Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Hellblade: Senua's Sacrifice

Hellblade: Senua's Sacrifice

Ninja Theoryn viimeisin ei sovi kaikille.

  • Teksti: Eirik Hyldbakk Furu (Käännös: Markus Hirsilä)

Ninja Theory on jo ennakkoon tehnyt selväksi, ettei Hellblade: Senua's Sacrificen ole tarkoitus miellyttää kaikkia. Ideana on antaa kokonaan uudenlainen pelikokemus. Ohjaaja Tameem Antoniadesin mukaan vastaanotto on oleva jakautunut, ja näin se varmasti tulee olemaankin.

Tarina on pääpiirteiltään hyvin yksinkertainen. Nuori Senua on matkalla helvettiin vapauttamaan kuollutta poikaystäväänsä. Senua kärsii myös psykoosista, joka johtaa ajoittaisiin aistiharhoihin. Pään sisäiset äänet antavat omia näkemyksiään jakaen samalla hiukan tietoutta Senuan menneisyydestä. Siinä sivussa käy ilmi, kuinka Senuan mielenterveys järkkyy koko ajan enemmän hänen matkallaan helvetin syvyyksiin.

Käsitelty aihe ei siis ole millään muotoa keveä, mutta onneksi asiaa käsitellään asiaankuuluvalla vakavuudella. Ninja Theory on selvästi tehnyt paljon taustatyötä, josta osa on nähtävissä pelattavuudessakin. Ympäristö muuntuu usein kauniista maisemasta hyvinkin ahdistavaksi paikaksi. Nämä siirtymät eivät vaikuta ainoastaan tarinaan, vaan ne muuttavat myös pelattavuutta.

Senua's Sacrifice on pääasiassa hyvin lineaarinen, joten osa kutsuukin menoa kävelysimulaattoriksi. Ei siis mitään Ninja Theorylle ominaista, mutta tällä kertaa he ovatkin koettaneet jotain uutta. Ajoittain vastaan tulee pahiksia, joita vastaan tulee taistella, mutta vihollissuunnittelu on tyystin erilaista kuin yhtiön menneet tuotokset. Vastukset ovat hitaita eikä niissä ole sellaista vaihtelua kuin esimerkiksi DmC: Devil May Cry'ssa ja Heavenly Swordissa. Senua on itseoppinut, joten liikevalikoima ei ole kovinkaan moninainen. Haastavaa ja akrobaattista miekkailua toivovien kannattaakin mennä muualle: taistelun tarkoitus on ilmeisesti ollut vain tuoda vaihtelua pulmatehtävien ja tarinavetoisten osioiden väliin.

Hellblade: Senua's Sacrifice on suurimmaksi osaksi kävelysimulaattori, joka kertoo tarinan mielenterveysongelmista ja niiden vaikutuksista ihmisiin. Skitsofrenia, klaustrofobia ja psykoosi ovat vain osa niistä asioista, joita pelissä käsitellään. Kiintoisaa on tapa, jolla Ninja Theory on sisällyttänyt nämä vaikutukset osaksi pelattavuutta. Tavallisimmillaan tämä tarkoittaa erilaisten muotojen etsimistä ympäristöstä ovien avaamiseksi. Ovissa on yhdestä kolmeen symbolia, jotka on sitten löydettävä maastosta. Tämä pakottaa katsomaan ympäristöä uudella tavalla antaen samalla hieman esimakua sellaisten ihmisten kokemuksista, jotka joutuvat tekemään samaa ilman omaa tahtoaan.

Hellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's Sacrifice
Hellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's SacrificeHellblade: Senua's Sacrifice
Hellblade: Senua's Sacrifice
Hellblade: Senua's Sacrifice
Hellblade: Senua's Sacrifice
Hellblade: Senua's Sacrifice