Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Forza Motorsport 5

Forza Motorsport 5

Microsoftin ajosimulaattorissa on erinomainen ydin, mutta karsitusti sisältöä.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Forza Motorsport 5 ei ole uusi Halo, mutta sen valmistuminen Xbox Onen julkaisuun on ollut Microsoftille tärkeää. Tuohan se esille Xbox Liven uusia ominaisuuksia, ja autopelit yleensä ovat myös silmälle iloksi. Forza Motorsport 5 ei kuitenkaan ole täysimittainen jatko-osa Forza Motorsport 4:lle. Sisältöä on jouduttu leikkaamaan tiukan julkaisuaikataulun saavuttamiseksi, mikä langettaa pelille hieman prologinomaisen vaikutelman.

Perusasiat ovat toki ennallaan. Uralla tehdään läpileikkaus autoilusta osallistumalla ensin nappulasarjoihin ja ostamalla sitten nopeampia autoja. Välillä viritellään vanhoja nelipyöräisiä, vedetään tyylikkäämpää maalia pintaan ja hykerrellään Jeremy Clarksonin juonnoille. Ensimmäisen viiden tunnin aikana ehtii maistella useita teemoja ja aikakausia sekä kerryttää talliinsa esimerkiksi Ford Focuksen, executive-luokan BMW:n ja ensimmäisen Ferrarinsa.

Forza Motorsport 5
Turn 10 on pusertanut kilpailuihin enemmän elävyyttä kuin Polyphony Digital Gran Turismossa.

Forza 5:stä ei voi puhua mainitsematta mikromaksuja. Puolen tunnin XP-buusterit ja autokaupassa kelpaavat tokenit ovat alati esillä. Asiasta ei tee harmillista niinkään se, että oikotie onneen on olemassa, vaan yhteisvaikutus muiden muutosten kanssa. En pistä pahaksi, että autot ovat Forza 5:ssä aiempaa halvempia ostaa pelaamalla, mutta kalliimpia ostaa mikromaksuilla. Sen sijaan harmillista on se, että pelinsisäisiä ansaintamahdollisuuksia on rajoitettu.

Forza-sarjan juuret ovat aina olleet verkkoyhteisössä. On ihmeellistä, ettei Forza 5:stä löydy perinteistä huutokauppaa, jossa myydä autoja, teippejä ja virityksiä. Näitä voi edelleen jakaa, mutta ilman korvausta. Käytettyjä autoja ei voi myydä myöskään autokaupassa. Auton voi kyllä poistaa tallistaan, mutta jälleen kerran: ilman korvausta. Samaan aikaan toisaalla pelin rakenne rajoittaa ilmaisia koeajoja. Free Play -moodissa voi enää "lainata" pientä osaa pelin autovalikoimasta. Pääosin ajaminen vaatii ajokkien ostamista, mikä usuttaa joko grindaamaan kisoja tai pistämään euroja tiskiin.

Autoja on yhteensä noin 200 kappaletta 50 valmistajalta. Määrä ei ole kummoinen, kun sitä vertaa Forza 4:n 500 autoon ja 80 valmistajaan. Aiemmassa osassa oli myös 26 rata-aluetta, kun tässä osassa niitä on vain 14. Välistä ovat pudonneet muun muassa Hockenheim, Mugello, Nürburgring, Suzuka, Infineon Raceway, Fujimi Kaido ja Mapple Valley.

Toki on huomioitava, että autot ja radat on mallinnettu korkeammalla tarkkuudella eikä mukana ole Gran Turismon tapaan vanhan sukupolven peruja. Mukana on myös sarjalle täysin uusia ratoja, kuten Yas Marina, Bathurst, Praha ja Spa, jotka ovat erinomaisia lisäyksiä. Silti sisältöpuoli on asia, joka tulee verottamaan Forza Motorsport 5:n elinikää. Vaihtelua ratojen toistoon ei saada edes sääoloista, koska Forza ei edelleenkään tue sadekeliä.

Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5
Top Gear on jälleen läsnä. Top Gear -radan lisäksi tv-sarjan juontajat hoitavat autoluokkien esittelyn.

Puutteellisen sisällön lomasta löytyy onneksi edelleen mainio ajokokemus. Vauhti ja fysiikat ovat kohdallaan, ja esimerkiksi Nissan Skyline GT-R:llä on mahtavaa kaasuttaa Road Atlantan viimeiseen mutkaan, kun perä on livetä pompuista reunavalliin. Takapotkuinen ja painava Dodge Charger SRT8 on puolestaan peto pideltäväksi Span kuuluisassa Eau Rougessa. Rallihenkisellä Mitsubishi Lancer Evolution VI:lla lähtee näyttäviä "scandinavian flickejä" Yas Marinan neulansilmissä. Ajamisessa on elävyyttä ja intohimoa, joka Gran Turismo 6:sta jäi puuttumaan.

Forza 4:ään verrattuna autot lähtevät herkemmin lapasesta, kun apupyörät ottaa käytöstä. Etenkin nopeiden korjausliikkeiden kanssa saa olla tarkkana. Korin heilahdukset murtavat pidon herkästi, ja tyylikäs driftaus voi päättyä nokka edellä kurvin ulkoreunaan. Pelissä vallitsee kuitenkin aina hyvä näppituntuma siitä, mitä auto on tekemässä, eikä virheitä voi laittaa pelin piikkiin. Osaltaan asiaan vaikuttaa Xbox Onen uusi ohjain. Jarru- ja kaasuliipaisimet kertovat omilla tärinämoottoreillaan, kuinka renkaat lähestyvät pidon rajoja. Pidon rajamailla taiteilu on erittäin tyydyttävää ilman rattiakin.

Forza Motorsport 5
Sisäkuvakulma löytyy kaikista autoista, joita tosin on "vain" 200 kappaletta.

Uudestisyntynyt Drivatar-tekoäly on pelin iso satsaus pilvipohjaiseen pelaamiseen. Sen vaikutus tapahtumarikkaisiin kilpailuihin lienee selvä, mutta joidenkin makuun tekoäly voi olla liian aggressiivinen. Tekoäly ei todellakaan sorru letkassa ajamiseen, vaan paahtaa enemmin kolmen auton rintamassa kapeaan mutkaan. Ja kun autoja on radalla 16 kappaletta, ensimmäisissä kurveissa tulee helposti kurttua ja kipinää.

Drivatar perustuu ainakin jollain tasolla toisiin pelaajiin. Peli analysoi automaattisesti jokaisen ajotapaa ja muodostaa siitä virtuaaliminän, joka sitten lähetetään Xbox Liven kautta satojen muiden pelaajien uramoodeihin. Paluupostissa saadaan pieni summa fyffeä, jonka voi lunastaa pelaamalla peliä säännöllisesti.

Systeemin ansiosta yksinpelissä on tavallista nähdä tuttuja ja tuntemattomia, vaikka nämä eivät oikeasti olisikaan linjoilla. En ole aivan vakuuttunut siitä, että Drivatar pystyy aidosti jäljittelemään kunkin pelaajan taitoja (tekoäly on alisteinen vaikeustasolle), mutta ainakin yksinpeliin saadaan väriä pelaajien virittämistä autoista, joissa voi komeilla vaikka Postin tai Poliisin logo.

Muokkausmahdollisuudet ovat onneksi pysyneet entisellään huutokaupan hautaamisesta huolimatta. Hyvä esimerkki yhteisön voimasta on pelin F1-auto Lotus E21, jonka ahkerat teippaajat ovat jo muuntaneet Ferrarin ja Red Bullin väreihin.

Forza Motorsport 5Forza Motorsport 5
Uutena luokkana Forzaan tulevat avorenkaiset.

Kaikki rakenteelliset muutokset eivät ole takapakkia. Forza on aina kannustanut luopumaan niin monista ajoavuista kuin suinkin mahdollista, mutta Forza 5 kannustaa myös vetäisemään vaikeustason tappiin. Pronssitasolle voi päästä jo sijoittumalla kymmenenneksi. Hopeaa irtoaa seitsemännestä sijasta ja kultaa kolmannesta sijasta. Vaikeustasojen mukana tulevien palkintokertoimien ansiosta on käytännössä kannattavampaa ajaa Pro-tasolla seitsemänneksi kuin Average-tasolla voittoon. Ominaisuus parantaa kilpailun laatua, koska sijoitustaisteluista voi nauttia ilman pakonomaista tarvetta puskea kärkeen.

Kun radalle kaipaa oikeita ihmisiä, antaa peli mahdollisuuden joko jaetun ruudun kaksinpeliin tai 16 hengen nettipeliin. Pelinhaku on toteutettu hieman aiempaa pelkistetymmällä tavalla. Tarjolla on joukko listoja, joissa on autoille määrätyt rajoitteet, ja listan valittuaan peli jää taustalle etsimään sopivaa pelihuonetta. Systeemistä voi olla apua, jos pelinhaku kestää, mutta testeissä huone löytyi muutamassa sekunnissa, joten uudistus ei tuntunut ratkaisevan mitään ongelmaa. Sen sijaan helpotusta olisi toivonut itse huoneissa odotteluun, jota voi olla tiedossa minuuttikaupalla, jos kisa sattuu olemaan juuri käynnissä. Tänä aikana ei voi muuta kuin pyöritellä peukaloitaan. Käynnissä olevaa kisaa ei nimittäin pääse katsomaan, mikä on valitettavaa uudella sukupolvella, jolla nimenomaan suorat live-seurannat ovat päivän sana. Moni satunnaispelaaja ehtii pitkästyä odotteluun, minkä vuoksi täyden ruudukon kisoja on vaikea saada kasaan julkisella puolella. Toki yksityisen pelin voi perustaa vain omille kavereilleen.

Forza Motorsport 5
Bathurst eli Mount Panorama Circuit on yksi uusista radoista.

Selkein parannus on tehty ulkoasussa. Vaikka Forza 4 ei ole Xbox 360:lla ruma, Forza 5:n rinnalla se näyttää yllättävän vanhentuneelta. Nelososan muovinen valaistus, elottomat katsomot ja latteat radanpielukset ovat jääneet kauas taakse, ja lisäksi Forza 5 piirretään täydellä 1080p:n tarkkuudella ja virheettömällä 60 kuvan ruudunpäivityksellä. Kokonaisuus on komea ja myös kuulostaa hyvältä.

Kuvaa ei ole kuitenkaan käsitelty yhtä pitkälle kuin Ryse: Son of Romessa, joka alhaisemmasta resoluutiostaan huolimatta onnistuu välttämään perinteiset pelimäisyyden merkit. Forzasta puuttuu luonnollinen pehmeys. Alppihissien vaijereista erottuvat yksittäiset pikselit, mutta asfaltin yksityiskohdat sumenevat jo muutama metri konepellin edellä.

Ohjelmoijat olisivat voineet kiinnittää enemmän huomiota myös ratojen latausaikoihin, jotka tuntuvat pitkänpuoleisilta. Asiaa korostaa erityisesti se, ettei autoon voi enää tehdä säätöjä kilpailun alla, vaan tuunauksia tehdäkseen on peruutettava takaisin päävalikkoon.

Forza Motorsport 5 kärsii selvästi kiirehtimisestä. Kyseessä on sarjan suppein peli sitten ensimmäisen osan (2005), ja kiistanalaista mikromaksutaloutta on jo jouduttu tarkistamaan päivityksellä. Radalla peli kuitenkin loistaa. Kilpailu on sulavaa, tuntuvaa ja haastavaa, mikä luo erinomaisen pohjan tuleville osille.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
View comments
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Erinomainen ajotuntuma, hyvä vauhdintunne, sulavat grafiikat, väkevät äänet, haastava tekoäly...
-
...joka voi olla liiankin aggressiivinen, karsittu sisältö (etenkin ratavalikoima), kiirehtimisen maku
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Forza Motorsport 5Score

Forza Motorsport 5

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Forza Motorsport 5 ei ole täysimittainen jatko-osa Forza Motorsport 4:lle. Sisältöä on jouduttu leikkaamaan tiukan julkaisuaikataulun saavuttamiseksi.

Ladataan seuraavaa sisältöä