Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Doom VFR

Doom VFR

Virtuaaliset helvetinportit ovat auki!

Viime vuonna julkaistu uudelleenlämmittely id Softwaren klassisesta räiskintäpelistä, Doomista, otettiin vastaan hurraa-huudoin niin pelaajien kuin arvostelijoidenkin riveissä. Modernisoitu versio toi raikkaan tuulahduksen nykypäivän varsin CoD & Battlefield -dominoituun tyylilajiin. Id Software ei jäänyt tuleen makaamaan vaan ilmoitti tuovansa pelistä myös VR-version. Nyt pitkä odotusaika on päättynyt, ja Doomin helvetin tulet lämmittävät entistä uskottavammin.

Yllättäen Doom VFR ei olekaan viime vuonna julkaistun Doomin VR-versio, vaan täysin oma pelinsä, joka sijoittuu samaan maailmaan. Pelaaja hyppää tiedemiehen saappaisiin, joka joutuu keskelle demonien hyökkäystä marsilaisessa tutkimuskeskuksessa. Tehtävä on saada operatiivinen hallinta keskukseen ja tukkia helvettiin vievä reikä, joka suoltaa verenhimoisia monsuja pihalle solkenaan.

Positiiviseksi yllätykseksi Doom VFR tukee harmittavan vähäiselle huomiolle jäänyttä VR Aim -ohjainta, joten en edes miettinyt muita ohjaustapoja. Pääliikkumakeinona oleva teleporttaus saa avukseen asteittaisen kääntelyn ja perussuuntiin toimivan hyppyliikkeen. Niin teleporttauksen kuin aseiden vaihdonkin yhteydessä pelin aika hidastuu antaen pienen hetken strategiseen pohdintaan. Pelissä oleviin tietokoneisiin ja muiden konsoleiden nappeihin osuminen oli Aim-ohjaimen kanssa häiritsevän epätarkkaa puuhaa, ja pahimmillaan piti hahmon aseen lisäksi koko hahmoa työntää konsolista läpi ennen kuin peli ymmärsi aktivoida napin painalluksen. Onneksi kuitenkin se oleellinen, eli vastustajien ampuminen, on erittäin tarkkaa ja ennen kaikkea hauskaa Aim-ohjaimella.

Vaikka VR-pelissä ei ököjä ihan samaan malliin tulekaan kuin perinteisessä versiossa, hirviöt toimivat silti tutulla tavalla. VR-pelien tyypilliseen tapaan pelkästään pelaajan edessä pyörimisen sijaan joka puolelta kimppuun hyökivät vihulaiset pitävät varsin kiireisenä kaikkia liikkumanappeja painellessa. Lääkkeenä olioiden loitolla pitämiseen auttaa kahdeksan erilaista pelin aikana löytynyttä tussaria, joista suurinta osaa voi ehostaa vielä erikoistoiminoillakin. Tämän lisäksi pelaaja voi myös muun muassa nakella kranaatteja, töniä liian lähelle tulleita vastustajia loitommas ja jopa polkaista palasiksi hätää kärsivät örisijät näiden heikkona hetkenä. Harmillisesti töniminen ja päälle polkaisu ovat pelin ainoat lähitaisteluoptiot, eikä muun muassa klassista moottorisahaa pääse heiluttelemaan. Kaiken toiminnan keskellä peliin on myös ahdettu muutamia pikkupelejä, joissa koetellaan reaktionopeutta ja loogista päättelyä. Nämä hetken pysähdykset hektisessä VR-kokemuksessa auttavat kivasti rauhoittamaan tilannetta.

Doom VFRDoom VFRDoom VFRDoom VFR
Doom VFRDoom VFRDoom VFRDoom VFR