Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Titanfall 2

Titanfall 2

Testissä Respawn Entertainmentin odotettu jatko-osa.

Respawn on täällä taas tekemässä sitä, mitä he tekevät parhaiten, eli ensimmäisen persoonan ammuntapelejä. Titanfall 2 on heidän hienoin työnsä sitten CoD: Modern Warfaren. Pelistä on kyhätty lyhyt mutta hieno tarinavetoinen kampanja mukaillen Half-Life pelin nerokkuutta ja on visualisoitu todelliseen Hollywood-tyyliin. Se sisältää suuria asetelmia, eeppisiä taisteluita, ovelia käänteitä ja kaikkea muuta mitä voit odottaa yhtiöltä, joka aikaisemmin toimi Infinity Wardin sykkivänä sydämenä.

Yksinpelikampanja on väistämättömän lyhyt, pitäen sisällään noin kuuden tunnin edestä sisältöä. Positiivista kuitenkin on, että näistä kuudesta tunnista yksikään minuutti ei ole turha, vaan tarina on optimoitu huippuunsa. Tyypilliseen tapaan kampanja alkaa tutoriaalilla, jossa käydään läpi pelaamiseen liittyvät perusteet. Tämän jälkeen pelaajan ohjaama Jack Cooper niminen sotilas pääsee lähes välittömästi keskelle tiivistunnelmaista toimintaa, joka kuhisee taistelevia robottivihollisia, palkkatappajia, IMC-sotilaita ja kaikenlaista aggressiivista eläimistöä. Suurin fokus pelissä on pilotin ja Titanin välillä ja niin kuin voit arvata tämän tyylisestä ammuskelupelistä, tarina on varsin kliseinen. Tämä ei kuitenkaan häiritse tarpeeksi persoonallisen kerronnan ansiosta.

Yksinpelikampanja on ammattimaisesti tahditettu henkeäsalpaavaksi kokemukseksi, mutta ohi ehkä vähän liian nopeasti. Hieman negatiivisesti vaikuttavasta lyhyydestään huolimatta, on kokonaisuus kuitenkin mukiinmenevää. Respawn esittelee kampanjassa säännöllisesti uusia pelillisiä mekaniikkoja, kuten pulman, joka pitää ratkaista perspektiivivaihdosten kautta IMC-tutkimuskeskusta tutkiessa. Tarina sisältää paljon upeita hetkiä ja palkkatappajaviholliset ovat synkästi esitetty ja helposti vihattavia.

Tarinan edetessä pelistä löytyy varsin siistejä Titan-malleja ja on hienoa, että niitä voi käyttää tilanteiden mukaan, mutta lennosta Titanien välillä vaihtelu nakertaa hiukan uskottavuutta. Uusi Game+ kannustaa pelaajaa myös uusimaan kampanjan lukitsemalla hänet tiettyyn Titaniin ja avaamalla mahdollisuuden löytää maailmaan piilotettuja salaisuuksia, jotka avautuvat vain tietyillä mechoilla pelatessa.

Eniten kritiikkiä yksinpelikampanja saa siitä, että siitä olisi voinut repiä enemmänkin irti. Selvästikin aika on toiminut vaikuttajana sen suhteen kuinka pitkä ja syvällinen kampanjasta voidaan tehdä, mutta olisi hienoa nähdä, että Respawn jatkokehittäisi sitä pitemmälle edes pelin julkaisun jälkeen. Esimerkiksi aikaisemmin mainittu uusi Game+ optio, uudelleen hyödynnetyt ympäristöt tai modaus työkalujen käyttö kuten Halo-pelin skulls, auttaisivat parantamaan uudelleenpeluuarvoa. Mahdollisuuksia on monia ja todellakin toivon heidän harkitsevan jatkokehittelyä, kuten id Software teki Doomin kanssa tai Blizzard Diablo 3:n kanssa.

Yksinpelikampanja ei kuitenkaan ole pelin päänähtävyys. Titanfall 2 tulee vetämään yleisöä erityisesti sen verkkopeliominaisuuksiensa ansiosta, eikä se ole ihme, sillä kyseessä on yksi vuoden parhaita moninpelikokemuksia. Respawn on yksinkertaisesti rakentanut ensimmäisen pelin vankalle pohjalle jatko-osan, joka on nokkela sekä viihdyttävä. Erilaisia moodeja on lukuisia, taistelukentällä on paljon tilaa kokeiluille ja potentiaalia löytyy mielenkiintoisiin rakennusmahdollisuuksiin.

Titanfall 2Titanfall 2

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Moninpeli on suurimmaksi osaksi sekoitusta samoista tutuista aineksista. Isot areenat täynnä pilotteja, jotka liitävät läpi näiden ympäristöjen helposti ja lopulta voivat kutsua luokseen ohjattavan Titanin. Vastassa näitä taistelijoita on sitten samankaltaisia rintamasotilaita, ihmis- ja konemuodossa ja jättiläismäisiä Titaneita. Kaikki tämä yhdistyy erittäin kaaosmaiseksi taistelutantereeksi, joka mahdollistaa pelaajalle mielenkiintoisten päätösten tekoja. Esimerkiksi voit nostaa pistesaldoasi rei'ittämällä sotilaita Attrition -tilassa, vaikka se altistaakin sinut helposti hyökkäyksille. Tai unohdat nämä tusinatekoälysoltut ja suuntaat tähtäyksesi lymyileviin pilotteihin aina heidän ilmestyessään. Ja mikäs on strategia Titanin tullessa vastaan? Hyppäätkö sen selkään, oikeaan rodeotyyliin, repien patterin irti, vai juoksetko vain lähimpään suojaan toivoen selviäväsi hengissä taistellaksesi taas myöhemmin uudestaan.

TitanFall 2 on näppärä sekä nopeatempoinen. Siitä löytyy potentiaalia saada pelaaja aidosti ilmaisemaan itseään taistelukentältä, kiitos hyvin upotettujen pelimekaniikkojen. Pelissä on kyse nopeudesta ja tarkkuudesta mutta mukaan on saatu myös mahdollisuus palkkioon riskin varjolla. Respawnin ammuskelupelissä rohkea rokan syö, koska jos voit suorittaa parkour-tyylistä liikkumista samaan aikaan kun niistät vihollisen, pääset nauttimaan todellisesta menestyksestä. Jokaisessa kentässä on korostettu vertikaalista rakentamista ja pilotit tuntuvat edelleen ketteriltä ja kuolettavilta liikkuessaan. Pelin tekijät ovat tehneet loistotyötä varustaessaan pelaajan työkaluilla, jotka tuntuvat voimakkailta, ja he ovat löytäneet hyvän tasapainon helposti lähestyttävien kontrollien sekä haastavien ympäristöjen väliltä. Jokaisella areenalla on lukuisia reittejä, pelasitpa pilotilla tai ohjasit omaa Titania.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Kahdeksasta Titanista kuusi pääsi mukaan online-osioon. Pelatessasi yhdellä näistä mekaanisista sotureista, on meno aina hauskaa mutta Titanin käyttäminen henkilökohtaisena turvamiehenä toimii myös varsin hyvin. Eli jos päätät olla käyttämättä kutsumaasi Titania, teköäly ottaa ohjat käsiin siksi aikaa kun liikut jalan. Antaessasi tekoälyn juosta vapaana, toimien itse harhautuksena, omat henkissäsäilymismahdollisuudet kasvavat huomattavasti. Tällä kertaa Titaneilla on patterit selässä, joita irti revittynä voi käyttää kätevästi omana suojanaan.

Pelin rakennejärjestelmä tulee kehittymään ajan myötä, sillä pelistä löytyy roimasti avattavaa ja ansaittavaa kehittyessäsi tasoja ylöspäin. Aseista löytyy lukuisia kehittämismahdollisuuksia ja niitä voi parittaa esimerkiksi kranaattien kanssa. Bonus kyvyistä henkilökohtaiseksi suosikiksi nousi yhdistelmä, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden paljastaa jokaisen vihollisen sijainnin hetkellisesti. Muita mainittavia taitoja oli esimerkiksi hologrammiharhautuksen lähettäminen matkaan. Joukkueilla on lukemattomia mahdollisuuksia sekoitella taitojaan ja pelityylejään pilottien ja Titanien välillä saadakseen maksimaalisen tehon taistelukentällä. Tämä toimii pelin mielenkiintoisena ja alati muuttuvana metapeliosuutena.

Moninpelissä pelaajat löytävät toisensa yleisten kanavien kautta, sekä Networks-nimisestä pelin sisäisestä ominaisuudesta, joka mahdollistaa pelaajan liittymisen useisiin eri ryhmiin sekä keskustelemisen muiden pelaajien kanssa. Kun kanssapelaajat ovat löytäneet toisensa, pilotit lähetetään taistoon erilaisten pelityylien pariin, joihin lukeutuu muun muassa ammuskelupainotteiset TDM ja CTF tai Titanfall-pelin erikoisuudet, kuten Attrition ja Last Titan Standing. Mukaan on saatu myös makea yksi vastaan yksi areena moodi nimeltä Coliseum. Selvästikin TitanFall 2:n moninpeli on heikoimmillaan perinteisen lipunryöstön parissa ja taas vastapainoksi pilottien juostessa toisistaan mittaa ottavien Titaneiden jaloissa, vakuuttavasta pelistä kuoriutuu varsin ainutlaatuinen kokemus, missä tylsiä hetkiä ei ole.

Kohtuullinen määrä eri moodeja saa täydennyksen kineettisestä aseiden käsittelystä. Voit lähes tuntea kuinka tehokkaat aseet potkaisevat, liipaisinta vedettäessä ja erilaisia työkaluja riittää valittavaksi jokaiseen makuun. Tärkeää on, että iskun tunnistus tuntui todella tarkalle ja ohjattavuus oli herkkää ja vaistonvaraista. Toimintaa tapahtuu lukuisten karttojen parissa, joista osa tuntui varsin tutulle ensimmäisen pelin karttoihin verrattuna. Jälleen kerran tasapaino on jaettu pilottienmentävien tilojen ja isompien alueiden välillä, jossa Titanit rymistelevät. Suurin osa kentistä ei jää mitenkään erityisesti mieleen mutta onneksi ne kuitenkin erosivat keskenään toisistaan.

Kokonaisuutena paketti näyttää upealta, vaikkakin pientä nykimistä on huomattavissa muutamissa animaatiossa. Äänimiksaus saa myös erityismaininnan, sillä erityisesti rusahteluäänet korostavat moninpelin tunnelmaa. Samanlaisen vaikutuksen tekee yksinpelipuolella ääninäyttely, varsinkin Titan BT 7274, jonka kovin Optimus Primemäinen ääni on ikimuistoinen.

Kokonaisuutena Titanfall 2:ta on helppo suositella. Lyhykäisyydestään huolimatta yksinpeli osio on loistava. Se toimii hyvänä opastuksena moninpeliin, joka tarjoaa selvästi vuoden parasta nettiräiskintää. Siitä löytyy paljon vaihtelua, hiottua systeemiä ja rikkaat mekanismit antamaan jännittävän pelikokemuksen. Yksinkertaisesti Titanfall 2:sta löytyy kaikkea, jota suosittelen varsinkin niille, jotka etsivät scifi-toimintaa jonka pariin voi uppoutua pitkäksi aikaa.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
Titanfall 2Titanfall 2Titanfall 2
Titanfall 2Titanfall 2Titanfall 2Titanfall 2
View comments
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Loistavat kontrollit, mainio moninpeli, sujuva yksinpeli ja paljon säädettäviä valintoja
-
Yksinpelikampanjan eteen olisi voitu tehdä enemmän saadakseen syvyyttä ja pituutta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Titanfall 2Score

Titanfall 2

ARVIO. Kirjoittaja Mike Holmes

Testissä Respawn Entertainmentin odotettu jatko-osa.

Electronic Arts hankki Titanfall-studion

Electronic Arts hankki Titanfall-studion

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Respawn Entertainment on ollut yhteistyössä Electronic Artsin kanssa perustamisestaan lähtien vuodesta 2010. Tulevaisuudessa Respawn aikoo tehdä uuden Star Wars -pelin ja...

Ladataan seuraavaa sisältöä