Suomi
Gamereactor
arviot
Resogun

Resogun

Pulaa peleistä PS4:n julkaisussa? Ei hätää; kotimainen Resogun pitää huolen, että yön pikkutunneillakin tavoitellaan sitä unenomaista täydellistä pistepottia.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Helsinkiläinen Housemarque taitaa uusvanhat peligenret mestarillisesti. Plakkarissa on viime vuosilta useita loistavia tapauksia, kuten Super Stardust HD ja Outland, jotka ovat molemmat lajityyppinsä parhaimmistoa. Odotukset studion seuraavalta peliltä olivat siksi kovat, eikä Resogun tuota pettymystä.

Resogun edustaa klassista sivuttainliikkuvaa arcade-räiskintää, jossa kilpailullisuus ja pisteet ovat kaikki kaikessa. Idea summataan virkistävän yksinkertaisesti joka kentän alussa kajahtavalla "save the last humans" -huudahduksella. Näitä ihmispoloja pelastetaan kenttiin sijoitetuista häkeistä, jotka saa avattua esimerkiksi tulittamalla tietyt viholliset pikseleiksi. Pelastetuista vangeista nettoaa palkkioksi tietysti pisteitä, päivityksiä sekä lisäelämiä.

Resogun

Pelin vahvuus löytyy rautaisen tarkasta pelattavuudesta. Ruudulla liikkuva pikkuruinen alus tottelee ohjausta millintarkasti, ja kahden tatin räiskintä soljuu kuin keväinen vuoristopuro. Perustulivoimaa tukevat lajityypille överiperinteiset erikoiskyvyt, mutta toisaalta pisteenmetsästyksen kannalta turhan mutkittelun puute on vain hyvästä.

Tämä on mainos:

Resoguniin on helppo hypätä miltä tahansa kokemuspohjalta, mutta huippupisteille pääseminen vaatii aina harjoittelua ja kenttien tuntemusta. Tärkeää on tietysti tietää, kuinka pistejärjestelmä toimii. Vihollisten listiminen kasvattaa pistekerrointa, mutta jos vihujen nististämisen välille tulee liian iso tauko, kerroin nollautuu ja huippupisteille voi heittää hyvästit. Pelissä haetaan siis tasaisen tappavaa rytmiä. Vinkkinä: kannattaa miettiä kahdesti, posauttaako sitä ruudulla näkyvää viimeistä vihollista, ennen kuin seuraava aalto on näköpiirissä.

Tosin pistejahti muuttunee monilla sivuseikaksi, kun vaikeustasoissa etenee kahdelle vaikeimmalle, joista jo Master sai oman pääni pyörälle. Hero onkin sitten sellaista tulipallojen infernoa, että helpompi olisi väistellä sateessa pisaroita. Vaikeammilla asteilla myös pistekerroin nollautuu paljon nopeammin. Tasot ovat silti sopivasti tasapainossa, ja jokaiselle varmasti löytyy sopiva. Taitojen karttuessa on myös ilo huomata, miten alkujaan mahdottomalta tuntuneista haasteista lähes liitää lävitse.

Ulkoasultaan Resogun on vallan komiaa jälkeä. Koska kyseessä on pohjimmiltaan suhteellisen simppeli räiskintä, niin se ei kenties ole malliesimerkki esittelemään PS4:n tehoja, mutta sen tyyli on pettämätön. Musiikit ovat fantastisia, partikkeliefektejä ja väriä piisaa ruudulla yltäkylläisesti, eikä peli missään vaiheessa ota tästä siipeensä. Resogun lentää kiurun lailla koko ajan sulavasti 60 fps:n kuvapäivityksellä sekä tietysti täydellä 1080p:n natiiviresoluutiolla. Sitä voi pelata myös PS Vitalla Remote Playn kautta.

ResogunResogun
Tämä on mainos:

Resogun pääsee todella lähelle yhdeksikön rajaa, mutta ei aivan yllä sinne asti. Syy löytyy sisällön määrästä ja kenttien suunnittelusta. Harmillisesti kenttiä löytyy vain viisi kappaletta ja aluksiakin on mukana vaivaiset kolme. Niiden suhteen vaihtelua ei kerta kaikkiaan ole riittävästi. Vaikka Housemarque on luvannut tukea pelin sisältöpuolta uusilla kentillä ja aluksilla, pelkistä lupauksista ei voi antaa lisäpisteitä. Myös uusille pelimuodoille sekä paikalliselle co-opille olisi ehdottomasti tilausta. Nythän jälkimmäiseksi mainittu onnistuu ainoastaan verkon välityksellä.

Toinen kritiikin aihe on kenttien yksipuolisuus ja mielikuvituksettomuus. Kaikki kentät ovat muodoltaan sylinterejä, joiden ulkopinnalla liikutaan kahdella akselilla ylä- ja alarajojen puitteissa. Idea on erinomainen ja mahdollistaisi vaikka mitä hauskoja jippoja, kuten hyökkäämisen vihollisten selustaan, mutta potentiaalista ei saada kaikkea irti. Resogunin pomotaistelut ovat peruskauraa eivätkä oikein tee vaikutusta. Myös kenttien teemat ovat liian samanlaisia. Toki taustat ja viholliset ovat erilaisia, mutta niihin olisi vallan helposti kuvitellut enemmän vaihtelua.

Sisällön rajallisuudesta huolimatta Resogun on ehdottomasti Playstation 4:n julkaisun kermaa. Se on äärimmäisen koukuttava pelikokemus, jossa riittää haastetta monenlaiselle ja -ikäiselle pelaajalle. Tähtihetket vietetään tietysti kaverien keskisessä kamppailussa pistetaulukoiden kuninkuudesta, ja silloin ohjainta on todella vaikea päästää käsistään. Resogun kannattaa testata, jos ja kun PS4:n saa kotiinsa. PS Plus -jäsenet pääsevät peliin käsiksi erityisen näppärästi, sillä se lukeutuu loppuvuoden Instant Collection -etuihin.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Upeat efektit, sulava pelattavuus, vaikeustasot kohdallaan, erittäin koukuttava
-
Vain kourallinen kenttiä ja aluksia, yksipuolinen kenttä- ja vihollissuunnittelu
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • modernipoika
    Resogun Resogun oli yksi PS4:n ensimmäisistä peleistä, ja ensimmäinen joka oli saatavana ilmaiseksi PS Plussasta konsolille. Peli muistuttaa... 9/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

ResogunScore

Resogun

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Pulaa peleistä PS4:n julkaisussa? Ei hätää; kotimainen Resogun pitää huolen, että yön pikkutunneillakin tavoitellaan sitä unenomaista täydellistä pistepottia.



Ladataan seuraavaa sisältöä