Suomi
Gamereactor
arviot
Super Mario Maker

Super Mario Maker

Super Mario Maker on pätevä ohjelmalelun ja pelin yhdistelmä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Alun perin Mario Paintin jatko-osana alkunsa saanut Super Mario Maker on omalaatuinen tapaus. Nintendo ei varsinaisesti ole tullut tunnetuksi editoripohjaisista peleistään ja Marionkin seikkailut ovat saaneet suitsutusta Nintendon erinomaisen kenttäsuunnitteluosaston ansiosta. Silti Marion hupi ei himmene, vaikka suunnittelu ojennetaankin ystävällisesti pelaajien omiin käsiin.

Nimensä mukaisesti Super Mario Maker on ensisijaisesti editori ja sitten vasta peli. Mukana on toki liuta Nintendon suunnittelemia kenttiä, eikä varsinaista pelisisältöä ole unohdettu muutenkaan. Siitä huolimatta juuri kenttäeditori on Super Mario Makerin todellinen myyntivaltti.

Mario Paintin hengessä mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi rakennettu editori on todellakin juuri niin intuitiivinen ja toimiva kuin Nintendo on markkinoinutkin. Helpoimmillaan pelattavan kentän saa aikaiseksi vain yhdellä piirtoliikkeellä kosketusnäytölle. Varsinaisille kenttävelhoille editori tarjoaa puolestaan yllättävänkin monipuolisen työkalun omien hirviökenttien suunnitteluun. Jo valmiiden kenttien tarkastelu sekä muiden pelaajien teoksien pelaaminen avaa nopeasti sen, mihin editori pystyy. Jo arviokoodin servereiltä löytyi muun muassa suuri Metroid-henkinen kenttäkokonaisuus, shoot 'em up-kenttiä, ovelia ongelmanratkaisutasoja sekä tietysti järjettömän vaikeita hc-kenttiä.

Super Mario MakerSuper Mario Maker
Tämä on mainos:

Villeimpiä visioitaan ei kuitenkaan pääse toteuttamaan heti. Rakennuspalikat avautuvat pikkuhiljaa, päivä kerrallaan kunhan editorissa viettää vähintään viisi minuuttia kerrallaan aikaa. Ratkaisulla on luultavasti haettu pidempää kestoa sekä sitä, että pelaajat oppivat oikeasti käyttämään aikaa tasojen suunnitteluun. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että on aivan tavattoman ärsyttävää tajuta tarvitsevansa kenttäänsä ovea, joka ehkä hyvällä tuurilla ilmestyy palikkavalikkoon paria päivää myöhemmin. Noin viiden pelipäivän jälkeen kaikki oleellinen on kuitenkin avattu, joten kärsivällisyys on valttia.

Luonnollisesti omat kenttänsä voi myös heittää internetin ihmemaan asukkien pelattavaksi. Myös tätä osiota on pelillistetty ja rajoitettu hieman. Ensi alkuun nettiin voi iskeä ainoastaan 10 rakentamaansa kenttää. Ennen uppausvaihetta kenttä on pelattava läpi, jotta se on todistettavasti läpäistävissä. Jos taso on muiden pelaajien mielestä riittävän hyvä, kentälle voi iskeä tähden suositukseksi, joita keräilemällä kentän suunnitelija voi saada lisää kenttiä lähetettäväksi.

Super Mario MakerSuper Mario Maker

Tämä ratkaisu on hyvä, sillä se pistää harkitsemaan kenttien lähettämistä toisenkin kerran ja samalla ehkäisee suurimman kenttätulvan servereitä kuormittamasta. Samalla se toivottavasti vähentää myös kaikenlaisten hassuttelukenttien määrää, sillä varsinaista valvontaa servereillä ei ole. Jos erilaisia ruumiinosia ja verbaalisia voimailmauksia esittävien kenttien määrä pysyy kurissa, kaikki on varsin hyvin.

Tämä on mainos:

Yksinpelisisällöstä vastaavat lyhyet haastekampanjat, joissa voi pelata joko Nintendon tai pelaajien suunnittelemia kenttiä. Näiden läpäisystä palkintona on entistä enemmän rakennuspalikoita sun muita, joten intoa läpäisemiseen on. Eikä siitä tietenkään pääse yhtään mihinkään, että Mario-pelien pelaaminen nyt vain on hauskaa puuhaa heikomminkin suunnitellulla kentällä. Pelaajien suunnittelemia kenttiä pelatessaan tosin jokaisen kentän jälkeen läsnä on pieni pelko, sillä pieni ihminen voi todellakin olla hyvin pirullinen kenttäsuunnittelija. Hulvattoman vaikeaan kenttähirvitykseen törmääminen on kuitenkin yleensä oikein riemastuttavaa. Suurimpana harmituksena tarkistuspisteet puuttuvat Mario Makerista kokonaan, joten todella vaikeita kenttiä saa sitten hioa varmasti riittävästi.

Ja ei se editointikaan riemussa pelaamiselle suinkaan kakkoseksi jää. Kenttien piirtely on todella hauskaa ja koukuttavaa puuhaa. Sujuvan ja selkeän käyttöliittymän lisäksi pelin ja tyylin vaihto käy nappia painamalla. Sen ansiosta on helppoa vilkaista sekunnissa, sopiiko suunniteltu kenttä paremmin esimerkiksi Super Mario Bros. 3:n vai Super Mario Worldin fysiikoille. Editori innostaa myös kokeilemaan. Esimerkiksi siivet on pistettävissä kiinni lähes mihin tahansa ja toisaalla taas lihansyöjäkasvit voi istuttaa Goombien otsalohkoon. Sen lisäksi että editori mahdollistaa siis perinteisten Mario-kenttien tekemisen, se tuo myös jokaisen pelin maailmaan lisää elementtejä. Mahdollisuuksia toteuttaa itseään on todella moninainen määrä.

Vaikka lopputuotteeseen onkin jäänyt muutama ärsyttävä pikkujuttu, Super Mario Maker on ehdottomasti ostamisen arvoinen peli. On todella jännittävää ja mielenkiintoista seurata miten muu maailma on omassa vänkyräkentässä pärjännyt, peli kun tilastoi yritysten määrän ja läpäisyprosentin. Sen lisäksi avattavaa sisältöä ja uutta opeteltavaa on todella paljon. Super Mario Makeriin on toisin sanoen mahdotonta kyllästyä aivan nopeasti. Eikä sitä koskaan tiedä, ehkä juuri se seuraava kenttä on se legendaarinen, kaikkien hehkuttama mestariteos. Jos Mario-pelit ovat aiemmin olleet silkkaa pelaamisen riemua, Super Mario Maker tekee niistä myös luomisen riemua.

HQ
HQ
HQ
Super Mario MakerSuper Mario MakerSuper Mario MakerSuper Mario Maker
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Sulava ja helppokäyttöinen editori, mahdollistaa todella monenlaiset kenttärakenteet, avattavaa ja pelattavaa piisaa, jokaisen Mario-pelin erityisominaisuudet otettu huomioon
-
Rakennuspalikoiden odottelu, ei tarkistuspisteitä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä