Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
arviot
Impact Winter

Impact Winter

Päivä huomisen jälkeen

Maailma voi loppua monella tavalla, jos teoreettikkoja on uskominen. Impact Winterin visiolla ihmiskunta kohtaa loppunsa meteorin tömähtäessä tantereeseen ja aloittaessa uuden jääkauden. Aivan kaikki eivät sentään kuole, vaan muutama sitkeä jää jäisen planeetan pinnalle vailla toivoa paremmasta. Perheensä menettänyt Jacob lähtee etsimään turvaa pitkin salomaita, kunnes sattumalta tupsahtaa lumen peittämään vanhaan kirkkoon. Kirkossa Jacob ei ole yksin, sillä sisältä löytyy muutama muukin pelastumisesta haaveileva.

Potkua pelastushaaveille antaa eriskummallinen robotti nimeltä Ako-Light, joka ottaa kopin tuntemattomasta signaalista. Viesti kertoo jonkun saapuvan 30 päivän päästä, mutta kuka ikinä signaalin takana onkaan, jää mysteeriksi. Oljenkorsia ei ole käytettävissä liiaksi asti, joten tuore selviytymisryhmä ottaa tehtäväkseen selviytyä kyseisen 30 päivän ajan ja selvittää, ovatko tulijat ystäviä vai vihollisia.

30 päivää on pitkä aika, joten ryhmän tulee toimia yhdessä omien erikoistaitojensa avulla selvitäkseen. Jacobin tehtäväksi jää samoilla pitkin jäistä erämaata elintarvikkeiden ja materiaalien toivossa. Kirkon virallinen mummo hallitsee tottakai ruoanlaiton, vanhempi setämies selviytymiskeinot, siinä missä seurueen nuoriso rakentee, korjailee ja tieteilee. Hahmot tietävät mitä haluavat, joten Jacob kuuntelee kuuliaisesti ja pyrkii toteuttamaan toiveet parhaansa mukaan.

Ruoka, juoma, lämpimänä pysyminen ja väsymys ovat oleellisessa roolissa Impact Winterin seikkailussa. Henki on yllättävän höllässä jos perustarpeista ei huolehdi. Sivuhahmot ovat tekoälyn ohjaamia ja selviytyvät kirkossa omillaankin, mutta Jacob pystyy esimerkiksi säännöstelemään ruokatarpeita ja vettä ryhmän kesken. Syytä onkin, sillä ilman säännöstelyä hahmot kiskovat surutta napaansa kaiken minkä kirkosta löytävät ja varastot tyhjenevät ennätysvauhtia. Jacob pystyy myös antamaan sivuhahmoille erilaisia rooleja tarpeen mukaan. Esimerkiksi yhden hahmon voi komentaa metsästämään lumessa kahlaavaa faunaa tai esimerkiksi rakentelemaan tavaroita nopeammin pirteyden kustannuksella. Erilaista mikromanagerointia on paljon, jos niikseen haluaa, mutta ilmankin pärjää aikansa.

Pelin varsinainen pihvi rakentuu tutkimusmatkailun, Ako-Lightin päivitysten ja rakentelun ympärille. Kerätyllä roinalla ryhmä pystyy parantelemaan elinolosuhteitaan ja päivittyvän Ako-Lightin avulla maailmaa pystyy tutkimaan laajemmin. Ensimmäiset yritykset päättyivät itselläni kuolemaan, sillä asioiden priorisointi on alussa yllättävän hankalaa. Kunhan esimerkiksi paikallinen vesilaitos ja kunnollinen lämmitysjärjestelmä ovat valmiit, stressi helpottaa hieman. Ako-Lightin kehittymisen myötä ryhmälle aukeaa uusia mahdollisia rooleja ja rakentelemalla saa käyttöönsä tottakai kokonaan uusia laitteita kasattavaksi.

Impact WinterImpact WinterImpact WinterImpact Winter
Impact WinterImpact WinterImpact WinterImpact Winter