Suomi
Gamereactor
arviot
Crossout

Crossout

Armotonta tuhorallia maailmanlopun jälkeisessä maailmassa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Targem Gamesin Crossout on tehty vahvasti Mad Maxin hengessä. Peli sijoittuu maailmanlopun jälkeiseen autiomaahan, jossa taistellaan romusta rakennetuilla ajoneuvoilla ja aseilla. Verkkomoninpeliin painottuva peli antaa monenlaisia mahdollisuuksia vastustajien tuhoamiseksi. Lisäksi painopiste on oman ajoneuvon yksilöimisessä: kärrystään voi tehdä niin ruman tai kauniin kuin itse haluaa. Ja sen jälkeen onkin aika ryhtyä taisteluun tullakseen kukkulan kuninkaaksi.

Erilaisia ohjausvaihtoehtoja on kaksi. PS4:llä oletusasetuksella kaasutetaan painamalla vasenta tattia eteenpäin, ja aseita käytetään R2- ja L2-liipaisimilla. Ohjaus siis muistuttaa paljolti Mass Effectin Makon ajamista. Toinen asetus on nimeltään Race, ja se siirtää kaasutuksen R2-liipaisimelle. Aseita käytellään R1- ja L1-napeilla. Molemmat tavat toimivat hyvin. On hienoa, että tekijät ovat huomioineet sekä ajo- että pyssyttelypelien ystävät ohjaustavoissa.

Ajotavan valinnan jälkeen päästään rakentelemaan. Jos tämä ei kiinnosta, voi halutessaan valita valmiiksi tehdyistä piirustuksista. Kuitenkin puolet Crossoutin hauskuudesta saadaan luomalla oma kärry, ja kiinnittämällä siihen maanpiirin päheimmät aseet. Lopputuloksena on ajokki, joka todellakin tuntuu omalta.

Rakentelumahdollisuuksia on erittäin runsaasti. Valittavana on erilaisia aseita, koristeita, koreja, renkaita, maalauspintoja ja vaikka mitä muuta. Jokaisen osan voi rakentaa erikseen tai ostaa kaupasta pelin sisäisellä rahalla. Tätä roinaa voi odotetusti hankkia myös lyömällä oikeaa taalaa tiskiin. Hieman hulluttelevampiakin varusteita on saatavilla, kuten kumiankkoja, mutta myös ryppyotsaisen vakavasti maailmanloppunsa ottavat on huomioitu.

Tämä on mainos:

Ajokin yksityiskohtiin ei kuitenkaan kannata liiaksi kiintyä, sillä taistelun tiimellyksessä ainakin osan niistä todennäköisesti menettää. Yksi Crossoutin vetovoimasta on mahdollisuus irrottaa tai muuten vahingoittaa vastustajan ajokin eri osia. Hauskuuden ohella tällä on taktinen ulottuvuus: esimerkiksi pahiksen renkaiden puhkominen vaikuttaa merkittävästi hänen ajamisensa laatuun ja nopeuteen. Tarkasti tähtääminen on siksi tärkeää. Lisäksi on varsin tyydyttävää ensin rampauttaa vastustajan ajokki osa kerrallaan, ja sen jälkeen karauttaa itse auringonlaskuun voittajana fiilistellen. Autot palautuvat lähtötilaansa ottelun jälkeen, joten irronneita ja hajonneita osia ei menetä lopullisesti.

Pelimuodot ovat lyhyitä ja kiivaita, joka ei välttämättä ole kaikkien mieleen. The Missions -tilassa kisataan muita vastaan PvP-hengessä ottaen haltuun pisteitä kartalla, ja yleensä matsi on ohi viidessä minuutissa. Kaverin kanssa tekoälyä vastaan kisattavissa Raidseissa kestää ehkä 10-15 minuuttia, ja tarkoituksena on suojata tekoälyn ohjastamaa rekkaa vihamielisen alueen halki. Matsien lyhyyden vuoksi Crossoutin panokset eivät koskaan tunnu olevan kovinkaan korkeat, ja häviön jälkeen on helppo vain etsiä uusi koitos. Brawls-tila on kaikki kaikkia vastaan asettava ralleilu, jossa ei tarvitse huolehtia joukkueista.

Lyhyet ottelut jättävät haluamaan syvällisempää pelikokemusta. Toistaiseksi meno tuntuu hyvinkin pintapuoliselta viiden minuutin rykäisyiltä. Olisi parempi, jos jokainen taistelu tuntuisi omalta osaltaan merkitykselliseltä ja stressaavalta. Osittain tämä johtuu siitä, että The Missionsissa jokaisella pelaajalla on vain yksi elämä. Kun se on kulutettu, on paljon helpompaa vain poistua pelistä kuin jäädä katselemaan muiden menoa. Raidseissa puolestaan on tietty määrä ilmaisia uusintoja eli "respawneja", minkä jälkeen on kaivettava kuvetta uusien ostamiseksi. Pelaaminen tuntuu kahakasta toiseen loikkimiselta toisiaan seuraavien taistelujen sijasta.

CrossoutCrossoutCrossoutCrossout
Tämä on mainos:

Crossout onnistuu kuitenkin pitämään pelaamisen tuoreen tuntuisena. Ajan kuluessa kerätään mainetta ja resursseja, joka puolestaan kasvattaa tasoa oman ryhmän sisällä. Aloitusporukka on Engineers, mutta tason 10 saavuttamisen jälkeen voi valita Lunaticsin, Nomadsin ja Scavengersin välillä. Kaikilla on oma tyylinsä niin ulkoisesti kuin pelillisestikin. Esimerkiksi Lunaticsilla on taipumusta räjäyttelyyn ja nopeisiin autoihin massan kustannuksella, kun taas Scavengersien ja Nomadsien autot ovat hieman raskaampia. Ryhmittymässä edistyminen avaa käyttöön uusia piirustuksia, joten autoa voi vaihtaa aina tylsistymisen iskiessä.

Eteneminen avaa niin ikään uusia varusteita, kuten aseita, joilla pääsee tekemään enemmän pelattavuuteen vaikuttavia valintoja. Konekivääreillä pääsee tykittämään keskiverrolle etäisyydelle keskiverrolla tulivoimalla. Myöhemmin avautuvat haulikot puolestaan ovat parempia pahiksien autojen osien irrottamiseen. Lopulta auki saa kanuunat, joilla on suuri tuhoteho, mutta tähtääminen ottaa oman aikansa. Näiden aseiden välillä voi vaihdella ja yhdistellä haluamallaan tavalla edellyttäen, että taskussa on joko pelin sisäistä valuuttaa tai oikeita euroja rakentamiseen.

Myös renkaiden valinnalla on merkitystä. Erilaiset pyörät tarjoavat eri tavalla pitoa, mutta myös renkaiden kestävyys on huomioitava. Omaa autoa kootessa on aina huomioitava valintojensa seuraukset ennen kaikkea painon suhteen, joten kokeileminen kannattaa.

Graafisesti yksityiskohtia riittää, mutta aina välillä kohteet ilmestyivät tyhjästä ruudulle testatussa PS4-versiossa otteluiden alussa. Lisäksi ruudunpäivitys otti niin sanotusti osumaa silloin, kun lentävää roinaa oli ruudulla liikaa suorituskykyyn nähden. Muuta mainittavaa teknisestä suoriutumisesta ei sitten olekaan.

Pistejärjestelmä on harmillisen sekava. The Missions -ottelut keskittyvät tietyn tavoitteen saavuttamiseen. Tarkoituksena on maastonkohteiden valtaaminen, mutta niin tekeviä pelaajia ei palkita riittävästi pisteillä. Eniten tulosta saa puhtaasti tappoja keräämällä. Tämä johtaa siihen, että runsaasti tappamalla ja itse ottelun häviämällä saa paljon enemmän pisteitä kuin keskittymällä sen varsinaisen tavoitteen suorittamiseen. Näin ollen ottelut muuttuvat liian usein pelimuodosta riippumatta suoraviivaisiksi team deathmatch -koetuksiksi.

Valituksesta huolimatta Crossout on viihdyttävä peli. Vaihtoehtoja riittää niin auton rakentelusta pelimuotoihin. Itse pelattavuus on onnistunutta ja viihdyttävää, mutta ottelut itsessään ovat turhan kevyttä ja yksinkertaista kamaa. Toivottavasti tulevaisuus tuo tullessaan syvällisempiä pelimuotoja, sillä hauska ja toiminnallinen pohja on jo olemassa.

CrossoutCrossoutCrossoutCrossout
HQ
HQ
HQ
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Paljon vaihtelua rakenteluun, kenttien yksityiskohdat, autojen tuhoaminen osissa on hauskaa, räjähtävä tunnelma
-
Otteluissa ei tarpeeksi panoksia, ruudunpäivityksen ongelmat, pistejärjestelmä on hämmentävä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä tänään Crossout

GR Livessä tänään Crossout

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Perjantai on täällä, ja nyt ilotellaan GR Livessä parin tunnin ajan Crossoutin parissa. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä. Voit seurata lähetystä...

0
Jaossa Crossoutin Halloween-koodeja

Jaossa Crossoutin Halloween-koodeja

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Targem Gamesin ja Gaijin Entertainmentin autoileva pyssyttely Crossout saa Halloween-aiheisen päivityksen, johon voi saada koodin täällä Gamereactorissa. Klikkaa tätä...

0
GR Livessä tänään Crossout

GR Livessä tänään Crossout

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

GR Livessä pelataan tänään kahden tunnin ajan vahvasti Mad Maxin hengessä tehtyä Crossoutia. Gamereactorin arvion voi lukea täällä. Liity mukaan katsomaan ja...



Ladataan seuraavaa sisältöä