Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Resident Evil 6

Resident Evil 6

Syksy saapuu ja illat pimenevät, joten on syytä valita jotain tunnelmaan sopivaa pelattavaa. Viime vuodet Resident Evil -sarja on etsinyt itseään räiskintä- ja toimintapelien hämärässä välimaastossa. Nyt kurssia on oikaistu rankalla kädellä. Vaikka vanhaan kunnon selviytymiskauhuun ei ylletä, meininki on silti parantunut huomattavasti.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainos

Peli ottaa erilaisen lähestymistavan tarinaan kuin mihin on totuttu. Nyt tarjolla on kolme eri hahmoilla pelattavaa juonikuviota, jotka kietoutuvat yhteen isoon kokonaiskuvaan. Ajatus erillisistä kampanjoista herätti aluksi epäilyksiä. Pelkona oli, että eri osuudet jäisivät vain kevyiksi pintaraapaisuiksi, joiden mukana juostaisiin ympäri maita ja mantuja kuin kofeiiniyliannostuksen saanut orava. Capcom on kuitenkin onnistunut pirullisen hyvin nitomaan langat yhteen.

Ovelat juonikuviot ovat yksi pelin ehdottomista valttikorteista. Avainhahmoina toimivat Yhdysvaltain hallituksen agentti Leon S. Kennedy, entinen S.T.A.R.S.-eliittisotilas Chris Redfield ja uutena tuttavuutena mystinen palkkasoturi Jake Muller. Pelissä seurataan herrasmiesten ja heidän pelattavien apureidensa edesottamuksia kaaoksen täyttämässä maailmassa. Kauan sitten kuopatun Umbrella-yhtiön perintö kun ei ota talttuakseen, ja helvetti on päässyt taas irti.

Resident Evil 6
Vihollisissa on vaihtelua niin hyökkäystapojen, nopeuden kuin koonkin puolesta. Kuvan köntys edustaa kookkaampaa päätä.

Leonin tarina keskittyy muita enemmän pelkokertoimeen. Tässä päästäänkin lähimmäksi sitä alkuperäistä selviytymiskauhufiilistä, zombeineen kaikkineen. Chrisin ja Jaken tarinat taas ovat reilusti toimintapainotteisempia. Näissä viholliset osaavat muutakin kuin raahustaa pelaajaa kohti hampaat irvessä ja kuola poskella. Nyt hirviöt nimittäin osaavat jo ampuvat takaisin.

Hahmojen tarinat kertovat osansa pääjuonesta omasta näkökulmastaan. Tunnelataus pysyy pelin läpi korkealla, mikä pitää pelaajan otteessaan. Esimerkiksi Leonin talsiessa pitkin kaaoksen ja kauhun täyttämää naapurustoa, vetää se vakavaksi niin pelihahmon kuin pelaajankin. Juoni onnistuu kertomaan hyvin eri tarinanhaarat eikä sorru liiallisiin hifistelyihin. Tunnelma äityy paikka paikoin todella tiiviiksi ja painostavaksi. Hahmojen välinen kanssakäyminen vaikuttaa käsin kosketeltavan aidolta. Halusin aidosti pelata koko ajan eteenpäin nähdäkseni, mitä tarinan keskeisille hahmoille seuraavan nurkan takana tapahtuu. Erityisen mielissäni olin huomatessani, ettei juuri missään tullut vastaan päätöntä kujanjuoksua vailla tarkoitusta. Kun koko komeudesta vielä kellottaa helposti yli 14 tuntia tahkottavaa, voi Capcomille nostaa hattua.

Resident Evil 6
Järjestyksen, jossa Leonin, Chrisin ja Jaken kampanjat pelaa, voi valita itse. Kaikkien läpäisyn jälkeen peliin aukeaa vielä neljäs, muita sivuava skenaario, jossa pelataan ypöyksin Ada Wongilla.

Aiempiin osiin verrattuna taistelumekaniikassa on tehty noin valovuoden mittainen harppaus eteenpäin. Poissa ovat tönköt kontrollit ja kankeat suunnitteluratkaisut. Tällä kertaa käsirysyissä voi tehdä muutakin kuin seisoa ja ampua. Nimittäin ensimmäistä kertaa aseeton taistelu on täysin varteenotettava vaihtoehto. Muutamaan perusviholliseen ei tarvitse enää upottaa kallisarvoisia luoteja, vaan näille voi iskeä luuvitosen leukaan. Pelihahmojen taistelutyyleissäkin on variaatiota. Esimerkiksi Leon käyttää vakituisesti Chuck Norrisilta kopioitua kierrepotkua, kun taas Jake jakaa oikeutta ilkeillä alakoukuilla. Zombeja lakoaa maahan niin kauan, kun kunto kestää. Kestävyysmittaria joutuu pitämään silmällä, ellei halua sipata keskellä epäkuolleiden ryhmähalausta.

Jaetun ruudun pelitilaa ei tietenkään ole unohdettu, mutta varsinaisesti käsittelemisen arvoinen asia moninpelistä puhuttaessa on Agent Hunt. Tässä kun ei pelata tarinan sankareilla, vaan heitä jahtaavilla vihollisilla. Idea monstereiden ohjaksiin astumisesta ja ihmispelaajan päivän pilaamisesta on nerokas, koska se lisää peliin vainoharhan fiiliksiä. Tarinaa pelatessa ei voi olla varma, kuka päällekäyvistä örvöistä sattuu olemaan jonkin toisen pelaajan kontrolloima. Halutessaan pelitilan voi toki napsaista pois päältä, jos ei halua ketään yksinpelikokemustaan häiritsemään.

Resident Evil 6
Kuvakulma on Resident Evilille tyypillisesti verrattain ahdas. Tällä luodaan jännitystä, koska taakse hiipiviä vihollisia ei näe.
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6
Resident Evil 6