Suomi
Gamereactor
arviot
Star Trek: Bridge Crew

Star Trek: Bridge Crew

Virtuaalisesti mennä sinne, minne ihminen ei ole ennen mennyt.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Star Trek -näyttelijöiden kera julkaistu mainos uudesta Star Trek -VR-pelistä nosti odotukset tappiin vuonna 2016. Peliä on sen jälkeen odotettu kuin kuuta nousevaa, ja henkilökohtaisesti toivoin sen nostavan VR-pelit vihdoin pois ikuisesta teknologiatestauksen suosta toimivan täysiverisiksi pelikokemuksiksi. Nyt Star Trek: Bridge Crew on täällä, ja on aika matkustaa virtuaalisesti korpimaista sinne vihonviimeiseen ottamaan selvää, kuinka peli vastaa asetettuihin odotuksiin.

Peli avautuu miellyttävään avaruusmaisemaan ja alkuvalikot ovat osa Tähtiliiton avaruusaluksen konsolia. Konsoleita näppäilemällä ja tuttuja piippailuja kuunnellessa tunnelma on lähes välittömästi katossa. Valittavana on muutamia erilaisia pelimuotoja tarinapohjaisesta tehtävärykelmästä yksittäisiin sattumanvaraisiin seikkailuihin. Peli on mahdollista kokea kolmen muun kanssa verkon yli, ja jopa ristiin PC:n ja PS4:n kesken. Jos kuitenkin haluaa aluksen täysin itselleen, voi muiden pelaamat miehistön jäsenet korvata tekoälyllä näille komentoja jakaen. Pelattavana tai käskytettävänä ovat kapteeni, taktinen upseeri, konemestari ja ruorimies.

Virtuaalinen tähtireki tukee niin Playstation 4 Dualshock-ohjainta kuin Move-kapuloita. Koska pelillisesti kaikki toiminta tapahtuu konsoleita näppäilemällä, ovat Move-ohjaimet selkeä valinta kunnolliseen käsituntumaan. Move-ohjaimet ovat silti varsin epätarkat käytössä. Onnistuin esimerkiksi tuikkaamaan taisteluvalmiuden päälle useita kertoja sen sijaan, että olisin vastannut liittolaisen kutsuun. Harmillisesti myös pelihahmon käsien ja pään välisessä kalibroinnissa oli ongelmia: peli hävitti kapulat välittömästi, jos niitä ei pitänyt luonnottomasti pystyssä edessään. Samalla koko peli jähmettyi jääden odottamaan ohjainten palauttamista luonnottomaan asentoon, vaikka konsolia näppäillessä vaaditaan alaspäin osoittelua. Useita kertoja sompailtuani sopivamman kalibroinnin löytymiseksi olin jo siirtynyt mukavalta sohvalta kovalle keittiön jakkaralle nyhjöttämään puolikumarassa asennossa, jotta pystyin jatkamaan ilman jatkuvaa pysähtelyä. Tämä uhrautuminen palkittiin lopuksi vääntämällä virtuaalikipparini kädet solmuun kuin Tammimarkkinoiden metrilakun. Tähän solmuun ei enää tepsinyt uudelleen kalibrointi, vaan lonkerokäsien haroessa takanani istuvaa naisupseeria konsolin sijaan päätin käynnistää pelin uudestaan ja aloittaa alusta tavallisella ohjaimella.

Itsekseen pelattaessa käskytys hoidetaan valmiista käskyistä joko yksittäiselle miehistön jäsenelle tai koko tiimille kerralla. Tarpeen tullen voi kapteenin tuolilta hypätä väliaikaisesti myös muun miehistön saappaisiin ja näppäillä tarpeelliset käskyt henkilökohtaisesti aluksen tietokoneelle. Tällä tavalla osa aidosta fiiliksestä rapisee kuitenkin pois verrattuna oikeiden pelikavereiden kanssa peluusta, jolloin tiimin kanssa voi kommunikoida oikeasti suoritettavista toimenpiteistä. Joka tapauksessa, itsekseenkin istuskelu oman tähtilaivan komentosillalla ruokkii miellyttävästi sisintä nörttiunelmaani.

Tämä on mainos:
Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew

Bridge Crew'n vähäinen budjetti näkyy sen hiukan suppeassa pelillisessä tarjonnassa. Toki tehtäviä ja avaruutta riittää tutkittavaksi planeettatolkulla, mutta sisältö ei kauheasti muutu tehtävästä toiseen. Yleinen rakenne tehtävien kesken painottuu joko pelastus- tai tutkimustyöhön, jonka yhteydessä törmätään yllättävään viholliseen. Joka tapauksessa kyse on aina varsin toimintapainotteisesta tapahtumasta. Star Trek -sarjoissa aina tärkeässä roolissa oleva diplomatia on siis jätetty oikeastaan kokonaan pois. Tämä on asia, mitä huomasin kaipaavani hyvin nopeasti suorittaessani tehtäviä ympäri avaruutta. Vastaantulevien hahmojen kanssa käytyyn keskusteluun ei pääse vaikuttamaan, vaan asiat aina vain todetaan ja niihin lähdetään reagoimaan annettujen ohjeiden mukaisesti. Muutenkin pelaajan toimintaa rajoitetaan esimerkiksi estämällä hyökkääminen toista tähtilaivaston alusta vastaan ilmoittamalla, ettei kyseinen alus ole vihollinen. Eli täysin moraaliton avaruuden valloitus ei onnistu edes virtuaalisesti.

Grafiikka on ristiriitaista. Aluksen komentosilta näyttää tyylikkäältä ja siellä käyskentelevät tiimin jäsenet vaikuttavat sopivan eläväisiltä. Hahmot tekevät esimerkiksi pieniä liikkeitä omalla ajallaan, kuten venyttelevät tai keskustelevat aluksen asioista arkisten kuvioiden ohella. Muutenkin komentosillan yksinkertaistettu mutta huoliteltu ilme luo hyvää immersiota avaruuskapuna olemisesta. Tämä silläkin nojalla, että grafiikat saavat kokonaisuuden näyttämään selkeästi peliltä. Tämän vastapainoksi aluksen ulkopuolinen ilme on pitkälti kamalaa. Taustalla olevat tähdet ovat vielä ihan kohtuullisen näköiset, mutta alukset ja planeetat ovat kuin 90-luvun 3D-seikkailuista. Järkyttävän pieniresoluutioiset tekstuurit ja vain muutamilla polygoneilla tehdyt kohteet suoraan sanoen hämmentävät ottaen huomioon, että elämme avaruuspäivämäärän vuotta 2017. Harmillisesti juuri nämä ulkokuvat muuttavat illuusion pelimaailmassa olosta vain sen seuraamiseksi.

Avaruusaluksen käskyjä jakavan kapteenin rooli on kuin tarkoitettu virtuaalipeliksi ja Star Trek -ympäristö tällaisessa pelissä on paras mahdollinen. Vaikka peruspuitteet onkin tehty juuri oikein Star Trek: Bridge Crew'ssa, pidemmällä tähtäimellä tarkasteltuna pienet ympyrät alkavat käydä liian tutuksi liian nopeasti. Myös diplomatian puute harmittaa, ja vie samalla hiukan tarvittua ja odotettua elävöitymistä pois. Niin ikään puolivillainen grafiikka nakertaa virtuaalitodellisuuden rajoja, eikä pelin satunnaiselta sekoilultakaan välty. Silti Bridge Crew on innovatiivisesti erilainen virtuaalipelikokemus, jota on oikeasti hauska pelata. Se mahdollistaa avaruusaluksen ohjauksen muiden pelaajien kanssa, jolloin on riemu parhaimmillaan. Onneksi yksinkin liikkeellä avaruuden tutkimisessa on sitä jotakin. Pitämäni testihetki Gamereactorin miehistön kanssa osoitti, kuinka hauskaksi peli voi parhaimmillaan muuttua. Rauhallinen tahti mahdollisti sosiaalisen kanssakäymisen toiminnan yhteydessä ja kokemus piti hyvin kiinni avaruusaluksemme komentosillalla juuri niin kuin olen aina halunnut. Tästä ilosta Star Trek: Bridge Crew ansaitsee moninpelinä hyvässä kaveriporukassa 8 pistettä.

Tämä on mainos:
Star Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge CrewStar Trek: Bridge Crew
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Star Trek -tunnelma, innovatiivisesti erilainen virtuaalipelikokemus, moninpeli, verkon yli pelattavuus PC:n ja Xbox Onen kanssa
-
Epätarkka ja buginen Move-ohjaus, liikaa samanlaisia tehtäviä, diplomatian puute
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä