Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Syndrome

Syndrome

Kauhualuksen käytävät ovat monsujen lisäksi täynnä bugeja

Heräät unikapselista kylmän kolkolla avaruusasemalla. Johtuen ehkä cryo-unesta et muista mitä oikein on tapahtunut, mutta hetkellinen muistinmenetys ei kuitenkaan ole suurin ongelmasi. Autioitunut avaruusasema pitää sisällään jotain erityisen pahaa, josta ajoittaiset örinä-äänet ja eteen tulevat ruumiskasat kielivät. Tehtäväksi jää hengissä säilymisen ohella selvittää, mitä oikein on tapahtunut.

Varsin estoitta muista aihealueen elokuvista ja peleistä sisältönsä lainaava Syndrome laittaa pelaajan keskelle painajaismaista avaruusasemaa. Esikuviensa, kuten Alien: Isolation (Creative Assembly, 2014), mukaisesti pelaajan pitää selvittää pieniä pulmia, taistella ja hiiviskellä tarpeen mukaisesti päästäkseen eteenpäin. Matkan varrelta löytyy henkilöstön muistiinpanoja ja muita tiedotteita, jotka raottavat avaruusaseman tapahtumia antaen opastusta eteenpäin pääsyssä.

Ensimmäisen persoonan kuvakulmasta pelattavassa pelissä hahmon saa liikkumisen lisäksi hetkellisesti juoksemaan voimavarojensa puitteissa ja kyykkimään piiloissa. Muutamia erilaisia lyönti- ja ampuma-aseita pääsee myös käyttämään. Yleisellä aktivoimistoiminnolla voi käyttää tietokoneita ja muita elektronisia laitteita. Avaruusasemalta voi myös kerätä erilaista hyötytavaraa, kuten evästä nostamaan energiatasoa, pattereita taskulamppuun ja niin edelleen.

Syndromen ohjattavuus tuntuu hiukan tönköltä, mutta ajaa kuitenkin asiansa. Epätarkkuus käy ilmi, kun lyöntiaseella hutkiminen johtaa lähes vääjäämättä omien energioiden hupenemiseen, vaikka kuinka löisit vihollista ennen tämän hyökkäystä. Ainakin animoinnin puolesta vihollisen hyökkäys keskeytyy lyödessä, mutta silti omat energiat vähenevät.

Varsinaiset ongelmat liikkumisessa ja toiminnoissa johtuvat pelin bugisuudesta. Eteen tulee vähän väliä näkymättömiä seiniä tai päinvastaisesti hahmo humahtaa tavaroista ja seinistä läpi. Pahimmillaan tipahdin lattian ja seinän välistä ulos koko pelialueelta. Peli myös saattaa poistaa käytettävän aseen pelaajalta yllättäen, vaikka se vielä mukana kuljetettavien tavaroiden parissa näkyisikin. Asetta ei saa uudestaan käyttöön, vaikka kuinka sen aktivoisi tavaravalikosta. Aikaisemmin toimineet hissit saattavat yhtäkkiä olla taas suljettuja, estäen pelissä etenemisen eikä karttakaan aina aukea, vaikka siihen pitäisi olla mahdollisuus.

SyndromeSyndromeSyndromeSyndrome