Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Heroes of Warcraft - The League of Explorers

Kuukauden kestänyt seikkailu on saatu päätökseen, ja nyt on loppuarvion aika.

Hearthstonen kolmas seikkailu löi monet ällikällä jo julkistusvaiheessa. Vaikka lähestulkoon jokainen osasi odottaa Blizzconissa uuden lisärin julkistusta, oli sen sisältö aivan eri luokkaa. Kun monien mielessä oli kuukauden kestävä hypenrakennus satunnaisin väliajoin julkistettavilla korttipaljastuksilla, Blizzard julkistikin kaikki kortit heti kerralla, ja pudotti vielä viimeiseksi pommiksi julkaisun jo seuraavalle viikolla.

The League of Explorers ottaa monta askelta pois vanhojen seikkailujen varjosta. Siinä missä vanhat seikkailut olivat varsin vakavamielisiä World of Warcraftista tuttujen raidien koluamisia, The League of Explorers valitsee letkeämmän Indiana Jones -leffojen kaltaisen seikkailuteeman. Kaikki seikkailun päähahmot Brann Bronzebeardia lukuun ottamatta ovat uusia luomuksia, joita ei ole ennen nähty Warcraft-universumissa. Tämä avasi kehittäjille ovia luoda hupaisa onnenonkija Reno Jackson ja Sir Finley Mrrggltonin kaltainen hurmaava herras-murlocci. Kirsikkana kakun päällä toimi myös Rafaam, joka kornilla aksentillaan loi itsestään täydellisen pahiksen tätä B-luokan elokuvaa muistuttavaa seikkailua varten.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Seikkailun siivet itsessään poikkesivat hyvällä tapaa vanhasta. Ensimmäisien siipien Temple Escape ja Mine Cart Rush olivat hauskaa vaihtelua tyypilliselle "lyö vihollista niin kauan, kunnes se kuolee" pomoille. Rafaamin ensimmäinen pomotaistelu oli omaperäisin ottelu, mitä on tähän mennessä keksitty, ja siitä myös riitti iloa monelle pelikerralle, koska on aina mukava nähdä, miten tekoäly ei osaa pelata monimutkaisia pakkoja.

Seikkailusta saatavat kortit ovat myös onnistuneet ravisuttamaan metaa niin aloittelijoiden kuin ammattilaisten keskuudessa. Ensimmäisestä siivestä saatu Reno Jackson on hetki hetkeltä haihduttanut aggro-pelaajien haaveita, kun taas muut seikkailijalegendat ovat onnistuneesti joko luoneet uusia pakkatyyppejä tai parantaneet vanhoja teorioita entisestään. Kuluneen kuukauden aikana on nähty niin aggro-shamania, control hunteria kuin miracle rogueta ja OTK (one-turn kill) murloc paladiniakin. Vaikka seikkailussa on myös kortteja, joita ei vielä ole sen suuremmin nähty pelipöydissä, ei mukana ole mitään äärimmäisen huonoja kortteja, joita ei yksinkertaisesti voisi pelata.

Myös Discover-mekaniikka on äärimmäisen toimiva. Vanhat seikkailut ja laajennukset toivat mukanaan hirvittävän paljon satunnaiselementtejä, mutta Discover-kortit ovat onnistuneet karsimaan satunnaisuutta. Valinta kolmesta kortista antaa pelaajalle mahdollisuuden vaikuttaa satunnaisuuteen, ja korttivalinta voi hyvinkin erotella jyvät akanoista. Lisäksi Discoverin avulla pystyy löytämään kortteja, jotka ovat hyviä tietyissä tilanteissa, mutta joita ei kuitenkaan kehtaa laittaa pakkaan yleishuonouden vuoksi. Esimerkiksi Gorillabotista saatava Mimiron's Head voi kääntää pelin päälaelleen tai Ethereal Conjurer saattaa antaa juuri sen Secretin, mikä tilanteeseen nähden on paras.

Positiivisin yllättäjä on kuitenkin hinta. Siinä, missä aikaisemmat seikkailut antoivat noin 30 korttia jaettuna viidelle eri siivelle, antaa The League of Explorers 45 korttia neljällä eri siivellä. Vaikka käteisellä maksaville pelaajille yhden siiven puute laskee hintaa vain neljällä eurolla 22 eurosta, on kullankerääjille 700 kullan alennus erittäin suuri. Korttien suuremman lukumäärän avulla The League of Explorers aika pitkälti puolittaa yksittäisen kortin hinnan.

Loppujen lopuksi League of Explorers on juuri sitä, mitä Hearthstone: Heroes of Warcraft on kaivannut. Discover-mekaniikka myös kertoo, että Blizzard pyrkii tosissaan karsimaan satunnaisuutta. Seikkailun hahmot taas paljastaa, että Blizzard haluaa ottaa suunnan hieman leikkimielisempään maailmaan. Kortit puolestaan näyttävät, että Blizzard aktiivisesti yrittää vaikuttaa metaan (ja myös Areenan tilaan) hyvällä tavalla. Ja itse seikkailun hinta on merkki, että Blizzard haluaa kuroa umpeen uuden pelaajan maksukynnystä. Tämän seikkailun johdosta voimme ilolla odottaa, mitä Blizzardilta on tiedossa Hearthstonessa ensi vuodelle.

Kaikki kortit on esitelty seikkaperäisesti Gamereactorissa jo aikaisemmin. Lue jokaisen siiven korttiesittelyt ja kaksi viimeistä legendaarista korttia alta:

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Temple of Orsis (1. siipi)
Uldaman (2. siipi)
The Ruined City (3. siipi)
The Hall of Explorers (4. siipi)

Elise Starseeker:
Elisen pelaamista seuraavat kortit:
Map to the Golden Monkey: Kahden manan loitsu: Sekoita Golden Monkey pakkaasi ja nosta kortti.
Golden Monkey: Neljä manaa 6/6. Taunt. Battlecry: Korvaa kaikki kädessäsi ja pakassasi olevat kortit legendaarisilla korteilla.

Neljällä manalla 3/5 läpäisee nykymetan piirrevaatimukset (eli tappaa Piloted Shredderin ja jää henkiin sen jälkeen). Elisen vaikutuksesta ollaan silti montaa mieltä. Esimerkiksi todennäköisyyslaskelmien avulla ollaan laskettu, että jos Elise ei ole aloituskädessä, niin todennäköisesti se nostetaan, kun pakassa on kolmetoista korttia jäljellä, itse kartta nostetaan seitsemän kortin kohdalla ja kulta-apina saadaan ylös, kun pakassa on jäljellä neljä korttia.

Mutta mitä Elisellä (ja kulta-apinalla) halutaan saavuttaa? Omasta mielestäni sillä on parasta korvata ne kortit, jotka ovat syystä tai toisesta jääneet turhiksi käteen. Esimerkiksi kortinnostoja ei halua pelata, jos pakassa on kortit vähissä ja peli näyttäisi menevän fatiguen puolelle, missä jokainen kortinnosto vie sinut lähemmäksi kuolemaa. Lisäksi myös monet alkupelin kortit, kuten Zombie Chow, voi olla hyvä korvata jollain suurella ja tehokkaalla. Legendaariset kortit yleensä ovat hieman aliravittuja, mutta omaavat hyvän vaikutuksen. Joidenkin kohdalla itse vaikutuksesta voi olla vaikea saada hyötyä irti, kun käteen saa Archmage Antonidaksen ilman loitsuja, Feugenin ilman Stalaggia, tai vaikkapa Baron Rivendaren ilman Deathrattleja. Kulta-apinan pelaaminen ei siis itsessään voita peliä, vaan lähinnä antaa korvata karmeat käsikortit. Lisäksi kahden manan "nosta kortti ja sekoita apina pakkaan" -karttakortti on tempon menettämistä, sillä kyseisen kortti voi joissain tapauksissa olla tiellä, kun haluatkin nostaa jotain muuta pakasta, ja joudut maksamaan 2 manaa uudesta kortista. Apinan 6/6 Taunt neljällä manalla kuitenkin hieman pelastaa tilannetta, sillä jäljelle jäävällä kuudella manalla voi pelata usein varsin tehokkaita legendaarisia kortteja. Loppujen lopuksi Elise itsessään ei ole kovinkaan ongelmallinen kortti, ja apinan metsästäminen on erityisen hauskaa. Mutta älä laita kaikkia munia yhteen koriin tämän kortin avulla, vaan varaudu voittamaan peli myös siinä tapauksessa, että apina ei koskaan nouse.

Arch-Thief Rafaam:
Rafaamin tarjomat kymmenen manaa maksavat "voimakkaat artefaktit" ovat:
Lantern of Power: Anna käskyläiselle +10/+10
Mirror of Doom: Täytä pöytäsi 3/3 muumiozombeilla
Timepiece of Horror: Jaa 10 vahinkopistettä satunnaisesti vihollisien kesken.

Arch-Thief Rafaam toimii hyvin samassa roolissa kuin Blackrock Mountainista saatu Nefarian: suuri käskyläinen, joka tyrkyttää korttia käteen. Toisin kuin Nefarianin kohdalla, Rafaamin kortin saa valita, jolloin sen hyödystä saa ilon irti tilanteen mukaan. Jos vihollisesi saa aina putsattua pöytäsi, niin ehkä haluat muumiozombit. Jos saat pidettyä pöydässä jotain pientä, saat sen tehostettua massiivisesti. Jo pelkästään Rafaamin eloon jättäminen uhkaa vihollista 17 vahingon iskulla, joten Rafaam itsessään on suuri uhka. Artifaktien suurin ongelma on niiden manantarve. Korttien vaikutukset, etenkin Timepiecen kohdalla, ovat hyvin heikkoja hintaansa nähden, mutta yleisellä tasolla ne kuitenkin tekevät jotain. Valitettavasti koko vuoron joutuu uhraamaan artefaktille, ja esimerkiksi muumiozombien pelaaminen voi yleensä tarkoittaa sitä, että vihollinen on jo suuressa etulyöntiasemassa valmiina lopettamaan pelin. Arch-Thief Rafaamin (ja kuten minkä tahansa muunkin Discover-kortin) tuoma valinnanvara kuitenkin tekee tästä kortista erittäin toimivan kontrollipakoissa. Esimerkiksi Paladinin jatkuva pikku-ukkojen tuominen avaa aina mahdollisuuden Lantern of Powerille. Mielestäni kortilla on paikkansa, kunhan sen suuret mahdollisuudet osataan ensin kartoittaa. Upea kortti, joskin sen äänissä olisin toivonut, että siinä olisi käytetty seikkailussa kuultuja kornilla aksentilla lausuttuja esittelyjä.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
10 Gamereactor Suomi
10 / 10
+
Hinta, korttien määrä, Discover-mekaniikka, selkeä suuntaus
-
Asettaa kovat riman todella korkealle tuleviin lisäosiin
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score