Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII

Paras Call of Duty tällä vuosikymmenellä.

  • Teksti: Ford James (Käännös: Markus Hirsilä)

Vuosi oli 2008, kun Call of Duty edellisen kerran käsitteli toista maailmansotaa. Treyarchin peli World at War esitteli myös suursuosioon kohonneet natsizombit pelimuodossa Nacht der Untoten. Nyt Sledgehammer Gamesin peliliike palauttaa sarjan juurilleen monen vuoden modernin ja tulevaisuuden sotimisen jälkeen.

Heti aluksi on todettava, ettei WWII ole se kaikkien aikojen paras Call of Duty: se titteli kuuluu edelleenkin pelille Call of Duty 4: Modern Warfare. Hyvä uutinen: kaikkia osa-alueita on uudistettu ja päivitetty enemmän kuin mitään muuta sarjan peliä viimeiseen viiteen vuoteen. Kyseessä voi hyvinkin olla se tuote, jolla pelisarja luo nahkansa pysytellen edelleen lajityyppinsä huipulla.

Tarinaa on markkinoitu tunteisiin vetoavana henkilökohtaisena kokemuksena, jossa taistellaan yhdessä aseveljien kanssa tilanteesta toiseen. Ja juuri tämän tarina todella tekee. Suurin osa yksinpelistä koetaan Ronald "Red" Danielsin saappaissa aina Normandian rannoilta Pariisin vapauttamisen kautta Saksaan asti. Alusta asti on selvää, että Sledgehammer on onnistunut tavoittamaan sodan intensiivisyyden: tämä käy ilmi jo pelin aloittavassa maihinnousussa. Mikään ei tarinassa jää erityisesti mieleen, mutta vaihtelut tehtävien tyylissä yhdessä rytmityksen kanssa on lähes täydellistä. Mukana on niin perinteistä taistelemista, ajokeilla kurvailua kuin hiiviskelyäkin.

Toisin kuin monissa aiemmissa peleissä, terveyspalkki ei palaudu hetken aikaa suojan takana huohottamalla. Oman joukon lääkintämies sen sijaan viskaisee lääkelaukun pelaajan jalkoihin, jonka voi sitten käyttää itsensä parantelemiseen. Näitä tarpeita löytää myös matkan varrelta nurkkia nuohoamalla. Lääkintämiehen ohella muillakin ryhmän jäsenillä on omat kykynsä. Yksi jakaa lisäpatruunoita ja toinen merkitsee eli "spottaa" vihollisia lähimaastosta. Kerätyt tapot ja pääosumat nopeuttavat näiden kykyjen uudelleen käyttöön palautumista eli lyhentävät niin sanottua cooldown-aikaa.

Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII
Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII
Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII