Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arviot
Civilization VI

Civilization VI

Vielä yksi vuoro... jo kuudennen kerran.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Civilization-pelisarjan 25-vuotiselle taipaleelle on mahtunut vaikka mitä: viisi pääsarjan peliä lisäosineen, kaksi avaruusteemaista sivupeliä, pari mobiili- ja lautapeliä, 17 eri julkaisualustaa alkuperäiselle Civilizationille (jopa N-Gage sai oman versionsa), ensimmäinen Grammyn voittanut videopelikappale, sekä totta kai pakollinen Facebook-peli. Nyt kuudes osa saapuu majesteettisesti fanfaarin saattelemana.

Civilization VI on sisimmässään sitä samaa, mitä aina ennenkin. Pelaaja aloittaa taipaleensa pikkukylällä ja soturilla. Kylästä kasvatetaan pikkuhiljaa suurempi kaupunki, jonka jälkeen voi keskittyä laajentamaan valtiotaan kauemmaksi uudisasukkailla, joilla perustetaan lisää kaupunkeja. Ympäristöä tutkiessa törmää ennemmin tai myöhemmin toisiin sivilisaatioihin, joiden kanssa yritetään pysyä hyvissä (tai huonoissa) väleissä vaihtokaupan tai sodankäynnin avulla. Peli voitetaan joko sodankäynnin, tieteen, kulttuurin tai uskonnon keinoin.

Civilization VICivilization VI

Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet kaupunkien rakentamisessa. Aikaisemmin rakennusvalikosta vain valittiin, mikä rakennus halutaan rakentaa, ja sillä sipuli. Nyt lähes kaikille rakennuksille täytyy ensin rakentaa oma kaupunginosa, joka täytyy sijoittaa kaupungin lähistölle omien rajojen sisälle. Tämä kaupunginosa vie oman ruutunsa, jolle ei voi siis enää sijoittaa esimerkiksi kaivosta tai maatilaa. Lisäksi jotkin alueet voivat saada lisää tuotantoa oikeasta sijoittelusta: esimerkiksi työmaa-alue antaa enemmän tuotantoa, jos sen sijoittaa kaivoksen tai louhoksen viereen. Lisäksi myös ihmeet vaativat oman ruutunsa kartalta, ja jotkin ihmeet vaativat tietynkaltaisen sijainnin: esimerkiksi pyramidit täytyy sijoittaa aavikolle. Kaikki tämä tekee kaupunkien sijoittamisesta entistä tärkeämpää ja paljon mielenkiintoisempaa.

Myös kulttuuri on kokenut kovia muutoksia. Aikaisemmin kulttuuripisteillä paranneltiin ideologioita, mutta nyt kulttuuri on saanut tieteeltä oman teknologiapuunsa. Suurimmaksi osaksi kulttuuripuu kuitenkin tarjoaa käytäntökortteja, joita on jaoteltu neljään eri ryhmään: sotilas-, ekonomia-, diplomatia- ja persoonakortit. Jokaisella sivilisaatiolla on rajallinen määrä paikkoja näille korteille, joka kasvaa pelin myötä uusien hallintotapojen auetessa ja mahdollisten teknologioiden tai ihmeiden valmistuessa. Aina kun kulttuuripuusta aukaistaan uusi lohko, saa kortteja vaihtaa ilmaiseksi, mutta muilla vuoroilla siitä täytyy maksaa. Esimerkiksi sotilaskorteilla voi nopeuttaa merivoimien tuotantoa tai vaihtoehtoisesti nostaa olemassa olevien joukkojen voimaa, kun taas ekonomiakorteilla voi nostaa kulttuurin tuotantoa tai vaihtoehtoisesti nopeuttaa uudisasukkaiden tuotantoa, mahdollistaen nopean laajentamisen. Kortit ovat erittäin tärkeässä asemassa, sillä kaksinkertainen tuotanto merivoimien luomiseen voi ratkaista koko sodan.

Pelin käyttöliittymä on ottanut jättimäisen harppauksen taaksepäin. Edellisosan avoimuuteen tottuneena jouduin hyvin usein menemään monien valikkojen tai Civilopedian läpi ihan vain siksi, koska käyttöliittymä ei kertonut mitään asiasta, vaikka pidin hiirtä sen yllä. Esimerkiksi maailman ihmeiden valmistuessa päädyn pohtimaan, mitä kyseinen ihme tekikään. Infolaatikko ei sano mitään, hiiri ihmeen yllä ei sano mitään. Lopulta Civilopedia kertoo sen vaikutuksen.

Tuntuu siltä, että kaikki tieto halutaan pitää mahdollisimman salassa. Kun hain Civilopediasta tietoa vakoojista, se vain kertoi, että vakoojat tekevät salaisia tehtäviä. Jouduin käyttämään kymmenen vuoroa vakoojan rakentamiseen selvittääkseni sen kyvyt. Kun taas yritän käydä taiteellista vaihtokauppaa toisen valtion kanssa, en saa mitään tietoa taidekappaleiden tyypistä tai kehittäjästä. Jouduin googlettamaan jokaisen taideteoksen varmistaakseni, etten vahingossakaan saa toista Van Goghia. Myös kulttuurivoitto on hyvin mysteerinen: peli kertoo, että tarvitset kulttuuria kotimaisiin turisteihin ja turismia vieraileviin turisteihin, mutta tarvittavien lukemien määrä on täysi kysymysmerkki.

Civilization VI
Civilization VICivilization VI
Civilization VI