Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
7 Days to Die

7 Days to Die

Hyviltäkin ideoilta katkeavat siivet, kun teknisiä ongelmia on liikaa.

  • Teksti: Eirik Hyldbakk Furu (Käännös: Markus Hirsilä)

Facebook
TwitterReddit

Vatsa ruokaa kurnien tutkimme hylätyn talon lattiasta kattoon. Kello tikittää lähestyvää puoliyötä, ja sitä ennen on ehdittävä palaamaan takaisin tukikohtaan. Purkillinen papuja löytyy kuin löytyykin lipaston laatikosta, mutta syödä niitä ei voi. Punataudin vaivaama pelaajan kroppa kuivuisi pavuista täydet 10 pistettä. Purkki katoaa liukkaasti selkäreppuun tulevaisuutta odottamaan.

Etupihalle päästyämme äänitehoste ilmoittaa zombien olevan lähellä. Mitään ei kuitenkaan näy. Äkkiä suoraan eteen ilmestyy tyhjästä sairaanhoitajazombeja. Nauloilla terästetty pesäpallomaila menee kohteistaan läpi osumatta, ja sitten koko ruutu jäätyy hetkeksi paikoilleen. Sen jälkeen katselemmekin kuollutta pelihahmoa edellisen tallennuspisteen latautumista odotellen.

Edellä kuvattu tilanne on harmillisen tavallinen 7 Days to Die -pelissä. The Fun Pimps -studion selviytymis- ja rakentelupeli sijoittuu osittain todenmukaiseen maailmaan, jossa on määrä toimia oikein hengissä pysyäkseen. Keskeisiä osia kokemuksessa ovat syöminen, juominen, suojan rakentaminen, vaatteiden ompeleminen, työkalujen käyttäminen ja aseiden tekeminen. Ajatus on eittämättä mielenkiintoinen, mutta toteutus kärsii pahasti niin vanhentuneesta grafiikasta, vakavista teknisistä ongelmista kuin ylipäänsä esityksen karkeudestakin.

Kuten jo mainittiin, ovat grafiikat todella kaameat. Niin hahmot kuin ympäristötkin voisi sekoittaa 15 vuotta vanhaan peliin. Yksityiskohtien puute yhdistyy teräviin reunoihin ja katkonaisiin animaatioihin. Kaiken lisäksi Playstation 4:n ruudunpäivitys on parhaimmillaankin vain siedettävä. Pahimmillaan koko komeus jäätyy useiksi sekunneiksi kerrallaan. Tilannetta on ilmeisesti yritetty parantaa laittamalla läpitunkematon sumu 20 metrin päähän näkökentän eteen, mutta huonolla menestyksellä.

Tällaisten teknisten ongelmien kanssa peliltä voisi odottaa poikkeuksellisen rikasta ja monipuolista maailmaa tutkittavaksi. Näin ei kuitenkaan ole, vaan ympäristöt ovat kaikki täysin mitäänsanomattomia. Valmistaudu katselemaan hornan tuuttiin saakka tasaisia, toisistaan erottumattomia maisemia.

7 Days to Die

Kaikeksi onneksi pelattavuus ei ole aivan yhtä surkeaa. Tehtävänanto on erittäin yksinkertainen: selviydy hengissä mahdollisimman pitkään. Kuten yllä jo mainittiin, zombit eivät ole ainoa huolenaihe. Suunnilleen kaikki maastosta irti lähtevä on hyödynnettävissä monella erilaisella tavalla. Nälän ja janon pitämiseksi aisoissa on metsästettävä, kerättävä kasviksia tai tongittava hylättyjä rakennuksia säilykepurkkien toivossa. Lämpötila on myös huomioitava, joten on tärkeää pukeutua sään mukaan. Kylmyyttä vastaan voi taistella tekemällä eläinten nahoista vaatteita tai poimimalla puuvillaa. Kuumuus ei sekään käy päinsä, joten täytyy rakentaa jotain auringolta suojaavaa. Oman kehon viestien huomioimatta jättäminen johtaa elinvoimaa mittaavien pisteiden laskuun. Pitkäaikainen itsensä hoitamatta jättäminen johtaa puolestaan kuolemaan.

Taudit ja vammat on niin ikään huomioitava. Testisessioiden aikana kuolimme tulehduksiin, punatautiin ja moneen muuhun sellaiseen syyhyn, joita ei halua kohdata maailmanlopun jälkeisessä maailmassa. Tämä toiminto epäilemättä jakaa mielipiteitä, mutta meidän mielestämme taudit ja vammat ovat hyvä lisä peliin. Zombeja vastaan taisteleminen kuolemantaudin ehkä parantavaa antibioottia etsiessä toi pelaamiseen aivan uuden tason selviytymisen tunteen.

Taistelujärjestelmä ei sen sijaan ole hyvä tai toimiva lisä peliin. Hyökkäysanimaatioita on tasan yksi, ja iskuista puuttuu sekä massaa että munaa. Tämä yhdistettynä huonoon ohjaustuntumaan tekee taistelemisesta kömpelöä ja itseään toistavaa. Ottaen huomioon kohdattavien viholisten yksipuolisuuden, kähinöihin kyllästyy jo muutamassa tunnissa. Jopa varsin moninainen asevalikoima kärsii taisteluiden yksipuolisuudesta. Koska raskaan lekan ja puunuijan tuntumissa ei ole mitään eroa, on aseen tehoa kuikuiltava vaikeaselkoisten valikoiden kätköistä. Taukovalikoiden puljaamiseen kulutetaan muutenkin aivan liikaa aikaa.

Ohjaimessa on vain tietty määrä nappeja, joten pelinkehittäjät ovat turvautuneet mielenkiintoisiin ratkaisuihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tavaroita rakennellakseen on pakko käyttää lukuisia eri listauksia valikoissa. Ensin on valittava pitkästä lista esine, jonka haluaa rakentaa. Sen jälkeen on mentävä toiseen valikkoon klikkaamaan kohtaa "rakenna". Prosessi ottaa tuhottoman paljon aikaa, mikä voi hyvin olla kuolemaksi. Peli ei nimittäin pysähdy valikkopuljauksen ajaksi. On selvää, että 7 Days to Die on tehty nimenomaan PC:lle, eivätkä tekijät löytäneet hyvää ratkaisua konsoliohjaukselle.

7 Days to Die

Suoraviivainen taistelu ei onneksi ole ainoa keino selviytymiseen. 7 Days to Diessa pystyy rikkomaan osiin melkein mitä tahansa, ja rakentamaan sitten niistä haluamiaan asioita: aseita, ammuksia, rakennusmateriaaleja, huonekaluja, ikkunoita, vaatteita, ruokaa ja vaikka mitä muuta. Mitä tahansa ei tietenkään voi rakentaa, mutta toistaiseksi olemme nähneet melkoisen luovia linnoituksia. Jotkut ovat ottaneet asiakseen rakentaa mahdollisimman läpäisemättömiä linnakkeita. Taktiikka on varsin ymmärrettävä ottaen huomioon, miten monipuolisesti ympäristön materiaaleja voi pelissä muokata.

Rakentelun ainoa valituksen aihe on se, että rakenteiden maastoon asettelu perustuu eräänlaiseen shakkiruudukkoon. Näin ollen täysin haluamansa rakenteen luominen ei aina onnistu. Tällainen antiikkinen ratkaisu iskee jälleen yhden iskun vyön alle, vaikka rakentelu muuten onkin toimivaa.

7 Days to Die sisältää monia pelimekaanisia asioita, jotka keskittyvät nimenomaan selviytymiseen vihamielisessä ympäristössä. Ainakin osa näistä toiminnoista olisi olllut hauskoja pelata, ellei tekninen suoriutuminen tekisi niin pahasti hallaa kokonaisuudelle. Tässä on joka tapauksessa selviytymis- ja nikkarointipeli lajityypin varsinaisessa merkityksessä. Jos olet riittävän epätoivoinen pystyen antamaan anteeksi todella massiivisia virheitä, voi peliä pienellä varauksella suositella. Muussa tapauksessa 7 Days to Die kannattaa ohittaa.

7 Days to Die
7 Days to Die
7 Days to Die
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Idea on hyvä, paljon muokkausmahdollisuuksia
-
Vanhentunut grafiikka, huono taistelu, huono ohjaus, tekniset ongelmat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score