Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
F1 2015

F1 2015

Codemastersin uuden sukupolven virtuaaliformula on viimein päässyt pilttuustaan. Meno on valtaosin viihdyttävää, mutta isoja pettymyksiäkin mahtuu peliin mukaan.

  • Teksti: Kimmo Pukkila

Facebook
TwitterReddit

Urheilupeleillä on ikävä tapa ottaa yksi askel eteen ja kaksi taakse sarjan siirtyessä vanhalta raudalta uudelle. Esimerkiksi viime syksynä suomalaisten kestosuosikki NHL petti odotukset, kun sinänsä pätevästi uudistuneesta kiekkopelistä oli karsittu liuta pelimuotoja pois. Huolimatta lähes vuotta myöhäisemmästä julkaisuajankohdastaan F1 2015 tekee nyt saman tempun.

Pelistä on leikattu uramoodi, jaettu ruutu ja co-op. Ajettavaksi jää siten aiempaa suoraviivaisempi pelimoodien paletti, jossa pääsee kyllä korjaamaan Räikkösen tämän kauden epäonnistumiset, mutta tallipaikoista taistelu ja oman formulatähteyden rakentaminen uupuvat. Haittaako se, riippuu paljon omasta suhtautumisesta. F1 2015:n on kuitenkin vaikea perustella pahimmillaan yli 60 euron hintalappuaan, kun vastassa on jo kypsempiä ajopelejä Project Carsista Forza Motorsport 6:een (jotka nekin tarjoavat formuloita pienemmistä sarjoista).

F1 2015 on kuulemma rakennettu alusta asti uudelleen Playstation 4:lle ja Xbox Onelle. Käytännössä tämä ei kuitenkaan näy tai tunnu niin selvästi kuin voisi kuvitella. Kyllä, F1 2015 on visuaalisesti sarjansa priimus. 60 kuvaan tähtäävä ruudunpäivitysnopeus konsoleilla on myös tuntuva parannus 30 kuvan tahdista. Ajofysiikat ovat päivittyneet ja löytäneet hyvän tasapainoin villisti potkivien hevosvoimien ja autoa tiehen imevän siipitehon väliltä. Hitaat mutkat on otettava kieli keskellä suuta, mutta vastaavasti Suzukan, Melbournen ja Silverstonen nopeat S-mutkat ovat hienoja ajaa kouriintuntuvan maavoiman sekä silkan vauhdin hurman ansiosta. Säännöt, varikkokäynnit ja sen sellaiset on mallinnettu kohtuullisesti, mikä lisää taktikointimahdollisuuksia pitkissä kilpailuissa.

Peli ei kuitenkaan mene missään dramaattisesti pitemmälle kuin edeltäjänsä. Kokonaisuus on edelleen tukevasti "simcaden" raameissa, eikä esimerkiksi bensankäyttöä ja renkaiden kulumista esitetä yhtä tarkasti kuin varsinaisissa simulaattoreissa. Vaikeustasoja ja ajoapuja on kourallinen, mutta pelikokemuksen mukauttamiseen ei ole yhtä laajoja ja hienojakoisia asetuksia kuin Project Carsissa. Jos tekoälystä löytää juuri sopivan vaikeustason, kilpailu sitä vastaan on pääpiirteissään tyydyttävämpää kuin aiemmin. Satunnaisesti viimeistely kuitenkin pettää ja joku jumittaa varikolle tai kääntää pelaajan edestä seinään, kun radalla heilutellaan sinisiä lippuja.

Pikkutarkan nippelinnypräyksen sijaan Codemasters pyrkii formulallaan televisiomaiseen kokemukseen. Radoilla on omat esittelynsä, selostaja summaa odotukset ja lähtövalmistelut sekä palkintojenjaot näkyvät. Graafisesti valaistus on saanut lisää vivahteita, radanvarret pursuavat yksityiskohtia ja kaatosade näyttää kaatosateelta. Esitystapa on kuitenkin tutunoloinen eikä kuvan tarkkuus ole uuden sukupolven peliksi kaksinen. Kuva piirretään ikään kuin keskinkertaisen kameranlinssin läpi, mikä näkyy aavistuksen tuhnuisena yleisilmeenä ja voimakkaana väriaberraationa kuvan reunoilla. Sumeus kiusaa etenkin PC-versiossa, kun ruutu on nenän edessä, eivätkä pelin asetukset eivät taivu sumennusefektien poiskytkemiseen.

PC-versiosta puheen ollen Steam-foorumit pullistelevat huolestuttavasti erilaisia peliin liittyviä teknisiä ongelmia. Parilla nopealla päivityksellä Codemasters on onneksi puuttunut kaatumisiin, mutta kaikissa versioissa riittäisi vielä paranneltavaa. Muun muassa nettipelin automatisoitu pelinhaku tuntuisi olevan sekä PC:llä että PS4:llä melkoista sattuman kauppaa. Joskus seuraa löytyy nopeastikin, joskus matseja saa hakea puoli tuntia ilman tulosta. En törmännyt pahimpiin PC-version jäätymisiin omalla koneellani, mutta pelin kontrollit sekosivat kerran varikolta poistuttaessa. PS4:llä ruudunpäivitysnopeus puolestaan aaltoilee herkemmin kuin Geforce 770:lla aiheuttaen joillain radoilla näkyvää kuvan repeilyä (tearing).

F1 2015 vaikuttaa väistämättä keskenkasvuiselta. Tämä olisi ollut vielä vuosi sitten paremmin ymmärrettävissä, mutta nyt uuden sukupolven kaahailumarkkinoilla on enemmän valinnanvaraa ja kovempi kilpailu. Suurin pettymys pelissä onkin se, että pitkästä kehitysajasta ja karsitusta sisällöstä huolimatta Codemasters ei ole onnistunut tuottamaan edes piinkovaa ydintä. Vaikka ratakokemus onkin valtaosin toimiva ja usein jopa viihdyttävä, siihen on jäänyt tarpeeksi bugeja verottaakseen pelaajan luottoa. Etenkin toista tuntia kestäviä kilpailuja ajaessa pelaajan pitää voida luottaa, ettei kisa romutu pelin ongelmaan.

Mukana on myös muita kummallisuuksia, kuten kausimoodin taipumattomuus vapaasti valittaviin aika-ajo- ja kisapituuksiin. Kolmesta vaihtoehdosta (Short, Normal ja Long Weekend) saa irti 25:n, 50:n ja 100 %:n kisapituudet, ja normaali kolmen session aika-ajojärjestelmä aktivoituu vasta keskimmäisestä vaihtoehdosta. Jos vaihtoehdoista ei löydy mieleistä, on siirryttävä Quick Raceen ja perustettava sinne oma kausi haluamillaan pituuksilla. Herää kysymys, ovatko purkitetut asetukset ainoa keino erotella pelimoodit toisistaan.

Kausimoodista on tarjolla myös uusi Pro Season -variaatio, joka pakottaa pelaamaan kovimmalla vaikeustasolla täyspitkiä kilpailuja, ohjaamonäkymästä ja ilman HUDia. Aika hardcorea - mutta samalla myös useimmille liian vaikeaa ollakseen minkäänlainen korvike uramoodin puuttumiselle.

Toisaalta jos nyt ollaan ihan suoria, eihän se F1:n perinteinen uramoodi ole paljoa painanut enää moneen vuoteen. Sellaisenaan sen läsnäolo olisi yhtä hyvin voinut kirvoittaa kritiikkiä tylsistyttävyydestä ja vanhanaikaisuudesta. Codemastersin F1-tiimin tarvitsisi rohkeammin iskeä uutta vaihdetta silmään torjuakseen sarjan taantumista takariviin. Yhtiön toinen uutuus, early access -muodossa julkaistu Dirt Rally, on tällä haavaa vakuuttavammissa kantimissa.

F1 2015 jää kaiken kaikkiaan aika ristiriitaiseksi päänavaukseksi uudella sukupolvella. Sen tarjoamassa ratakokemuksessa on paljon hyvää, mutta ei mitään ihmeellistä. Se toimii teknisesti useimmiten, mutta ei aina. Mahdollisuus kaahailla tutuilla kasvoilla tyydyttänee nälkäisimpien formulafanien tarpeet toistaiseksi, mutta ensi vuoden peli on todennäköisesti jo paljon kattavampi ja toivon mukaan myös hiotumpi.

Pientä hyvitystä karsitusta sisällöstä antaa sentään 2014-vuoden autojen ja ratojen läsnäolo. Näin saadaan täksi vuodeksi pois pudonnut Saksan GP:kin ajettavaksi sekä vähän lisävaihtelua kalustoon.

F1 2015F1 2015
F1 2015
F1 2015F1 2015F1 2015
F1 2015F1 2015F1 2015
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Autenttinen F1-sirkus, parhaimmillaan hienoa kilpailua tekoälyn kanssa, ajomalli tuntuu tasapainoiselta
-
Pelimuotoja karsittu, hämmentäviä pikkuongelmia läpi pelin, sarjan hidas uudistumistahti
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score