Suomi
Gamereactor
arviot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Journey to Un'Goro

Blizzardin suosittu digikorttipeli sai pari viikkoa takaperin jälleen uuden laajennukseen. Testasimme millainen tutkimusmatka Un'Goron kraateriin oli luvassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Hearthstone laajentui huhtikuun alussa Journey to Un'Goro -nimisellä kokonaisuudella. Se lisäsi mukaan 135 uutta keräiltävää korttia, uudet Quest- ja Adapt -mekaniikat sekä tietysti viidakkoteemaan sopivan pelilaudan, joiden lisäksi tapahtuman myötä käynnistyi uusi kausi korttien rotaatiossa. Olikin siis selvää, että hulvattomia ja äärimmäisen tervetulleita muutoksia oli luvassa HS:n metapelaamiseen.

Kokonaisuudessaan matka Un'Goroon on mukava paketti ja sitä onkin monessa suunnassa kehuttu yhdeksi ellei parhaimmaksi HS:n laajennukseksi. Tätä on vaikea kiistää, sillä laajennus tarjoaa poikkeuksellisen suuren määrän voimakkaita kortteja ja niitä monien parjaamia turhia täytelisäkkeitä on suhteellisen vähän. Tämä on osittain uuden Adapt-mekanikan ansiota. Se tarjoaa heikollekin minionille mahdollisuuden olla yllättävän tehokas vastaus erilaisiin tilanteisiin. Adapt-mahdollisuuksia on yhteensä 10 erilaista: Divine shield, +3 Attack, +3 Health, Windfury, Poisonous, Stealth until your next turn, +1/+1, Taunt, Deathrattle: Summon two 1/1 plants ja Cant be targeted by spells or hero powers.

Un'Goro keskittyy minionien osalta Beast ja Elemental -klaaneihin. Tulivuorikraateri on ollut eristyksissä muusta maailmasta ties kuinka pitkään, joten se on täynnä dinosauruksia, aggressivia kasveja sekä elementaaleja. Näiden synergioiden välille onkin noussut välittömästi uusia arkkityyppejä, joskaan ne eivät ainakaan vielä ole nousseet kilpailullisten dekkien terävimpään kärkeen. Elemental-minioneiden erikoisuus on nimittäin ehto, että voimakkaan Battlecryn saamiseen pitää olla pelannut Elemental edellisellä vuorolla. Tämä lisää taktista ulottuvuutta kiitettävästi, mutta nopeat ja tehokkaammat dekit voivat helposti käyttää hyväkseen tätä heikkoutta.

Merkittävien uusi korttityyppi on kuitenkin ehdottomasti Quest. Ne ovat yhden manan hintaisia spell-taikoja, jotka saa aina aloituskäteen ottelun alkaessa. Tehtävän suorittamisesta on sitten luvassa huikea palkinto, jolla on potentiaalia kääntää peli päälaelleen. Suurin osa niistä on kuitenkin liian hitaita, joten ne eivät ole ihan niin järisyttäviä kuin ennen julkaisua pelättiin. Parhaimmiksi ovat osoittautuneet Roguen, jossa pitää pelata sama minion neljä kertaa pöydälle. Se on loppujen lopuksi todella helppoa Shadow Stepin ja muiden "Bounce"-korttien kanssa. Kyseisen Questin palkintona on Crystal Caverns -loitsu, jonka jälkeen kaikki minionit perusarvoiltaan 5/5. Nopeasti suoritettuna, esim vuorot 4-5 (joskus jopa kolme), niin vain harva vastustaja pystyy pistämään vastaan. Kuvaukset ja arviot kaikista yhdeksästä voi lukea alta.

Tämä on mainos:

Questit ovat mukava lisä Hearthstonen valikoimaan, mutta eivät vailla ongelmia. Suurin ongelma niiden suhteen on, että ne ovat Legendary-kortteja. Ne ovat siis äärimmäisen kalliita hankkia, eikä niitä välttämättä edes saa, vaikka olisikin ennakkotilannut 50 pakkaa. F2P-pelaajalle tilanne onkin varsin ikävä, sillä Un'Goron tuplattu määrä "legejä" tekee uusimpien kilpailullisten dekkien tekemisen todella rajoittavaksi, ja hupipelaajille suunnatut kortit, kuten Explore Un'Goro ja Dinomancy, ovat suurimmaksi osaksi Epic-kortteja. Eikä tulevaisuus näytä hinnan suhteen valoisammalta. Blizzard ilmoitti jo talvella, että se luopuu PvE-seikkailuista ja joka vuosi on tiedossa kolme täysimittaista laajennusta. Vaikka käyttäisi jokaiseen vain sen viisi kymppiä parhaan ennakkovarausdiilin myötä, niin se käy nopeasti lompakon päälle vaikka olisi kuinka lojaali HS-fani. Pihit pelaajat saavatkin tyytyä Adaptiin.

Mitä metaan tulee, niin piraatit pitävät vielä pintansa. Reno Jacksonin siirtyminen Standardista pois kannustaa aggressiivisia pakkoja puskemaan eteenpäin. Questeja sisältävät pakat eivät usein kovinkaan nopeatempoisia ole, joten ne saattavat usein jäädä piraattien tai petojen alle. Tosin moni questipakoista osaa myös varautua siihen, ja esimerkiksi tech-korttina julkaistu Golakka Crawler saattaa katkaista piraatit nopeasti ja tehokkaasti.

Kontrollipuolelta Jadet tuntuvat kadonneen nopeasti. Questit tuntuvat olevan paljon luotettavampi ratkaisu, kun Warriorilta sataa kaksikymmentä taunttia tai Rogue puskeekin 5/5 käskyläisillään läpi. Vielä ei voi sanoa varmasti, miten paljon Questeja nähdään tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä voittoisimmat Questit ovat niitä, jotka pärjäävät joko aggressiivisissa pakoissa tai niitä vastaan.

Bonuspisteet menevät Purify Priestille: Humongous Razorleaf ja Shadow Visions tekevät siitä viimeinkin tehokkaan, sillä nyt Purifylle on tarpeeksi hyviä käyttökohteita ja Shadow Visions myös takaa, että sen saa silloin, kun sitä tarvitsee.

Tämä on mainos:

Artun mielipide parhausjärjestyksestä:
1. Rogue — The Caverns Below — Crystal Core
2. Mage — Open the Waygate — Time Warp
3. Warrior — Fire Plume's Heart — Sulfuras
4. Shaman — Unite the Murlocs — Megafin
5. Druid — Jungle Giants — Barnabus the Stomper
6. Hunter — The Marsh Queen — Queen Carnassa
7. Priest — Awaken the Makers — Amara, Warden of Hope
8. Warlock — Lakkari Sacrifice — Nether Portal
9. Paladin — The Last Kaleidosaur — Galvadon

Petron mielipide parhausjärjestyksestä:
1. Rogue — The Caverns Below — Crystal Core
2. Warrior — Fire Plume's Heart — Sulfuras
3. Mage — Open the Waygate — Time Warp
4. Warlock — Lakkari Sacrifice — Nether Portal
5. Hunter — The Marsh Queen — Queen Carnassa
6. Shaman — Unite the Murlocs — Megafin
7. Druid — Jungle Giants — Barnabus the Stomper
8. Paladin — The Last Kaleidosaur — Galvadon
9. Priest — Awaken the Makers — Amara, Warden of Hope

Caverns Below:
Roguen Quest oli jatkuvan aliarvioinnin kohteena ennen Un'Goron julkaisua. Lähes jokainen kovan luokan pelaaja haukkui sen maan rakoon, eikä uskonut siitä olevan mihinkään. Vaan toisin kävi. Shadowsteppien ja muiden kopiointi- ja "bounce"-efektien määrää ja tehoa aliarvioitiin suunnattomasti, sillä "kukapa haluaisi palauttaa korttinsa käteen?" Jopa aikaisemmin turhaksi kortiksi haukuttu Moroes näkee toimintaa Quest Roguessa, sillä ilmainen 5/5 joka vuoro on varsin kutkuttava tarjous.

Fire Plume's Heart:
Vaikka Ragnaros ja Majordomo Executus katosivatkin Wildiin, jättivät he silti jälkensä uuteen laajennukseen. Blizzard on jo vuosia yrittänyt tehdä Taunt-Warriorista totta, ja nyt heillä on viimeinkin siihen avain. Taunttien pelaaminen toimii aggron kitkemiseen todella hyvin, eikä taunttien pelaaminen vaadi ihmeempää tuuria tai taitoa. Kun joukkoon lisätään erittäin törkeät Warrior-tauntit, kuten Ornery Direhorn ja Direhorn Hatchling, lapsikin osaisi tehdä pakan Questin ympärille.

Open the Waygate:
Ylimääräinen vuoro on aina nähty ylivoimaisena konseptina, mitä peliin ei voisi lisätä millään tavalla. Yksi ylimääräinen hyökkäys jokaiselle käskyläiselle, ylimääräistä manaa ja vaikka mitä. Open the Waygatesta onkin yritetty tehdä yksi monimutkaisimmista Questeista näin kovan palkinnon saamiseksi, sillä Magen täytyy ensin pelata kaiken maailman Cabalist's Tomeja, Babbling Bookeja ja Primordial Shardeja saadakseen itselleen kuusi loitsua, ja sitten nämä kuusi loitsua vielä täytyy pelata, jonka vuoksi Open the Waygate ei ole listan kärjessä. Kaiken tämän vaivan takana on kuitenkin äärimmäisen rikkonainen viiden manan loitsu, jota saa halvennettua Sorcerer's Apprenticeillä vielä entistä halvemmaksi.

Lakkari Sacrifice:
Discard Warlock on toinen pakkatyyppi, mitä Blizzard on yrittänyt väkisin puskea metaan. Pari vuotta sitten lisätty Fist of Jaraxxus on jo ehtinyt siirtyä Wildiin, mutta One Night in Karazhan ehti jo tuomaan Malchezaar's Impin ja Silverware Golemin tilalle. Nyt mukana on Questin lisäksi legendaarinen Clutchmother Zavas, joka takaa sen, että kädessä on aina kortti, johon Discardin haluaa osuvan. Nether Portal on äärimmäisen tehokas kortti, jonka vaikutus on tehokkaampi, mitä kauemmin peli kestää, aivan kuten Lord Jaraxxus. Discardin satunnaisuus ja kriittisten korttien discardaamisen heikkous on kuitenkin varsin rajoittava tekijä, minkä vuoksi tarvitaan vielä jotain parempaa korttia Discard Warlockille. Jos Blizzardin painostus jatkuu, niin vuoden loppuun mennessä pakasta on saatu erittäin tehokas ja tasainen.

Marsh Queen:
Loputon lauma 1 manan käskyläisiä kuulostaa pelottavan aggressiiviselta. Sitähän se myös on, mutta seitsemän 1 manan käskyläistä Questin pelaamisen jälkeen vaatii pakalta hieman liikaa. Mukana pitäisi olla kortinnostoa, loitsuja, suurempia käskyläisiä, pari asettakin kelpaisi, ja silti pakkaan pitäisi mahtua tarpeeksi monta 1 manan käskyläistä, että Questin saisi ajoissa valmiiksi. Jos Carnassan jälkeläisillä haluaa jotain tehdäkin vielä, niin pakka vaatii vielä petosynergiakortteja, mikä on aivan liikaa.

Unite the Murlocs:
Jokainen pelaaja on jossain vaiheessa joutunut Murloccien runtelemaksi. Alituinen synergia toistensa kanssa ja halpa hinta tekee Murloceista erittäin aggressiivisen rodun, jonka suurin heikkous on aluevahinko. Unite the Murlocs on siis erittäin looginen Quest, jossa kymmenen Murlocin jälkeen saa Murlocin, joka antaa lisää Murlocceja, ettei puhti vain lopu kesken. Suurin ongelma on kuitenkin se, että Quest on Shamaanilla. Shamaanilla ei tunnetusti ole mitään järkevää kortinnostoa, mitä Murloc-pakat tarvitsevat, jonka vuoksi Questin onnistuminen riippuu aika pitkälti onnekkaasta manakurvista ja Call in the Finisherin nostamisesta. Jos toista ei näy eikä kuulu, voi Questille heittää hyvästit. Toisaalta jos pakkaan lisää jotenkin kortinnostoa, niin Megafin ei pysty näyttämään tehokkuuttaan, joten homma menee syteen tai saveen.

Jungle Giants:
Aviana nähtiin Kun, The Forgotten Kingin kanssa äärimmäisen tehokkaana combo-korttina, missä käskyläisiä satoi suunnaton määrä kentälle. Tähän teemaan osuu myös Jungle Giants, missä muutaman suuren käskyläisen jälkeen kentälle saa aina lyötyä jättimäisen käskyläisen välittämättä manasta tai sen puutteesta. Siinä missä Aviana-Kun-combot toimivat Brewmasterien ja muiden kikkojen kanssa, Barnabusin vaikutus on erittäin rajoittunut. Kädessä olevat kortit eivät muutu ilmaisiksi, eikä myöskään generoidut kortit, kuten Tortollan Foragerin luomat suurpedot. Lopulta pakkaan joutuu lisäämään enemmän kortinnostoa, mitä Druidilta ei pahemmin löydy. Tyhjiössä vaikutus on äärimmäisen tehokas, mutta käytännössä se ei vain toimi parin vuoron jälkeen.

Last Kaleidosaur:
Buff-Paladin kuuluu taas tähän kategoriaan, mitä Blizzard haluaa nähdä lisää. Laajennuksen mukana tulikin erittäin hyviä kortteja, kun Primalfin Champion palauttaa kaikki kortit käteen, jolloin niitä pääsee käyttämään uudestaan, Spikeridged Steed auttaa selviytymään tarpeeksi kauan kahden tauntin avulla ja The Voraxx antaa buffeille tuplatehon. Lopputuloksena on Galvadon, joka viidellä Adaptilla voi luoda jättimäisen 14/5-hirviön Windfuryllä ja Stealthilla, jos on syntynyt onnellisten tähtien alla. Valitettavasti Galvadon ei tee-se-itse-hirviö-vaiheen jälkeen tee mitään, ja jos sen tuhoaa esimerkiksi Hexillä, Devolvella, Twisting Netherillä tai millä tahansa muulla loitsulla, lopputuloksena on täyttä tyhjää. Adapteissa toki löytyy Stealth ja Faerie Dragonin "Can't be targeted with Spells" vaihtoehdot, mutta alueloitsut silti satuttavat niiden vaihtoehtojen läpi. Parasta toivoa, ettei viholliselta löydy vastausta.

Awaken the Masters:
Naxxramasista lähtien Deathrattlet ovat aina olleet mukana metassa, useimmiten aggressiivisissa pakoissa. Tämän vuoksi Priest on erittäin outo ratkaisu Deathrattle-Questille, kun Priestin omat Deathrattlet koostuvat Shifting Shadesta ja laajennuksen mukana tulleista Crystalline Oraclesta ja Tortollan Shellraiserista. Lisäksi Priest haluaa saada ilon irti Kazakuksesta, minkä vuoksi pakkaan pitäisi lisätä tehokkaiden korttien kaksoiskappaleiden sijaan vähemmän tehokkaita kortteja. Standardista löytyy vain parisenkymmentä vaihtoehtoa, joista vielä vähemmän ovat tehokkaita. N'Zoth-Priestiä ei olla koskaan nähty suuremmassa määrin, eikä Amara, Reno 2.0, ole tarpeeksi suuri palkinto tälle vaivalle.

Hearthstone: Heroes of Warcraft
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä