Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
arviot
Fallout 4

Fallout 4 VR

Bethesda on lyhyen ajan sisällä julkaissut kolme VR-versiota peleistään. Miten Fallout 4 onnistuu VR-muodossa HTC Vivellä?

  • Teksti: Robin Høyland (Käännös: Markus Hirsilä)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Fallout 4 VR on enemmän tai vähemmän se sama peli, joka julkaistiin jo vuonna 2015. Joitakin asioita on tietenkin muutettu siirtymässä VR-toimintaan, mutta kokonaisuutena kyseessä on edelleen se sama tuttu Fallout 4.

Suurin ero on tietenkin se, että nyt pelaaja on oikeasti keskellä maailmanlopun jälkeistä joutomaata pelkän ruudun tuijottamisen sijasta. Ohjaus tapahtuu käyttäen Viven liikeohjaimia. Aseella tähdätäkseen on nyt katseltava tähtäimien läpi, ja karttaa selatakseen on nostettava ranteessa oleva Pip-Boy naamansa eteen. Pelimaailmassa liikkumiseen voi valita joko oletuksena olevan teleportaation tai perinteisemmän tyylin, jossa vasemman ohjaimen kosketuspintaa käytetään kävelemiseen tavallisen Fallout 4:n malliin. Mukana on myös niin sanottuja mukavuusasetuksia pahoinvointia ehkäisemään. Suosittelen kuitenkin olemaan käyttämättä sellaisia, koska tällöin pelimaailmaan immersoituminen on suurimmillaan. Mukavuusasetukset kun peittävät ääreisnäön liikkumisen aikana.

Keskeiset toiminnot on toteutettu hyvin, eikä Falloutin brutaalisuus ole koskaan tullut yhtä selväksi. Päät eivät ehkä räjähtele erityisen realistisesti, mutta raakuus tuntuu menevän ajoittain jopa liian pitkälle. Kierolla tavalla moinen tekee pelaamisesta myös hauskaa. Ampumisen nautinnollisuudesta huolimatta ongelmat nostavat nopeasti päätään Bethesdan peleille ominaisella tavalla.

Viven ohjaimet - kuten jo mainittiin - sisältävät myös liikkumistattina toimivan kosketuspinnan. Yleensä se toimiikin varsin hyvin liikkumisessa, mutta pelin moninaisia valikoita selatessa tulee ongelmia. Ongelmana on kosketuspinnan riittämätön tarkkuus. Herkkyys on asetettu liian korkealle, jolloin haluamansa asian merkitseminen valikoissa on tarpeettoman vaikeaa. Ottaen huomioon valikoiden käytön keskeisyyden Fallout 4:ää pelatessa kosketuspinnan herkkyys alkaa ärsyttää erittäin nopeasti. Pahinta on se, että suunnat ylös, alas, vasemmalle ja oikealle muuttuvat sen mukaan, miten valikkoa sattuu selaamaan. Power Armoria käytettäessä Pip-Boy ilmaantuu vain hologrammina silmien eteen. Sen sijaan tavallisesti kulkiessa laite on kiinni omassa ranteessa, ja käyttö tapahtuu pitämällä Viven ohjainta sivuttain. Kehittäjät ovat muuttaneet ohjaimen suuntia tämän mukaan. Moinen on teoriassa hyvä idea, mutta pelaajille olisi pitänyt antaa ainakin mahdollisuus säilyttää ohjaussuunnat samanlaisina kaiken aikaa. On silti mainittava, että on mahdollista valita Pip-Boy toimimaan koko ajan kuin Power Armoria käytettäessä. Tällöin Pip-Boy'n puuttuminen ranteesta vie osan immersiosta mennessään.

Fallout 4:ssä on runsaasti erilaisia muokkausvaihtoehtoja. Onkin nostettava hattua Bethesdalle siitä, että kaikki on onnistuttu saamaan mukaan jokseenkin rajoittuneille Vive-ohjaimille. Käytännössä tämä on tarkoittanut valikoiden lisäämistä entisestään.

Fallout 4Fallout 4Fallout 4