Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Dynasty Warriors: Godseekers

Dynasty Warriors: Godseekers

Dynasty Warriors ilman tarvetta hack n' slash -menolle

  • Teksti: Bengt Lemne (Käännös: Markus Hirsilä)

Dynasty Warriors ja muut niin sanotut musou-pelit alkavat olla jo liian runsaslukuisia. Ehkä siksi on virkistävää nähdä Dynasty Warriors -peli, joka ei ole osaa pääsarjaa antaen jotain muuta kuin perinteistä hack n' slash -toimintaa. Godseekers tarjoilee kyllä tuttuja henkilöhahmoja, paljon draamaa ja juonenkäänteitä. Kyseessä on strateginen roolipeli, jonka keskiössä ovat vuoropohjaiset taistelut esimerkiksi Fire Emblem -sarjan malliin.

Tarina seurailee Zhao Yunin ja hänen kahden toverinsa Lei Binin ja Lixian edesottamuksia. Odotetusti pohjana on The Romance of Three Kingdoms, jota seurataan nyt Zhao Yunin näkökulmasta. Lixian alkuperä on keskeinen elementti juonen kehityksessä. Mimmi koettaa etsiä viittä palloa, joiden avulla hän pystyi joskus kukistamaan jumalallisen olennon. Nämä pallot ovat tietenkin päätyneet menossa olevan konfliktin eri osapuolille. Tarina ei ole mitenkään suoraviivainen, vaan siinä on lukuisia luottamuksen pettämisiä ja väliaikaisia liittolaisuuksia niin kuin on totuttu odottamaan. Sarjaan aiemmin tutustumattomilla saattaa olla ajoittain vaikeuksia päästä kärryille tapahtumista, mutta pääasiassa tarina on kerrottu selkeästi.

Dynasty Warriors: Godseekers on julkaistu myös PS Vitalle, jonka seurauksena PS4:n grafiikka ei tule voittamaan palkintoja. Välivideot ovat toki upeaa katsottavaa, mutta peruspelaamisessa ulkonäkö on sanalla sanoen maltillista. Visuaalinen silmäkarkki ei onneksi ole se pääasiallinen koukku. Pelin karttoja on erittäin helppo lukea, mikä helpottaa etenemissuunnitelman luomista merkittävästi. Samaan aikaan on selvää, että modernilta ja täysihintaiselta peliltä on oikeus odottaa enemmän graafista loistoa. Kokonaisuutena Dynasty Warriors: Godseekers tuntuu enemmän käsikonsolipeliltä. Vaikutelmaa vahvistavat niin sanottua grindaamista painottavat sivutehtävät, jotka tuntuvat olevan olemassa ainoastaan tekosyynä pelaajan kokemustason korottamiseen.

Strateginen pelaaminen on varsin suoraviivaista. Tavallisesti tarkoituksena on voittaa yksi, kaksi tai kolme vastaan asettuvaa upseerihahmoa. Vaikeustason voi kääntää niin sanotusti kaakkoon, mutta silti kuolo korjaa harvoin: vaihtoehtojen runsaudesta löytyy yleensä tilanteeseen kuin tilanteeseen sopiva ratkaisu. Myöskään Fire Emblem -peleistä tuttua lopullista kuolemaa eli "permadeathiä" ei ole. Huomioitavana erona on, että eri hahmot kohdistavat hyökkäyksensä erilaisiin paikkoihin. Osa voi osua kolme ruutua ylöspäin, toiset kolme ruutua leveästi ja kolmannet vain yhden ruudun pelaajan ympärille. Osa tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja hyökkäystavoille. Suurin osa ajasta ohjataan Lei Biniä, jonka kauaksi ulottuvat hyökkäykset osuvat viidelle ruudulle eräänlaisen tähden muodossa. Isku on toki hyvä valinta suurten vihollisjoukkojen harventamiseksi.

Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers
Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers
Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers
Dynasty Warriors: GodseekersDynasty Warriors: Godseekers
Dynasty Warriors: Godseekers