Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Cities: Skylines

Cities: Skylines

Kaupungit kohoavat korkeuksiin konsoleilla

Facebook
TwitterReddit

On kyllä jo aikaa siitä, kun olen viimeksi suunnitellut kaupunkeja konsoleilla. Tropico 5:n banaanivaltioita olen kyllä luotsannut, mutta edellisen modernin kaupungin taisin rakentaa noin 20 vuotta sitten Super Nintendon versiolla Sim Citystä. Onneksi tamperelaisen Colossal Orderin suunnittelema Cities: Skylines saapui paikkaamaan tätä valtavaa aukkoa.

Cities: Skylinesin perusidea on hyvin tuttu kaikille, jotka ovat vähänkään tutustuneet Sim City -sarjaan. Tarkoituksena on rakentaa menestyvä kaupunki kaavoittamalla alueita ja suunnittelemalla toimiva infrastruktuuri ja tieverkosto. Aluksi tämä ei ole mitenkään ongelmallista, sillä pienen kylän keskusraitti voi olla vaikka solmussa ja se toimii silti. Mutta asukasluvun kasvaessa vanhat ratkaisut voivat osoittautua todella tukkoisiksi. Ennen eloisan raitin tukkivat nykyään rekat, jotka yrittävät päästä läpi uusille teollisuusalueille. Samaan aikaan asukkaat valittavat kasvavan liikenteen aiheuttamasta melusta ja niin edelleen. Mitä suuremmaksi kaupunki kasvaa, sitä monimutkaisemmaksi sen johtaminen käy.

Pelin lähestymistapa kaupungin rakentamiseen on mielenkiintoinen. Se tavallaan opettaa pelaajalle perusteita yksi toisensa jälkeen avaamalla kaupungin kasvaessa yhä enemmän erilaisia rakennuksia. Tämän myötä oppimiskäyrä pysyy aisoissa pelin edetessä, eikä pelaajalle iske ahdistus kaikkien valintojen edessä. Samalla se kuitenkin omasta mielestäni takaa sen, että kaupungit rakentuvat aika orgaanisesti. Jossain vaiheessa alkuperäinen kyläpahanen voi muodostua eräänlaiseksi vanhaksi kaupungiksi suuren metropolin keskellä.

Suurin vahvuus löytyy mielestäni liikenteen simuloinnista. Tämä ei ole yllättävää, kun ottaa huomioon pelintekijöiden aikaisemmat tuotokset. Teiden ja palveluiden sijoittelua kannattaa miettiä, jotta liikenteen alati kasvava määrä ei aiheuta tukoksia. Lisäksi kaupungin kasvaessa painopisteet liikenteessä vaihtelevat, joten alkuvaiheessa ongelmallinen tasoristeys voi myöhemmin toimia hyvin liikenteen siirryttyä paremmille urille. Autoilijoiden määrää voi pyrkiä vähentämään esimerkiksi hyödyntämällä joukkoliikennettä, kuten busseja ja raitiovaunuja, tai kannustamalla pyöräilemään ja tarjoamalla pyöräilijöille omia reittejään.

Cities: SkylinesCities: SkylinesCities: SkylinesCities: Skylines
Cities: SkylinesCities: SkylinesCities: SkylinesCities: Skylines