Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Recore

Recore Definitive Edition

Korjailtu Recore on viimeinkin hyvä. Samalla se kertoo jotain huolestuttavaa pelialan tilasta.

Tero Kerttulan alkuperäisen arvion voi lukea täältä.

Tasoloikkaa ja runsasta ampumista yhdistelevä Recore julkaistiin vajaa vuosi sitten. Tuolloin kritisoitiin ennen kaikkea hiomattomuutta ja keskeneräisyyttä: nämä olivat Tero Kerttulallekin Recoren merkittävimmät ongelmat. Vuoden kuluessa kokonaisuutta on korjailtu, ja elokuun lopulla julkaistiin ilmaiseksi erityinen Definitive Edition. Se lisää mukaan enemmän pelattavaa, lyhentää latausaikoja ja lupaa muutenkin sujuvoittaa toimintaa. Recore jäi minulta aikoinaan pelaamatta, joten Definitive Edition tarjoaa mitä oivallisimman tilaisuuden katsastaa pelin nykykunto.

Far Eden -planeetalla on koittanut jonkinlainen maailmanloppu, ja yksinäinen mimmi samoilee pitkin poikin aavikkomaisemia. Kaikkialla näkyy teknologisten laitteiden romuja, ja osa koneista hyökkää kimppuunkin. Asetelma tuo omalla tavallaan mieleen aavikolle sijoittuvan Horizon: Zero Dawnin. Päähenkilö Joulen apureina toimivat corebotit ovat samalla myös lemmikkejä, ja niistä on iloa niin taisteluissa kuin tasoloikkaosuuksissa. Varsinainen tarina on niin sanotusti semisti mielenkiintoinen. Toisin sanoen siellähän se mukana kulkee, vaikkei juoneen erityisesti jaksakaan paneutua. Yhdentekevä ei maailman tausta onneksi ole, joten Joulen menneisyys ja ympäröivän maailman kohtalo jaksaa kiinnostaa edes vähän.

Pelillisesti Recore ottaa vahvaa innoitusta niin Rachet & Clankista, The Legend of Zeldasta, Metroidistakin kuin Castlevaniastakin. Paikkojen tutkiminen on isossa roolissa, ja kykyjen karttuessa pääsee aiemmin saavuttamattomille alueille. Erilaisista arkuista kerätään roinaa, joilla sitten päivitetään mukana kulkevien corebottien kykyjä ja varusteita. Joule itse päivittyy lähes täysin automaattisesti. Tarkkuutta vaativaa tasoloikkaa ja erilaisten tavaroiden keräilyä mitä ihmeellisimmistä paikoista on luvassa runsaasti, ja juuri se muistuttaa eniten Ratchet & Clankista. Vaikutteita on siis haettu isolla kauhalla muualta. Mutta mikäpä siinä, kun kerran homma toimii.

Edellä mainitut corebotit ovat mekaanisia olioita, joiden merkitys kasvaa pelin edetessä. Tämä taas johtuu siitä, että maailmasta löytyvillä piirustuksilla ja raaka-aineilla nikkaroitavat lisävarusteet parantavat robottien taistelutehoa huomattavasti. Mukana on koiramaista bottia kaivamiseen, hämähäkkimäistä kiipeilyyn ja apinamaista paikkojen hajottamiseen. Koppakuoriaista muistuttavalla liidellään korkeisiin paikkoihin, ja ralliauton tyylinen ajokki T8-NK (eli siis Tank) tulee Definitive Edition -päivityksen mukana. Kerrallaan mukana saa kuljettaa ainoastaan kahta corebottia, joka taas aiheuttaa ajoittain ongelmia. Joskus esteen tullessa vastaan on palattava takaisin tukikohtaan, vaihdettava siellä botteja ja palattava sitten takaisin kohdattuun ongelmapaikkaan. Onneksi tarinan alkupuolella avautuva pikamatkustusjärjestelmä on toimiva, ja siihen tuleekin turvauduttua tarinan edetessä yhtä useammin.

RecoreRecoreRecoreRecore
RecoreRecoreRecoreRecore
Recore