Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition

Mikä on siistimpää kuin dinosaurukset? Tietenkin robottidinot!

Killzone-sarjan kehittäjä Guerrilla Games räjäytti vuoden 2017 käyntiin rytinällä. Helmikuussa ilmestynyt Horizon: Zero Dawn on kerännyt suitsutusta sekä kriitikoilta että pelaajilta. Syksyllä pelin jo ennestään massiivinen maailma laajeni Frozen Wilds -lisurin myötä, jonka luvattiin sisältävän runsaasti uutta sisältöä. Pelin julkaisu meni minulta aikoinaan tyystin ohi, mutta sain mahdollisuuden kokea Aloyn seikkailun näin joulun kynnyksellä julkaistavan Horizon: Zero Dawn - Complete Editionin avulla.

Tulevaisuudessa ihmiskuntaa on kohdannut jokin laaja tuho, jonka myötä yhteiskunnat ovat taantuneet valtavista maista takaisin piskuisiin heimoyhteisöihin. Edesmenneen sivilisaation jäljet ovat kuitenkin edelleen läsnä, sillä kasvillisuuden alta voi nähdä jäänteitä valtavista kerrostaloista ja muista teknologisista edistysaskeleista. Maailmassa on kuitenkin täysin uusi uhka, sillä joka puolella tallustelee ja jopa lentelee erilaisia mekaanisia dinosauruksia. Mistä nämä dinosaurukset ovat tulleet? Mitä oikein on tapahtunut? Minkä salaisuuden Aloyn tausta oikein kätkee? Guerrillan luoma dystopia herättää kysymyksiä, joiden ansiosta maailman salaisuuksien tutkiminen imaisee sisäänsä helposti kymmeniksi tunneiksi.

Dinosaurusten valtaaman maailman kolkkien koluaminen ei ole helppoa, sillä taantuman myötä ihmiskunta luottaa pääasiassa erilaisiin jousipyssyihin ja keihäisiin. Sentään ansalankoja ja pommeja on opittu jälleen valmistamaan, mikä hieman tasoittaa tilannetta. Päähenkilö Aloy tuntuu aluksi hyvin heikolta dinosauruksiin verrattuna. Jouskarilla metallisten vihulaisten kurmottaminen tuntuu ylivoimaiselta, kunnes hoksaa keskittyä suoran lähestymisen sijaan oveliin kikkoihin, kuten vaikka otusten jallittamiseen erilaisiin ansalankoihin tai ansoihin. Monella vastustajalla on erikoisia kykyjä tai hyökkäystapoja: esimerkiksi yksi vihollinen luo itselleen suojaavan voimakentän. Mutta pamauttamalla tietyn ruumiinosan rikki, ei vihulainen enää pystykään suojaamaan itseään ja taistelusta tulee heti tasaväkisempi. Taistelut pakottavat käyttämään harkintaa suoran rynnimisen lisäksi, mikä pitää toiminnan mielenkiintoisena.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero Dawn