Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Avoimen maailman Zelda on mahtava.

  • Teksti: David Caballero (Käännös: Markus Hirsilä)

Zelda-pelit ovat ensimmäisestä NES-pelistään lähtien nojanneet kohti avoimen maailman pelattavuutta. Teknologian parantuessa tätä tavoitetta kohti on päästy koko ajan lähemmäs. Samaan aikaan sarja on aina kyennyt säilyttämään tunnusomaiset piirteensä konsolisukupolvesta toiseen. Tiettyä kaavoihin kangistumista on silti ollut havaittavissa viime vuosina.

Onneksi joku Nintendolla uskalsi päästää pelintekijät määrittelemään uusiksi Zelda-pelin syvintä olemusta. Seurauksena on avoin tutkittava maailma, joka painottaa roolipeli- ja selviytymiselementtejä. Breath of the Wild on ollut työn alla viiden vuoden ajan, ja se ottaa paljon riskejä päivittäessään Zeldan onnistuneesti nykyaikaan. Tasapaino maailman tutkimisen, taisteluiden ja pulmatehtävien välillä on lähes täydellinen. Kokonaisuuden rytmitys kartalla toimii, ja peli todellakin tuntuu uudelta alulta vanhalle pelisarjalle.

Huomiota kiinnittää erityisesti toiminnan vapaus, ja erilaiset lähestymistavat kohdatuissa tilanteissa. Nämä piirteet säilyvät läpi koko pelin vieläpä monipuolistuen matkan varrella. Maailmassa ei varsinaisesti matkata, vaan sen kanssa pelataan. Alueen suuresta koosta huolimatta joka paikassa tuntuu olevan jotain mielekästä löydettävää.

Breath of the Wild ei ole väärällään isoja kaupunkeja, joita kansoittavat kymmenet tekoälyn ohjastamat hahmot. Sen sijaan Hyrule tuntuu uskottavalta luonnonmukaiselta paikalta maastonmuotoja myöten. Tähän päälle lisätään vielä pelin rakenne, oliot, rakennukset, aarteet ja erilaiset haasteet. Seurauksena on kokonaisuus, jossa todellakin riittää kokeiltavaa ja ihmeteltävää. Breath of the Wild keskittyy ennen kaikkea pelaamiseen, eikä oikeastaan juuri muuhun.

Menestyksen avain on ollut hioa perinteisiä elementtejä yhteen fysiikkamallinnuksen ja vuorovaikutettavien kohteiden kanssa. Tuttuun tyyliin mukana kannetaan miekkaa, kilpeä ja nuolia, mutta vangitsevaksi homman tekee maailman reagointi pelaajan tekemisiin. Uusittu pelimekaniikka mahdollistaa siis runsaasti tilaisuuksia improvisointiin. Myrskyssä saattaa joutua salaman iskemäksi, jos pitää päällään metallisia varusteita. Hyvä tuuli yhdessä irti päästetyn tulen kanssa saattaa aiheuttaa tilannetta muuttavan pensaspalon. Vastatuuleen ei kannata koettaa riippuliitää ja niin edelleen.

Uusittu fysiikkamallinnus edellyttää hieman yritystä ja erehdystä varsinkin alkuvaiheessa, ja onneksi tämä oppimisprosessi tuntuu hauskalta toisin kuin peleissä yleensä. Varsinkin Linkin uusien Sheikah Slate -kykyjen hyödyntämisen opettelussa menee tovi aikaa. Mukana on esimerkiksi pommeja ja ajan hetkellistä pysäyttämistä. Paikasta toiseen liikutaan hevosella, kiipeilemällä tai riippuliitimellä leijaillen unohtamatta tietenkään kävelyä ja juoksua. Uusi huomioitava asia on kestävyys- eli staminamittari, jota onneksi voi kasvattaa varusteilla, voimajuomilla ja päivityksillä.

The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild