Suomi
Gamereactor
arviot
Batman: Arkham VR

Batman: Arkham VR

Testissä Batmanin seikkailut Pleikkarin virtuaalilaitteella.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Playstation VR kuin myös virtuaalitodellisuus yleisestikin ovat ottamassa vasta ensimmäisiä askeliaan pelaajien keskuudessa, ja pelitaloista monet ovat vieneet nimikkeensä kohti virtuaalimaailmoja. Näistä mahdollisesti nimekkäin, Batman, tai nimenomaisemmin Rocksteadyn Arkham-sarjaan lukeutuva Batman: Arkham VR julkistettiin alun alkaen E3-messuilla. Messutilaisuudesta lähtien pelistä on tullut yksi odotetuimmista VR-julkaisuista yhdessä pelistä esiteltyjen demojen yhteydessä, jotka antoivat jonkinlaista osviittaa siitä, kuinka juuri sinä voit oikeasti ''olla itse Batman''. Kun pääsimme vihdoin käsiksi pelin lopulliseen versioon, emme voineet odottaa pääsevämme itse Yön Ritariksi ja taistelemaan rikollisuutta vastaan.

Arkham VR:ssä pelaaja ei taistele rikollisuutta vastaan perinteikkäällä tavalla. Rocksteady on kuitenkin myös itse tehnyt selväksi, että uudessa osassa ei keskitytä taisteluun ja pahisten retuuttamiseen, kuten sarjan aiemmissa peleissä. Sen sijaan pelissä otetaan Batmanin rooli maailman parhaimpana etsivänä, jonka ympärillä pelissä suurilta osin pyöritään. Pelaajalle annetaan tehtäväksi analysoida rikospaikoilla, keräten yhteen informaatiota ja löytää nokkelia ratkaisuja ongelmiin, jotka eivät kosketa ainoastaan Lepakkomiestä vaan myös tämän aisaparejaan Robinia ja Nightwingia.

Sarjan painon siirtyminen ei ole aina helppoa, ja saattaa joskus olla hieman kankeaa. Rocksteady on kuitenkin hoitanut homman hienosti Arkham VR:n suhteen, josta on saatu luottavainen omaan identiteettinsä dekkaripelin kuosissa. Mysteeripulmien selvittämisestä aiheutuva mielihyvä tai mysteerin purkaminen korvavat onnistuneesti vihollisryhmien jatkuvan mukiloinnin. Myös pelaajien asettaminen Batmanin itsensä rooliin VR:n avulla tekee kokemuksesta jotain todella jännittävää, tehden varsinaisten taistelujen puuttumisesta vähemmän harmittavaa.

Pelattavuus kattaa suurilta osin vaihtuvia kohtauksia eri staattisten sijaintien välillä. Paikoillaan ollessa pelaaja selvittää tälle annettuja pulmatehtäviä osana pelissä etenemistä. Eräs esimerkki tästä on kohtaus, jossa olet Waynen kartanossa. Rakennuksessa ollessa pelaaja kykenee hyppimään asunnosta löytyvän pianon sekä maailman välillä ja tutkia näin kaikkia alueita. Tällä tavoin liikkuvuudesta aiheutuvaa pahoinvointia syntyvää ongelmaa lievitetään ja sen sijaan pelaaja päästetään pienille alueille tutkimaan tarkasti, kuten näemme.Tietenkin, jokainen asento. Tietenkin, jokainen asema tarjoaa 360 asteen näkymän, joka mahdollistaa kohtausten kokemisten juuri sellaisina, miten ne on rakennettukin.

Tämä on mainos:

Toinen pelattavuuden näkökulma on salapoliisityö ja ongelmanratkonta. Näihin sisältyy käytettävien työkalujen hallinta, joihin lukeutuvat rikostekninen tutkiskelu, koukkupyssy kuin myös rajoittamattomasti heitettävät batarangit. Työkalujen avulla pelaaja on vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa keräten vihjeitä sieltä täältä, joka puolestaan auttaa avaamaan tarinankerrontaa. Välineistä kaikkia on sulavaa ja helppo käyttää, mikä tuo pelaajille tunteen kuin he selvittäisivät mysteeriä tekemättä asioista kuitenkaan liian helppoa. Haasteiden välillä on myös runsaasti vaihtelevuutta, minkä ansiosta eri tehtävien parissa jaksaa viihtyä hyvin.

Batman: Arkham VRBatman: Arkham VR
HQ

Rocksteadyn luoma maailma on muotoiltu niin, että sen visuaalisuudella pystytään ilmaisemaan se, missä pelaajan on haluttu eritoten seistä. Tämä tarkoittaa, että et tunne ainoastaan olevasi Batman vaan olevasi myös Gothamissa. Fanit, jotka epäilevät rakastavansa, kuinka heidät pystytään laittamaan niin lähelle ikonisia lokaatioita, vakuuttuvat todenteolla. Kohteista kaikki näyttävät visuaalisesti suorastaan mahtavalta. Pelaaja on kykenevä jopa liikuttamaan kasvonsa lähemmäs kohdetta ja sen yksityiskohtia. Joskus liian lähelle mentäessä jotkut kohteista, kuten leikepöydän teksti, voivat näkyä hieman blurrattuna. Tätä tapaa kuitenkin vähäisesti eikä sillä ole vaikutusta kokemukseen millään tavalla.

Tämä on mainos:

Tarina koostuu valtaosin ongelmanratkaisusta. Homma lähtee käyntiin hyvin, asettaen pelaajan keskelle murhamysteeriä. Vähäinen näyttely ja tarinan lopputulema olivat kuitenkin todella kummallista seurattavaa, mikä jätti allekirjoittaneen lopputekstien vieriessä lähinnä hieman hämmentyneeksi. Sen suhteen emme paljasta, mitä tarinan aikana tapahtuu, mutta noin tunnin kestonsa myötä pelaaja heitetään jo lopputekstien äärelle heti sen jälkeen, kun tämän on annettu ymmärtää, että tarinaa olisi vielä jäljellä. Se ei siis tuntunut siltä, kuin homma olisi saatettu oikeasti päätökseensä, mikä jätti meidät hieman epävakuuttuneiksi.

Ensimmäisen läpipeluun jälkeen pelaajalle avautuu reilut 30 Arvuuttajan haastetehtävää, jotka on odottavat pelaajaa uuden pelikerran yhteydessä. Näiden ratkaisu oli vaikeustasoltaan haastavampaa, mikä veikin meiltä kauemmin kuin tavallisia haasteita selvittäessä. Jotkut näistä olivat erityisen haastavia, erityisesti, kun jotkut uusista tehtävistä oli ensin löydettävä avattavaksi. Haasteen avatessaan pelaaja saa myös uusia ajoneuvoja, hahmomalleja sekä muuta lisäherkkua, joka kannustaa tutkimaan pelimaailmaa syvällisemmin seuraavilla pelikerroilla.

Teknisesti peli toimii hyvin ja kaikki rullaa sulavasti. Välillä Move-ohjaimet eivät tunnistaneet kuitenkaan mieleistäsi asentoa esimerkiksi koukkupyssyyn tarttuessa. Vika ei kuitenkaan ole itse ohjelmistossa. Yksi asia, joka on hieman outoa, olivat ruumiista irtautuneet kädet. Ehkä tämä oli vain leikkautumisesta johtuvia asioita. Välillä kokemus oli kuitenkin välillä luotaantyöntävä ja immersiota rikkova. Kokonaisuutena homma toimii kuitenkin juuri niin kuin VR-peliltä sopii odottaa.

Peli on tahkottavissa sekä Dualshock 4:llä että Playstation Move -ohjaimilla, joista ensimmäisellä pelattuna kokemus jää tuntumaan armottoman rajoitetulta. Dualshock 4 sallii pelaajan kontrolloida ainoastaan yhdellä kädellä kerrallaan. Tämän vuoksi sinun on katsomalla päätettävä, mihin haluat tähdätä sen sijaan, että pystyisit samanaikaisesti tähtäämään ja katsomaan eri suuntiin. Tämä ei ainoastaan hidasta etenemistä vaan myös turhauttaa pelattavuutta, tuoden vain lisää rajoituksia siihen, mitä pystyt tekemään ja kuinka helppoa se tulee olemaan. PlayStation Move -ohjaimet tarjoavat puolestaan paremman kokemuksen, antaen pelaajalle tunteen tämän varsinaisista, pelin sisällä käytettävistä käsistä, mikä tekee kaikesta helppokäyttöisempää kuin myös mielekkäämpää. Jokainen, joka on heittänyt batarangilla demossa, pystyy todistamaan tuon.

Kokonaisuutena luvassa on paljon Batman-faneille, sillä peli todellakin asettaa sinut tuntemaan kuin olisit itse viittaa kantavan ristiretkeilijän jalkineissa. Tämän lisäksi mukaan kun ahdetaan Batmanin eri vihollisia ja apureita, toimii peli erinomaisena Batman- fanien leikkikenttänä, jonka oudoksi jäävä tarina jää jotakuinkin vaivaamaan. Kyseessä on joka tapauksessa hyvä peli ja yksi antoisimmista PSVR-nimikkeistä, joita laitteen julkaisussa on saatavilla. Eritoten noin 15,99 euron hinnalla kyseessä on vähintäänkin kokeilun arvoinen kokemus, joka on syytä käydä nappaamassa hyllyyn, mikäli sattuu myös itse laitteen hankkimaan.

Batman: Arkham VRBatman: Arkham VR
HQ
HQ
Batman: Arkham VR
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Hieno ulkoasua, yksityiskohtia riittää, mielenkiintoinen dekkaripelattavuus, paljon nähtävää Batman-fanille
-
Outo tarinallinen lopetus, liian lyhyt, sumeita pätkiä mukana
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä