Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Hey! Pikmin

Hey! Pikmin

Nintendon kevytstrategia muuntautuu hurmaavaksi pulmapeliksi.


Shigeru Miyamoton puutarhanhoidon aikana saama inspiraatio muuntui lopulta Pikminiksi Gamecuben aikaan vuosituhannen alkupuolella. Sittemmin tätä söpöilevää kevytstrategiasarjaa on julkaistu aina silloin tällöin paineita ottamatta. Jatko-osa Pikmin 2 nähtiin Gamecubella, ja Pikmin 3 Wii U:lla. Hey! Pikmin siirtää kapteeni Olimarin erikoisen armeijan Nintendon käsikonsolille, ja samalla tapahtuu muutos reaaliaikastrategiasta pulmapeliksi. Lopputulos on onnistunut.

Tarina on Nintendolle ominaiseen malliin pelkkä tekosyy lähteä seikkailemaan, mutta se tuskin ketään häiritsee. Aiemmista osista tuttu kapteeni Olimar matkaa halki avaruuden kohti kotiaan, ja taas kerran hänen aluksensa haaksirikkoutuu oudolle planeetalle. Aluksen tietokone pystyy kyllä korjaamaan masiinan lentokuntoon, mutta siihen vaaditaan 30 000 sparkliumia, jota hyväksi onneksi lojuu pitkin planeettaa. Kehitysopillisesti jossain kasvien ja eläinten välimaastossa olevia pikmin-olioita asustaa tälläkin planeetalla. On siis aika lähteä taas keräämään tavaroita, joita aluksen tietokone voi muuntaa sparkliumiksi. Tämän valuutan karttuessa myös Olimar itse palkitaan hiljakseen kehittyvillä lisäkyvyillä roolipelien hahmonkehitykselle tyypillisesti.

Aiemmat Pikmin-pelit ovat olleet eri alueisiin jaettuja suhteellisen avoimia leikkikenttiä, joihin piilotettuja suurikokoisia arjen esineitä oli määrä kuljettaa erilaisten pikminien avulla takaisin omaan alukseen. Operaatio alkoi aina aamulla, ja auringon laskiessa joukot oli kerättävä turvaan yöksi. Tämän lisäksi Pikmin 2:hta lukuun ottamatta peleissä oli vielä takaraja sille, miten kauan maailman tutkimiseen sai käyttää kokonaisuudessaan aikaa. Inhoan aikarajoja niiden kaikissa muodoissa: ne luovat keinotekoisen kiirehtimisen paineen, mikä taas istuu huonosti nurkkien nuohoamista painottavaan peliin. Hey! Pikmin hylkää aikarajat kokonaan, eikä edes erillisiä vuorokauden vaihteluita ole. Tämä on suorastaan mahtavaa, sillä se vapauttaa huomion kellon tuijottamisesta itse pelaamiseen.

Hey! Pikmin toimii vain ja ainoastaan 3DS-konsolin analogipyörylällä ja kosketusnäyttöä stylus-kynällä naputtamalla. Välillä painellaan myös olkanäppäimiä, mutta se ei ole mitenkään pakollista. Ohjaus toimii täysin moitteetta, koska peli on suunniteltu valittu ohjaustapa huomioiden. 3DS:n molemmat ruudut ovat käytössä, ja tämän sisäistämisessä menee hetki: alussa tulee ihan luonnostaan naputeltua kynällä myös yläruutua, vaikkei siinä kosketusnäyttöä olekaan.

Rakenteeltaan Hey! Pikmin muistuttaa Nintendon klassisia tasoloikkapelejä, joista voi mainita ennen kaikkea Super Mario Bros. 3:n. Lineaariset kentät seuraavat toisiaan, ja ne valitaan alkuvalikon karttaruudusta. Välillä avautuu myös lyhyitä sivupolkuja, joissa saa kerättyä lisää joko arjen esineitä tai sparkliumia muuten vain. Tasoja kun on koluttu kourallisen verran, avautuu tie eeppiseen pomotaisteluun. Pahiksen kaaduttua jatketaan seuraavaan maailmaan, joka on teemaltaan hieman erilainen kuin edellinen.

Pelattavat kentät ovat kuin kokoelma pulmia, joista selvitäkseen on hyödynnettävä käytössä olevia pikminejä ja selviydyttävä tason lopussa odottavalle avaruusalukselle takaisin. Etenemissuunta on perinteitä kunnioittaen pääasiassa vasemmalta oikealle. Omat aivot on alusta asti siirrettävä pulmapelin taajuudelle, sillä muuten käyttöön annettujen pikminien ja keinojen vähäisyys alkaa nopeasti ärsyttää. Kuten jo tuli mainituksi, ei aikarajaa onneksi ole, ja kentät ovat jokseenkin lyhyitä. Näin ollen niitä on nopea pelata uudestaankin paremman tuloksen toivossa.

Käytännössä jokaisessa kentässä on kaksi tai kolme esinettä, joista kuitataan odotetusti eniten sparkliumia. Sarjalle ominaisesti tällä arkipäiväisellä roinalla on mahtavia nimiä. Vihkisormus on loop of beginnings, jojo hypno pendulum, huuliharppu song sewer ja mustekynä peace missile. Tavaroita kerätään kymmenittäin matkan aikana, ja joka kerta niille annetun nimen lukeminen on oma jännittävä tapahtumansa.

Hey! PikminHey! PikminHey! PikminHey! Pikmin
Hey! PikminHey! PikminHey! PikminHey! Pikmin