Suomi
Gamereactor
arviot
Universe at War: Earth Assault

Universe at War: Earth Assault

Avaruusolioiden taistelu Maasta on kliseistä ja keskinkertaista reaaliaikastrategiaa, jossa huippukohdat ovat harvassa. Jättimäisiä mokiakaan ei tosin ole.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuonna 2012 maapallon tulevaisuus on vaakalaudalla. Avaruudesta tullut Hierarkia-muukalaisrotu on ottanut päämääräkseen käyttää maapalloa voimavarojensa lähteenä. Ihmisrotu ei näitä suunnitelmia sulata, vaan taistelee viimeiseen mieheen asti. Ihmiskunnan onneksi maapallolle saapuu älyllisistä koneista muodostuva Novus, sekä rauhaarakastava jumalrotu Masari. Scifi-kliseitä pursuileva tarina ei keskity ihmisten taisteluun ylivoimaista vihollista vastaan, vaan pelin puitteet tarjoaa kolmen hyvin erilaisen muukalaisrodun välinen kamppailu.

Pelattavuudeltaan Universe at War on perinteistä tosiaikastrategiaa. Pelaajan tehtävänä on rakentaa tukikohtia, tuottaa sotajoukkoja ja ohjata ne taisteluun vihollista vastaan. Tuttuun tapaan pelaaminen tapahtuu hiirtä sekä pikanäppäimiä käyttämällä. Valitettavasti käyttöliittymä tuntuu nykyajan puitteissa liiankin heppoiselta, sillä yksiköitä ei voi ohjata esimerkiksi suojelemaan kohdetta tai pakottaa pysymään vartiossa. Myös joukkojen käskyttäminen aiheutti harmaita hiuksia, sillä tekoäly saattoi ohjata osan joukoista täysin hakoteille muiden mennessä suoraan käskettyyn kohteeseen. Kun tähän lisätään vielä kauimmillaankin aivan liian lähellä oleva kuvakulma, alkaa soppa olla valmis.

Pelin parhaita puolia on kolmen osapuolen erilaisuus. Brutaali Hierarkia hankkii resurssinsa riistämällä maapalloa, ja sen tukikohtina toimivat massiiviset walker-koneet. Kävelykoneita voi muokata mieleisekseen tykkitorneja ja panssarointia rakentamalla. Myös joukkojen rakentamiseen käytettävä walker onkin vaikuttava näky täyttäessään ruudun ensimmäistä kertaa. Halpoja ja nopeita yksiköitä käyttävä Novus tuo erikoisuutenaan mahdollisuuden liikkua salamannopeasti paikasta toiseen eräänlaisia voimalinjoja käyttämällä. Masari taas hankkii resurssinsa tukikohtansa sisältä, jolloin pelaajan on helppo rakentaa massiivisia puolustusjärjestelmiä vihollisen varalle. Masarilla on myös valittavissa kaksi olomuotoa, valo ja pimeys, jotka vaikuttavat joukkojen hyökkäys- ja puolustustehokkuuteen.

Universe at Warin yksinpelikampanja on tylsää pelattavaa. Suurin osa tehtävistä ei anna pelaajalle minkäänlaisia mahdollisuuksia soveltaa omaa strategiaa, vaan käytännössä pakottaa toimimaan ennaltamäärätyn taktiikan mukaan. Moninpeli on kuitenkin miellyttävää pelattavaa, vaikka toteutus kärsiikin Games for Windows Live -palvelun käytöstä. Liven kultajäsenet saavat käyttönsä mielenkiintoisen Conquer the World -pelimuodon, jossa pelaajat valloittavat maapallon alueita voittamalla taisteluita muita pelaajia vastaan. Ilmaisen hopeajäsenyyden omistajat saavat pelata vain perinteisemmän valikon kautta etsittäviä yksittäisiä taisteluita, kun kultajäsenyyden hankkineet voivat etsiä nopeasti omantasoistaan peliseuraa ranked-otteluiden muodossa. Pelkästään Universe At Warin takia 60€/vuosi maksavan kultajäsenyyden hankkimista on hankala perustella.

Tämä on mainos:

Audiovisuaalinen ilme on pääasiassa välttävää tasoa, vaikka grafiikka alkaa olla nykypäivän mittapuulla jo vanhetunutta. Pelihahmot eivät juuri kestä lähempää tarkastelua, mutta yleinen taistelu räjähdyksineen ja efekteineen on ihan miellyttävää katsottavaa. Ääninäyttely vaihtelee surkuhupaisasta siedettävään, ja ehkäpä tarkoituksellisen kornit repliikit hymyilyttävät satunnaisesti. Efektien yleinen taso on hyvä, ja etenkin walkerin askelten tömähtely on mukavaa kuultavaa.

Kokonaisuutena Universe at War on lupaava peli, joka ei valitettavasti kykene lunastamaan sille asetettuja odotuksia. Paatuneimmat tosiaikastrategia-fanit löytävät todennäköisesti paljon hyvää moninpelistä, mutta muille peliä on hankala suositella. Etenkin yksinpeliä riivaavat bugit ovat omiaan tappamaan pelinautintoa, eikä ilmaisen moninpelin rajallisuuskaan varsinaisesti innosta peliä hankkimaan.

Universe at War: Earth AssaultUniverse at War: Earth AssaultUniverse at War: Earth AssaultUniverse at War: Earth Assault
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
monipuoliset mutta tasapainoiset osapuolet
-
bugisuus, puutteet yksiköiden ohjauksessa
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Universe at War: Earth AssaultScore

Universe at War: Earth Assault

ARVIO. Kirjoittaja Jukka Moilanen

Petroglyphin reaaliaikainen strategiapeli on mielikuvituksekas ja omaperäinenkin, mutta kokonaisuus ei ole edes ihan osiensa summa.



Ladataan seuraavaa sisältöä