Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Cuphead

Cuphead

Pitkään sitä on saatu odottaa, mutta Cuphead on viimein ilmestynyt. Testasin menneenä viikonloppuna kuppipäisen sankarin piinaavan haastavan, mutta upean näköisen, tasoloikkaräiskinnän.

Kahden veljeksen, Jared ja Chad Moldenhauerin, indie-studiona startannut Studio MDHR julkisti Cupheadin E3-messuilla 2014, ja peli jäi heti yleisön mieleen fantastisen 1930-luvun piirretyistä lainatun ulkoasun ansiosta. Kehitys oli kuitenkin tällöin vielä alkutekijöissään, vaikka työ aloitettiin jo 2010. Silti vierähti vielä yli kolme vuotta, ennen kuin Cuphead lopulta valmistui.

Ja upealta Cuphead edelleen näyttää. Pelin jokainen osa-alue on hellyttävän uskollinen tyylilleen, ja kaikkialla vilisee viittauksia legendaarisiin piirroshahmoihin niin Disneyltä kuin Warner Brosilta. Hahmot ja pomot ovat huikean persoonallisia ja animoitu käsin perfektionistisella otteella. Vanhan ajan efektejä käytetään luovasti ja kokonaisuus näyttää täydellisesti 1930-luvulta repäistyltä. Visuaalisesti Cuphead on uskomaton suoritus.

Pelimekaniikassaan Cuphead yhdistää vasemmalta oikealle rullaavaa tasoloikkaa ja ammuskelua Mega Man -pelien tapaan. Ohjaustuntuma on erinomainen, ja jo alun lyhyt tutoriaali on riittävä esittelemään lähes kaiken mitä pelissä tarvitsee. Ampumisen ja hyppäämisen lisäksi pelaajan pitää hallita sivusuuntainen syöksyliike ja parry-isku, jonka avulla pinkeistä objekteista ja vihollisista voi tehdä lyhyen jatkoloikan. Jälkimmäinen lienee mekaanisesti hankalin oppia, sillä osumakohta hahmossa ei ole järin iso. Harjoitteluun onkin syytä asennoitua vakavuudella, sillä Cuphead ei todellakaan ole helppo peli.

CupheadCupheadCupheadCuphead
CupheadCupheadCupheadCuphead