaistumista voi tehostaa niin profeetoiden kuin pytinkienkin avulla. Jahka populus uskoo tarpeeksi, pienen esiuskovaiheen jälkeen kehittyy institutionaalinen valtionuskonto. Nimen ja ikonin voi tällöin valita Maailmanuskontojen Top 10 -listasta, mutta merkitys on täysin symbolinen. Uskonnon voi vaikka nimetä uudelleen vaikka Pyhän Spagettihirviön Kirkoksi. Tai no voisi, jos uskonnon nimen sallittu maksimimerkkimäärä ei olisi niin pieni. Säädön jälkeen valitaan varsinaiset edut, joita uusi maailmankatsomus tuo tullessaan. Pitkähköstä listasta löytyy niin hyviä kuin vähemmän hyviäkin ominaisuuksia, joten ensimmäisenä olemisella on etunsa. Myöhemmin uskoon saapuvat joutuvat valitsemaan muiden jättämistä ominaisuuksista ja joissakin tapauksissa jäävät ilman omaa valtionuskontoa kokonaan. Tässä tapauksessa naapuri varmasti mielellään paikkaa aukon ateisteilta, koska monet uskonnoista saatavat edut eivät välitä siitä, hoilaako virsiä rajan omalla vai toisella puolella.

Koska uskonto toimii uutena kerroksena vanhassa kakussa, se ei vedä taktiikoita täysin uusiksi, vaan fiksusti tehostaa jo valittuja linjauksia. Sillä voi myös paikata oman kansakunnan heikkouksia, jos uskonkisassa saa vahvan alun. Maailmaan ilmestyneillä pyhillä vuorilla on myös suuri merkitys kirikilpailussa, joten niistä kannattaa välillä jopa tapella.

Tämä on mainos:
Civilization VCivilization V

Jos uskonto on lisäosan pulla, vakoilu on kaksi puoliksi palanutta rusinaa uunipellin pohjalla. Kun uskonnon merkitys renessanssin myötä vähenee, vakoojat ilmestyvät pelikentälle. Uudelle aikakaudelle siirryttäessä kaikki saavat yhden vakoojan, ei pelkästään kehityksen etunenässä ollut. Ne eivät ole erillisiä yksiköitä, vaan resursseja, joita kohdistetaan kaupunkivaltioita käännyttämään tai naapurin teknologiaetua kaventamaan. Jos kuvittelit siirteleväsi Babylonian James Bondia vaarallisilla tehtävillä vuoristoista hiekkarannoille, jatka kuvittelua. Järjestelmä toimii valitettavan kuivakan valikon kautta, josta valitaan agentin päämäärä ja tehtävä. Kokemustakin moiset keräävät, mutta alokkaan ja superagentin ero ei ole suurensuuri. Ajoittain vakoojalla saavuttaa informaatioetuja, mutta pääsääntöisesti uudistuksen merkitys jää pieneksi.

Civilization VCivilization V

Uskonnon ja vakoilun lisäksi pelistä löytyy yhdeksän uutta sivilisaatiota (mm. Ruotsi suomalaiset Hakkapeliitat erikoisyksikkönään), uusia yksiköitä ja rakennuksia. Sivilisaatiot liittyvät hyvin osaksi jo varsin mittavaa kokoelmaa, eikä yksikään tunnu liian tehokkaalta tai tarpeettomalta. Kelttien soturijohtajatar Boudiccalla on hyvä aloittaa ensimmäinen Gods & Kings -kokeilu, sillä isoista metsäalueista valaa uskoa, samoin kuin piktisotureiden tappolukemista. Merisotaa käydään nyt lähi- ja kaukotaistelussa, ja amiraali edustaa kenraalin virkaa laineilla. Lisäksi maa-alueelta toiselle siirtyvät yksiköt voi nyt laittaa samaan heksaan sotalaivan kanssa turvaa hakemaan.

Tämä on mainos:

Pelin tekoälyyn luvattiin myös kiinnittää huomiota tässä laajennuksessa, mutta mitään massiivisia uudistuksia ei ole tapahtunut. Tietokone ei ole aivan yhtä hanakka lähettämään yksittäisiä joukkoja surman suuhun tipoittain. Yksi isohko yksityiskohta sen taktiikoihin on yksikön tasonnousun myötä tulevan parannusmahdollisuuden tehon tiputtaminen puoleen. Vaikeimmilla vaikeustasoilla kone valitettavasti turvautuu edelleen härskiin huijaukseen, suoltaen yksiköitä ja rakennuksia todellisia resurssejaan nopeammin ulos. Se ei siis edelleenkään osaa jallittaa pätevää ihmispelaajaa tasaisella pelikentällä.

Vaikka vallankumous jää tekemättä eikä vakoilupuoli nouse uskontojen tasolle, Gods & Kings on ihan pätevä paketti civistelijöille. Sen suurimpana arvona voidaan pitää kipinän uudelleen sytyttämistä niille, jotka ovat Civilization V:stä kertaalleen päässeet irti.

HQ

Peli arvioitiin Jimm's PC Storen tarjoamalla Military Class Destroyer -testilaitteella.

08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Uskonto, korjaukset peruspeliin, uudet sivilisaatiot
-
Vakoilu, tekoäly
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Civilization V: Gods & KingsScore

Civilization V: Gods & Kings

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Gods & Kings palauttaa uskonnot ja vakoojat Civilizationin strategiayhtälöön. Toinen näistä toimii, mutta toinen jättää toivomisen varaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä